Avatar billede Lystfisker Seniormester
07. december 2019 - 14:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udtræk af tidsintervaller fra start arbejdstid og slut arbejdstid.

Hej Eksperter

Jeg har forsøgt at forstå EXCELGAARDS/Dan Elgaards arbejdstidsberegning, men løber stadigt sur i formelopbygningen, og efter hvad jeg kan se, så er der vist også tilknyttet VBA? Og her er jeg på dybt vand.

Ud fra mine månedsark vil jeg gerne beregne tidsintervaller fra en starttid i kolonne X13:X43 og en sluttid i kolonne Y13:Y43 f.eks.:

Tidsintervallerne er:
Hverdage:
Kolonne Z13:Z43 - fra kl. 06:00 - 18:00
Kolonne AA13:AA43- fra kl. 18:00 - 22:00
Kolonne AB13:AB43- fra kl. 22:00 - 06:00
Lør-, søn- og helligdage:
Kolonne AC13:AC43- fra kl. 06:00 - 18:00
Kolonne AD13:AD43- fra kl. 18:00 - 22:00
Kolonne AE13:Z43- fra kl. 22:00 - 06:00

I kolonne R13:R43 har jeg ugedagene i tekst, men med parantes om hvis det er en helligdag f. eks.: (MA) Jeg bruger det et andet sted i min mappe.

I kolonne S13:S43 har jeg datoerne som dd-mm startende med d. 15. i måneden til d. 16. i måneden.

I kolonne U har jeg helligdagsnavne f.eks.: =HelligdagsNavn(S13;0;0)

Jeg har brug for hjælp til:
1. Opdelingen af tid i intervaller.
2. Tid henover midnat, når der beregnes søndagstimer frem til kl. 06:00 mandag morgen.
3. Beregning af tid, fra hverdage til helligdag.
4. Beregning af tid, fra søndag til hverdag der er helligdag.

Kunne der være en der har tid til at hjælpe, så sender jeg naturligvis et link til min mappe på Dropbox?

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2019 - 15:37 #1
Har lavet et skema, hvor du kan se de forskellige tidsberegninger. Har også lagt en timeberegning med ind i skemaet. Tilret selv!
https://www.dropbox.com/s/5x5bwu2eyrly9e7/timeberegninger.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2019 - 16:04 #2
Avatar billede Lystfisker Seniormester
08. december 2019 - 06:44 #3
Hej ebea

Tak for hjælpen :-)

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Lystfisker Seniormester
08. december 2019 - 10:24 #4
Hej ebea

Jeg har kigget lidt på tidsberegningen du har lagt på Dropbox, og når der beregnes på søndag 23:00 - 07:00, så bør tiden efter kl. 06:00 høre til under Hverdage.
Er det muligt at beregne det i formlen, eller er det bedre at jeg forsøger at indføje HVIS formler til beregning?

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 10:45 #5
#4  -  Det er det gjort, fordi man møder ind som natarbejde, selvom man "løber 1 time over" om morgenen (nogen kalder det ubekvem arbejdstid)!
Og da der måske er 100 forskellige opsætninger af timeregnskaber, rundt om "derude", er stort set umuligt at tage højde for alle disse, da de alle er bygget individuelt.

Så hvis du skal have lagt den ene time ude af din opsætning, så prøv som du skriver, at lave en HVIS formel, indlagt.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
08. december 2019 - 10:59 #6
Hej ebea

Tak, jeg prøver at føje det ind i en HVIS formel.

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 13:05 #7
#6  -  Jeg tog lige et kig igen, på skemaet jeg uploadede. Og jeg kan se, at funktionen findes der, men var blot ikke kopieret ind. Hvis du kopierer i Helligdages sektionen (kolonne K, række 16), og indsætter i række 17, og så efterfølgende kopierer række 15, 16, 17 (samme kolonne), og indsætter i række 12, 13, 14 (samme kolonne), så burde du få funktionen.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
08. december 2019 - 16:05 #8
Hej ebea

Jeg har rodet med dine formler, i min egen mappe og jeg får et tilbagevendende problem selvom jeg anvender HVISER eller HVIS(OG(
Formlen går i "ring", og kan enten ikke det ene eller det andet.

Når jeg vil have tiden (mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag) til at dele sig går det fint nok:
Arbejdstid : 06:30 - 18:45
Tidsinterval:
06:00-18:00 = 11:30
18:00-22:00 = 00:45
22:00-06:00 = 00:00

Når jeg vil have tiden (fredag) til at dele sig:
Arbejdstid : 18:30 - 06:45
Tidsinterval:
06:00-18:00 = 00:45 (Takst efter Lør-, søn-og helligdag)
18:00-22:00 = 03:30 (Takst efter hverdage)
22:00-06:00 = 08:00 (Takst efter hverdage)

Når jeg vil have tiden (søndag) til at dele sig:
Arbejdstid : 18:30 - 06:45
Tidsinterval:
06:00-18:00 = 00:45 (Takst efter hverdage)
18:00-22:00 = 03:30 (Takst efter Lør-, søn-og helligdag)
22:00-06:00 = 08:00 (Takst efter Lør-, søn-og helligdag)

Så jeg er lidt på Herrens mark, og gode råd er dyre..
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 16:39 #9
#8  -  ja, især den sidste linje, er korrekt ;-)

Som jeg skrev i mit indlæg #5, så er der så mange forskellige opsætninger af timeark, fordi folk "opfinder" deres egne opsætninger, næsten for hvert ark som konstrueres. Det er ingen kritik af dit, eller din disposition, men blot en konstatering af at sådan er det. Og derfor er der heller ikke en standard opsætning af folks timeark, eller formler for samme.
Den opsætning jeg sendte, tog udgangspunkt i det du oplyste om arbejdstider. Og ud fra den, er der formler som ikke er kopieret ind, da det gir mulighed for at tilpasse lidt i opsætningen. Men udgangspunktet var som du beskrev.

Jeg kender ikke dit eksakte timeark, og derfor noget svært at "se ind i" selvom du skriver nogle tider; jeg kan ikke se opsætningen, eller andet: jeg kan kun se, at dine tider er anderledes end det som du beskrev i åbnings spørgsmålet.

Hvis jeg skulle rette dit ark, er jeg nødt til at se det, og det vil formentlig kræve noget tid at ændre opsætning i det.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
08. december 2019 - 17:39 #10
Hej ebea

Arbejdstid start og arbejdstid slut vil altid kunne variere, der er selvfølgeligt en tørn (Planlagt tid/Tørn) men den til rettes løbende efter de aktuelle omstændigheder (Faktisk tid).

Tidsintervallerne er præcis som beskrevet i mit oplæg:
Hverdage:
Kolonne Z13:Z43 - fra kl. 06:00 - 18:00
Kolonne AA13:AA43- fra kl. 18:00 - 22:00
Kolonne AB13:AB43- fra kl. 22:00 - 06:00
Lør-, søn- og helligdage:
Kolonne AC13:AC43- fra kl. 06:00 - 18:00
Kolonne AD13:AD43- fra kl. 18:00 - 22:00
Kolonne AE13:Z43- fra kl. 22:00 - 06:00

Ferie(sammenhængende uge markeres med i kolonne V13:V43 med symbolet for feriedage "F"
Hele ferieuger tæller 5x7,4 time = 37 timer/uge.

Enkeltstående feriefridage markeres med FF/"K1" (K1 er et af vagtsymbolerne), og skal tælle samme antal timer som vagtens normalt er planlagt til.

Med venlig hilsen Lystfisker