Avatar billede Erik Wulff Novice
22. november 2019 - 15:00 Der er 23 kommentarer

Hvordan kan jeg flytte min Win10 Home installation?

Jeg kan ikke flytte Win10 Home installation fra 2 TB HD til 480 GB SSD
Min Pc gik ned i december 2018. Jeg købte en anden HP Pc med Win10 Pro til at redde mit indhold på de 4 partitioner over til den nye. Jeg brugte en USB multi harddisk for IDE & SATA diske og stifinder til at kopiere indholdet uden problemer.  Med EaseUS Partition Master 13.0 blev der foretaget en kontrol af disken med rettelse af en enkelt fejl inden en frisk installation på C: Boot. Jeg har siden haft tegn på fejl med underlige mislyde og et enkelt nedbrud med Win10 auto- rep..
Jeg har derfor købt ny Kingston SSD ½ TB og Toshiba HD 1 TB til erstatning for Seagate HD. Idet jeg har haft et stort antal Seagate med fejl i mere end 20 år. Med EPM 13.0 har jeg først oprettet 2 partitioner med foreløbige disk-navne på SSD (ca. 450 + 30 GB)
På den nye Pc med SSD for styresystem & en HD har jeg foreløbigt udskiftet harddisken med min nye SSD. Jeg forventede ikke større problemer med at kopiere hele det 1 år gamle styresystem og ny programmer med Stifinder, men for systemfiler stopper festen, idet jeg ikke har rettighed som Administrator. Jeg har søgt om råd på nettet, men alle vejledninger er fra ca. 2011-14.
Tidligere kunne der i Stifinder vælges: Kør som administrator. Jeg har kontrolleret min status og kan læse mit navn og min MS e-mail - adresse, samt at jeg er Administrator.
Jeg har uden held forsøgt at klone hele C-drevet med freeware som EPM 13.0, AOMEI, Total Commander (Krav adm. Rettighed) samt gl. Seagate DiscWizard. Den sidste var begyndt, men stoppede ved fejl. Jeg har brugt God Mode kontrolpanel, men kan ikke se en relevant indstilling.
Kan Eksperten hjælpe mig og evt. andre med samme problem?
PS. Jeg er sikkert først klar på igen søndag.
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede poko1 Ekspert
22. november 2019 - 15:10 #1
Dit problem ligger helt sikker i at du forsøger at installere en Windows Home på et Pro Registreret Bundkort
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2019 - 16:01 #2
Du vil KOPIERE selve systeminstallationen fra en disk til en anden? - det kan kun gå galt.

Windows skal installeres fra et installationsmedie, så den selv kan danne de nødvendige partitioner. Dem kan du ikke lave selv. (Bevares, det kunne man måske, men resultatet bliver noget rod).

En moderne standard Windows 10 installation ligger på 3 eller 4 partitioner, hvor enkelte er skjulte.

Du skal have oprettet et medie til installation af Windows, og brugt den til at installere selve Windows.

Alle de programmer du har haft installeret, skal du efterfølgende installere igen.

Ja, det KAN man undgå ved at klone disken - men du kloner ikke ved at kopiere (som eks. Total Commander gør) - her skal bruges et specielt klonings program. Og selv disse vil kløjes i det, hvis disken du kopierer fra er fejlbehæftet - så vil fejlene blive forsøgt kopieret med over.

Så har den gamle disk fejl, så glem alt om at klone/kopiere - så er du altså ude i en reinstallation.

....Hent værktøjet på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 til at downloade og danne et installations medie. Så er du godt på vej.
Mediet herfra er ligeglad med om du kører Home,  Professional eller Enterprise - den retter ind efter den nøgle der er tilknyttet din PC´s bundkort.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. november 2019 - 16:19 #3
Citat "at kopiere indholdet uden problemer.  Med EaseUS Partition Master 13.0 blev der foretaget en kontrol af disken med rettelse af en enkelt fejl inden en frisk installation på C: Boot"
Jeg forstod at du lavede en frisk installation og derpå ville ændre til Home!
Men det er jo en lidt rodet forklaring
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2019 - 16:25 #4
Med Aomei kan man lave det der hedder et "system backup" hvor Windows og system drev kommer med i denne backup.
Når det er oprettet kan man vælge at "restore" den lige oprettede backup.
Men i stedet for at rulle det tilbage på den harddisk det kom fra, kan det overføres til anden destination.
Og i samme boks kan man vælge at det skal forberedes til SSD drev.
Når backuppen så er overført til SSD drevet, så burde man så kunne flytte det hen på det kabel man booter fra og SSD drevet er nu boot drev.
På den måde får man så også programmer der ligger på C drevet med på SSD'en.
Klone kan man også men med nogle programmer brokker de sig fordi der er forskelle på drev størrelserne. Specielt hvor destinationsdrevet er mindre end det drev Windows kommer fra.
Har din store disk flere partitioner hvor du også har programmer på, så bør programmerne virke ved at kopiere dem over på SSD hvis drevbogstaverne på ssd disken stemmer overens med HDD.
Oplysningerne om programmerne ligger jo i registeret, og den er 100% på plads når man lader et systembackup
Avatar billede Erik Wulff Novice
22. november 2019 - 17:28 #5
Jeg foretog en ren installation for kun ca. 10 måneder siden og har mest brugt den i de timer & dage, som det tager at installere alle mine programmer samt med oprydning og kontrol. Jeg har fortsat den USB-pen med en ny Win10. Der loves fra flere sider, at deres program(mer) kan klone et styresystem fejlfrit, men det er måske pral eller løgn. Jeg forstår ikke helt, at jeg ikke nu kan bruge Stifinder som Administrator.
Jeg har nu brugt mange timer i forsøg på at sparer flere dage med at oprette en tilsvarende installation, men jeg er sikker blevet en ny erfaring rigere, som jeg i morgen vil drøfte med en dygtig mand. Jeg har fortsat en gl. Pc med multiboot med Win3,1, Win95 & Win2000, som jeg bruger til egne gl. programmer i VisualBasic 3. Med Ranish Partition Manager og drev til diskette for mere end 10 partitioner og har jeg kopieret forskellige styresystemer.
Jeg går nu i tænkeboks og overvejer de bedste svar for bedre viden. Tak for svaret om Aomei, men der er sikkert flere gode svar. USB-pennen med Win10 bliver først til Pro eller Home, når Produkt Key bliver indtastet.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. november 2019 - 17:49 #6
Det er noget du misforstår  Nøglen binder sig til Bundkortet i Windows10 og nøglerne er ikke ens.
Og når du downloader til et USB Stik skal du vælge at det er til en anden pc.
Og hvis som du skriver i begyndelsen at du har købt en ny PC: Skal du også vælge EFI/UEFI systemet Hvor din harddisk skal have GPT Formatet.
Læs lige hvad der står
https://ibb.co/XX9H1vr
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2019 - 17:50 #7
Du kan IKKE! bare kopiere. Det har man aldrig kunne. Du skal klone, som er en mere basal form for kopiering.
Men det skal du IKKE gøre, hvis din gamle harddisk har fejl, da du risikerer at fejlbehæftede systemfiler "klones" med over. Resultatet bliver at du får et system, der egentlig fungerer, men giver dig alle mulige mærkelige problemer.

Så er det helt underordnet hvornår og hvordan du har installeret for kun 10 måneder siden.

Spar din egen tid og installer forfra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2019 - 18:05 #8
For at uddybe - grunden til at du ikke bare kan "kopiere" Windows, skyldes et væld af faktorer.

I gamle dage krævede boot i PC´en at den grundlæggende "boot-loader" i operativsystemet lå et helt specifikt sted på harddisken. Det vil du aldrig kunne opnå ved blot at kopiere filerne, da en kopierings process blot lægger filerne tilfældigt på den ny placering - sådan rent organisatorisk på harddisken.

Nyere operativsystemer er oven i købet lavet om, så du i virkeligheden ikke starter din Windows på dit C: drev som det første, men i stedet en "boot-loader" der ligger på en FAT32 formatteret partition. Denne griber så fat i den "rigtige" Windows. Desuden kræver Windows en mindre partition til system-recovery. Som sagt består en moderne installation af op til 4 partitioner, og det kræver man har helt styr på rækkefølgen og filsystemet for at "efterligne" Windows egen installation.

En stor del af ovenstående er ren teknik - lavet for at få ting til at fungere ordentligt sammen, men i allerhøjeste grad også for at undgå "Rootkit" og andre grimme ulykker i at blande sig i operativsystemet.

En moderne Windows kan godt flyttes fra en PC til en anden - så længe partitionerne og systemet ligger rigtigt. Du kan eks. sagtens tage en komplet harddisk og flytte over i en ny PC. Windows vil læse den ny licensnøgle der ligger i BIOS på det ny bundkort, og "rette ind" efter denne nøgle. Hvis nøglen ikke ligger i BIOS på bundkortet, men oprindelig er indtastet fysisk, afhænger det videre forløb af, hvilken licens der var tale om. Er det eks. en OEM licens, vil Windows brokke sig over at selve bundkortet er ændret, og vil afvise at aktivere på det ny bundkort. Men er det en mere åben licens der er tilknyttet, vil Windows genaktivere, nu med det ny bundkort som "base".

IT er i dag ikke helt så simpel som dengang det hele bare var et grafisk overlay til MSDos.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2019 - 19:48 #9
jeg bruger så Macrium Reflect (gratis) til backup - det har så også en funktion til at portere fra en disk til en anden, og hvis den nye disk er mindre, så reduceres de enkelte partitioner så alt kan være der (hvis der altså er plads).
Man skal ikke lave andet end at klikke på fra og til disk, og resten er automatisk - herefter skifter man fra den gamle til den nye på pc, og så kører det videre uden andre indgreb. Så hvis originalen har brugt fx 300gb, og der er 480gb plads på den nye, så kan den kopiere hele originalen til den nye selvom den gamle er 1tb disk.
Er begge diske ude som løsdiske, så skal du have to usb-holdere, så Macrium kan kopiere fra/til (usb3 porte er at foretrække).
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2019 - 16:15 #10
Omstændigheden lyder ret simpel, dog misforstået i princippet.

1. Kloning er og skal være altid i samme størrelse, gerne i samme element. Eksempel:
Er den første HDD/SSD på 1 TB, skal det være det samme HDD/SSD på 1 TB.
Skifter man eksempel HDD på 1 TB, kan det dog klares at klone om til 1 TB SSD.
Hvorimod er det mindre i forhold til at starte med, eksempel fra 1 TB til 488 GB (500 GB), vil kloning ikke virke, samme koncept sker, hvis man vælger den enkelte partition. Dette skyldes, enhver enhed angiver oplysninger, er dette ikke nogenlunde ikke samme, vil det ikke virke.

2. Bedste praktik er, skifter man HDD til SSD, installering helt fra bundet er bedst.
- Forbehold, at man har taget eksterne hdd backup eller overført sine filer til eksterne hdd, hvad end der er bedst for dig.

3. Det du vil redde indhold ved at overføre indhold ved hjælp af køb tom hdd kasse, forbehold at man ikke har krypteret din HDD med BitLocker.
Dette eksterne hdd kasse er ret gode at have eller en eksterne hdd docking station for netop til at redde indhold med.

4. Har man købt Windows 10 Pro? Installer dette til din nye SSD, dette licens vil være låst nu til din PC, hvorfor dette er 1 gangs-køb er, at den nu vil fremover genkende dit system, og vil i fremtiden aktiveres som Windows 10 Pro i stedet for Windows 10 Home.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2019 - 16:32 #11
man kan sagtens klone til mindre disk - bare der er plads til programmer og data. Moderne kloningsprogrammer springer bare de tomme sektorer over og retter resten til. Macrium har en speciel hdd->ssd funktion, der netop er optimeret til det.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. november 2019 - 16:37 #12
Som Claes skriver kan det sagtens lade sig gøre  ellers er de sket Vidundere her hos mig jeg købte en 250 GB  hvortil jeg klonede fra 1 TB Blot styresystemet på C: Drevet ikke overstiger Destinations drevet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2019 - 16:42 #13
ad. 1 - Helt tilbage fra Norton Ghost v9-10 stykker (Omkring år 2000) kunne man klone til diske af anden størrelse, så ja, det kan man bestemt.

Ad. 2 - enig.

Ad. 3 - enig - en af flere muligheder for at hente data.

ad. 4 - Win10Pro er ikke en licensbetegnelse men produktbetegnelse - det fortæller intet om licensbetingelserne knytter den permanent til en enkelt PC, eller om den må flyttes. Begge dele eksisterer. Her skal man vide om det er en OEM, Retail, Volume eller anden type licens.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. november 2019 - 16:52 #14
Prøv at læse dette jeg har forsøgt at lave lidt forklaring om dette emne!
Windows 10
Aktivering Licens Windows model.

OEM. Produktnøgler udstedes af den originale udstyrsproducent (OEM) og er ikke til videresalg og overføres muligvis ikke til en anden computer. De kan dog overføres med computeren, hvis computeren overføres til nyt ejerskab. Hvis OEM- pc'en blev forudinstalleret med Windows 8 eller Windows 10, integreres produktnøglen i UEFI- firmware chippen.

Retail er når du køber et fuldpakket produkt (FPP), almindeligvis kendt som en "bokset kopi", af Windows fra en detailhandler eller køber Windows online fra Microsoft Store. Produktnøgler kan overføres til en anden pc.

Find din version.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt  slmgr –dli  tryk ok.

Aktiver din version.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt.  slmgr /ato  tryk ok.

https://ibb.co/ftNrWmV
Avatar billede Erik Wulff Novice
28. november 2019 - 14:04 #15
Jeg har modtaget et svar fra Paramount Software om Macrium Reflect 7 med bl.a.:
Using Macrium Reflect, you can clone your HDD to the SSD, this will require both disks to be connected locally to the computer, where the clone will be performed, at the same time:
Jeg har læst og forstået teksten og har set videoer og macrium_reflect_v7_2_user_guide.pdf.
Det har været meget tidkrævende og vanskeligt at forstå og huske alt med det samme.
Jeg har isat SSD i Win10 Home, men der har ikke været nok tid med mange andre gøremål.
Jeg når nok ikke at finde ud af, om jeg har brug af andet end en fri udgave inden 30 dage (december er en travl måned). Jeg venter derfor lidt med download af programmet.
Jeg mangler at forstå, hvordan Macrium Reflect kan krympe min Boot disk på den store HD til en mindre SSD. Det har claes57 forsøgt at forklare, men jeg har brugt en del tid til at defragmentere alle drev på ” TB HD.

Jeg har mange notater og henvisninger og tror mest på, at det vil lykkes for mig med Macrium.
Se tekst fra User Guide side 106 af 587 sider
Cloning with Macrium Reflect creates an exact copy of partitions to a different drive. For example, Upgrading to a larger hard drive or moving from a large magnetic hard disk to a smaller and faster SSD. When you Clone a hard drive, you can boot from the target disk on the same system after cloning.

Important Windows cannot boot from a USB connected drive. This is a restriction imposed by Windows. If you clone your system disk to a USB connected external drive then, to boot your clone, the physical disk must be removed from the USB caddy and attached to your Motherboard SATA port.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. november 2019 - 14:23 #16
Det er jo det vi har skrevet til dig.
Vigtigt Windows kan ikke starte fra et USB-tilsluttet drev. Dette er en begrænsning pålagt af Windows. Hvis du kloner din systemdisk til et USB-tilsluttet eksternt drev, skal den fysiske disk fjernes fra USB-caddieen og tilknyttes din bundkort SATA-port for at starte din klon
Men hvis du derimod kloner  en disk på samme bundkort Kan du under Boot vælge den anden indbyggede!.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2019 - 14:25 #17
Du kan IKKE klone til en mindre disk, hvis den samlede datamængde på den gamle disk er større, end den ny disk er.

Du har en 2TB disk du vil have over på en 500GB SSD disk. Hvis du har 800GB data på den gamle 2TB disk, vil din ny 480GB disk selvfølgelig være for lille. Så må du slette noget data først.

Har du kun 400GB data på din 2TB disk, er det ikke noget problem at klone over på en 480GB disk.

HUSK også, at en SSD kræver mindst 10% ledig plads for at køre ordentligt. Ellers vil den slide sig selv ihjel på meget kort tid.
Avatar billede Erik Wulff Novice
28. november 2019 - 14:52 #18
Jeg ville lave en klon på en 480 GB SSD fra en 2 TB HD. Der er oprettet en partition på 420 GB på SSD og partitionen er på 926 GB for styresystemet. Der er både flyttet en del data til en anden partition og slettet en del f.eks. en stor Virtual disk for WinXP. Styresystemet med en del programmer bruger nu kun 264 GB. Jeg har mulighed for at fjerne yderlig ca. 170 GB.
Det lykkes ikke med SSD i computeren med WIN10 Pro 2 TB HD i en USB multi harddisk og andre freeware, men det kan det heller ikke foretages med Macrium Reflect 7 – Free Edition og 2 USB harddiske? Det sidste blev foreslået her. Jeg ved godt at Nøglestrengen står i bundkortet, men bundkortet til Home-versionen var jo ikke med. Strengen må derfor også stå i installationen uden bundkort. Jeg forstår heller ikke helt, at der gentagne gange tilbydes en opgradering til Pro med en nøglestreng til Home. Jeg har ikke behov for 2 Pc’er med Pro.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2019 - 15:04 #19
Glem det der med selv at lave partitioner - det vil programmerne selv lave for dig (Disken slettes fuldstændigt før data "klones").

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår dit problem længere - det er druknet i alt muligt andet... - og jeg forstår SLET ikke hvorfor du ikke bare installerer Windows på ny. Det tager samlet (hente data, lave USB-installations stick, installation) 1½ time, og kan spare dig for mange andre bekymringer...
Avatar billede poko1 Ekspert
28. november 2019 - 15:26 #20
Jeg er enig med Ole. Hvis du ikke har dyre programmer som ikke kan geninstalleres ude  uden genbetaling så er det det eneste rigtige!
Avatar billede Erik Wulff Novice
28. november 2019 - 15:37 #21
Jeg oprettede partitioner med EaseUS Partition Master 13.0 og jeg ved godt at Macrium Reflect overskriver dem med let mulighed for at oprette en ekstra. Det er ikke kun tiden til en frisk installation af Win10 Home på få timer. Jeg har flere MS - programmer med kontaktpersoner og alle mine mail og andre programmer, som tager flere dage, som jeg har erfaringer med. Jeg har mulighed for periodisk backup med Macrium, der overskriver hele klonen.
Det vidste jeg ikke inden mit projekt, for så havde jeg valgt en mindre SSD. Jeg er blevet meget klogere nu, og det kan være at projektet i den sidste ende en stor fejltagelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2019 - 15:47 #22
Dine MS programmer kan vel installeres 1:1 igen.
Dine kontaktpersoner ligger i en datafil, og denne kan koperes til et nyt system.

Jeg kender ingen der i denne situation ville have behov for at klone en defekt installation til en ny - lav en installation på den ny SSD disk (Lad nu endelig Windows selv lave alle partitionerne), og så kopier de nødvendige datafiler over efterfølgende til den ny disk.

Men ærligt indrømmet - jeg tror det ville være godt at finde en god ven der kunne hjælpe med det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2019 - 16:07 #23
Jeg er hoppet af tråden.