Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 02:17 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Løbende backup af Dokumenter mappen

Jeg har brug for et backup program der løbende kan tage backup af mappen Dokumenter. Og som selv holder øje med hvornår der er ændringer i mappen. Og, når der er, automatisk opdatere backup-mappen der vil ligge på et eksternt medie. Findes det?

Det skal være NEMT at indstille (eller også skal jeg have hjælp til det). Kan ikke finde ud af indviklede programmer! Når det er indstillet, skal det kunne passe sig selv.
Hvis det gør det vanskeligt at anbefale et, er det ok. Så forsætter jeg bare løbende manuel opdatering! Er træls, men ladsiggørligt.

Det må meget gerne være gratis. Er dog ikke et krav. Koster det penge, skal der være en prøveperiode, så jeg ikke først køber det og bagefter opdager jeg ikke kan finde ud af at bruge det.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 02:21 #1
Har selv kigget på nettet, men har svært ved at gennemskue om de kan det jeg ønsker. Det meste virker også indviklet.
Har haft et installeret. Det havde ikke funktionen. Eller også fandt jeg den bare aldrig.

Gad vide om nogen tør svare på dette … :D
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2019 - 09:02 #2
Onedrive, google drev, icloud, dropbox kan alle det - og kopien ligger så i skyen, hvor du kan se og rette data på din telefon/tablet.
Typisk har du 3 - 10 gb plads gratis, så dine dokumenter skal kunne være der.
Avatar billede INK Ekspert
29. november 2019 - 09:04 #3
Windows 10 har indbygget automatisk sikkerhedskopiering. Findes under indstillinger - update/sikkerhedskopiering.
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. november 2019 - 09:21 #4
Brug filhistory som Ink siger dem kan også gemme i flere versioner !
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2019 - 10:32 #5
Et par overvejelser vedr backup
Cloud er en direkte 1:1 af dine dokumenter, og virker hvis din harddisk går ned - cloud er bare kopiering, dvs ingen historik.
Andre typer laver kopi til egen eller ekstern disk (som man så altid skal have koblet på), der kan dokumenter gemmes i 'generationer' så du fx kan droppe det, du redigerede idag, og vælge at køre videre på den fra i går. Optimalt vil du have en NAS som er en harddisk på dit lokale net - så har du den eksterne disk uden at skulle rode mere med kabler osv.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 14:26 #6
Jeg vil ikke have mine private filer liggende på nettet.Ønsker som nævnt at tage backup på et andet medie. Altså en ekstern harddisk eller et usb stik. Bliver nok det første.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 14:29 #7
#3 Windows 10 har indbygget automatisk sikkerhedskopiering. Findes under indstillinger - update/sikkerhedskopiering.

Men kan den det jeg ønsker: Løbende holde øje med ændringer og opdatere automatisk når der kommer nogen...?
Som sagt ønsker jeg backup'en på et eksternt medie.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 14:29 #8
Syntes ikke det ser sådan ud når jeg kigger på den.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2019 - 14:48 #9
#7 ikke helt løbende backup - men den kører fx hvert 10. minut (det er det korteste interval)
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 15:00 #10
Ok. Det er fint nok.

Nu kommer så spørgsmålet om jeg kan finde ud af at sætte den op. :)

Forsøger senere. Skal ud.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 19:15 #11
Bliver ikke i denne omgang.
Harddisken jeg har nu, har det vist ikke godt.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2019 - 19:20 #12
Tak for hjælpen.