Avatar billede Marc F. Mester
05. december 2019 - 16:17 Der er 16 kommentarer

Installering af eksterene højtaler

Hej alle sammmen :-D
Jeg vil gerne installere nogle eksterne højtaler (subwoofer) til min PC.
Jeg har kigget under indstillingerne (Kontrolpanel\Hardware og lyd), men kunne ikke finde den rigtige..
Er der nogen som kan hjælpe mig?
På forhånd tak
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2019 - 16:34 #1
Hvilken computer har du? Og hvor mange og hvilke højttalere, drejer det sig om i alt, for du vil vel ikke blot tilslutte en enkelt subwoofer?
Avatar billede Marc F. Mester
05. december 2019 - 16:45 #2
Jeg har en Lenovo bærbar med windows 10 på,og mine højtaler (eller subwoofer)er en active pa speaker og en passive pa speaker.
Og dem vil jeg tilslutte til min PC, ja.
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2019 - 17:38 #3
Så du har altså en subwoofer med indbygget forstærker og en anden højttaler, som skal forbindes til subwooferen?

Hvis det er korrekt, så skal du bare finde det rigtige sted på din Lenovo, hvor du slutter subwooferen til. Det stik er forskelligt fra laptop til laptop, så fortæl os modelnummeret på din Lenovo. Hvis der er et stik til headset, er det det.

Husk, at der også skal strøm på subwooferen.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. december 2019 - 17:43 #4
Hvad er det for højtalere?
Du skriver om:
Subwoofer? (det er en slags ht.)
Passive pa speaker (det er en anden slags ht.)
Active pa speaker (det er en tredie slags ht.)
Avatar billede Marc F. Mester
05. december 2019 - 17:52 #5
#4 Tak, det vil jeg.
Men jeg ved ikke, hvad du mener med din kommentar?
Subwoofer er dog højtaler? Eller ej?
Og det to sidst nævnte har jeg desværre.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. december 2019 - 18:07 #6
Jo, en Subwoofer kan normalt kun give de dybe toner, altså bassen.
Kan du ikke fortælle mærke og model?
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2019 - 18:31 #7
Jeg er enig med store-morten i, at oplysninger om din Lenovo, subwooferen og din "passive pa speaker" vil være en god ide, hvis vi skal kunne give dig kvalificerede forslag. Normalt vil bare det, at du putter stikket fra subwooferen (med strøm på) i din Lenovo, få det hele til at virke, eller i det mindste få nogle vinduer til at dukke op, som leder dig på rette vej.
Avatar billede Marc F. Mester
08. december 2019 - 15:35 #8
#7 Store-morten, ja jeg kan så gerne fortælle dig/jer min mærke og model... :)
Mærke er: SubZero
Model: SZS-C10

#8 milter, ok  prøver jeg, tak :)
Avatar billede store-morten Ekspert
08. december 2019 - 16:27 #9
Ja, det er jo så hverken Subwoofer eller PA højtaler.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. december 2019 - 16:55 #10
Du skal have et kabel mellem den aktive ht. og en stikkontakt (230 v.)

Du skal have et kabel mellem den aktive og passive ht. (Lyd)
Ser ud som om der skal være: Speakon

Du skal have et kabel mellem den aktive ht. og din pc. (Lyd)
MiniJack kabel til forbindelse mellem computer og stereo anlæg.

Jeg vil dog anbefale en Mixer mellem pc. og ht.
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2019 - 17:33 #11
Vi skal også lige have helt styr på, om du vil afspille lyd fra din PC til din SubZero
SZS-C10 eller omvendt. Som jeg forstår det, er det PC til SubZero. Er det korrekt?
Avatar billede store-morten Ekspert
08. december 2019 - 18:12 #12
#milter, hvorfor/hvodan skulle afspille lyd fra en højtaler?
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2019 - 18:36 #13
#store-morten, #12.

Jeg stiller spørgsmålet, fordi mange års erfaring har lært mig, at den bedste måde at løse et problem på er at vide 110% nøjagtigt, hvor problemet ligger. Jeg foretrækker ikke at tage noget som helst for givet :-)

Jeg er sikker på, Marc F kan hjælpe os lidt længere frem mod en løsning :-)
Avatar billede Marc F. Mester
09. december 2019 - 17:47 #14
#11 & #13 milter, fuldstændig korrekt :-), og ja, det er klart.
Jeg forsøger også at skrive alt præsis som muligt.
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 18:18 #15
Du har stadig ikke fortalt os noget om din computer, så, fabrikant og modelnummer på den, please.

Hvis man kigger på specifikationerne for dine højttalere, som jeg har fundet her:

https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/27/274125/download_274125.pdf

... så skal du forbinde din computers lydudgang til "Line in" på din  SZS-C10 og derefter regulere lydstyrken via "Line in level" på den.