Avatar billede cckring Praktikant
08. december 2019 - 12:36 Der er 12 kommentarer

Kan Windows10 køre stærkere på denne maskine?

Min svigerfars maskine er noget træt, og jeg har brug for hjælp til at vurdere om den kan gøres lidt hurtigere, eller om vi skal have gjort noget andet.

Her kan du se dens specs:
https://photos.app.goo.gl/oyj3WYEv3B7jafmB9

Der blev installeret Windows10 på den for lang tid siden. Tror nok svigerfar satte det i gang uden helt at kende konsekvenserne.

Jeg er selv Mac-bruger, så jeg har ikke de store Windows-evner, men jeg er software-udvikler, så jeg er selvfølgelig rimelig teknisk minded.

Jeg tænker jeg skal kigge lidt på den i aften, så jeg svarer nok ikke prompte her i eftermiddag. Jeg har tidligere fået stor hjælp her, så mon ikke det kan lykkes igen?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2019 - 13:24 #1
win10 skal i hver fald opdateres - den 'døde' ved efterår 2018, og der er kommet 2 større versioner siden da (1909 er nyeste pt)

en par omstændige, men brugbare ting vil være at skifte fra hhd til ssd, og så en backup, og total geninstallation af windows og alle programmer (det tager lang tid)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 13:28 #2
En ny Windows vil sikkert gøre den hurtigere, men den største forskel vil blive et skift af harddisken til en ssd i stedet for HDD.
Ram er der 3 GB i og den burde kunne håndtere 8 GB hvis man kan finde dem.
Det er de to bud jeg har på en hurtigere bærbar.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 13:29 #3
Så er spørgsmålet blot om man vil ofre det på den. Opgradering på ram og ssd vil sikkert koste omkring en tusse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. december 2019 - 13:34 #4
En SDD ville kunne sætte noget skub i maskinen. Efter hvad det fremgår så er der en almindelig harddisk (HDD) installeret på nuværende tidspunkt. Evt. også mere RAM vil kunne hjælpe. Jeg kan se at der er tale om Windows 10 64 bit. Dette muliggør at maskinen kan håndtere mere RAM, mod sat 32 bit der maksimalt kan håndtere 4 GB RAM.

Jeg har selv skiftet fra HDD til SSD i både min stationære og i min bærebare HP, og det kan godt mærkes.

Et godt bud på en SSD er Samsung EVO. Det er sådanne jeg har anvendt i begge maskiner.
Jeg vil her understrege at jeg ikke har nogen som helst økonomiske interesse i at anbefale dette mærke, men nævner det kun pga. egne erfaringer.

https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-ssd_form-faktor=25&b=samsung&o=1028&pre=0
Avatar billede Mikael Ekspert
08. december 2019 - 13:37 #5
Hurtigere ??? Komme helt an på hvad den bruges til ;)

Men til "almindeligt" brug, så BURDE den have rimeligt med kræfter, som den er nu.

Gætter på at der er en "masse udvedkommende l..." på computeren.

En ren/frisk geninstallering af win 10 KAN gøre underværker ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 15:20 #6
Ja en nyinstallation koster ikke noget. Så der kan man jop altid starte og se om det er godt nok :-)
Avatar billede cckring Praktikant
08. december 2019 - 19:56 #7
Jeg kan ikke smide særlig meget tid efter den, så jeg vil gerne undlade SSD og reinstallation.

Giver det stadig mening at køre diverse scanningsprogrammer for at afsløre hvad der æder ressourcer? Kan nogen i givet fald hjælpe foreslå programmer og hjælpe med at kigge på logs?
Avatar billede cckring Praktikant
08. december 2019 - 19:58 #8
Nu starter jeg foreløbig med at opgradere Windows.
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2019 - 20:27 #9
Som andre er inde på, en nyinstallation af Windows vil i de fleste tilfælde gøre underværker og det er langt den bedste løsning. Din G640 er formentligt købt med Windows 7, og en opgradering til nyeste udgave af Windows 10 vil formentligt ikke gøre nogen forskel. Erfaringerne viser, at kun en helt ny installation af computeren som den var, da den blev købt, kan få lidt mere fut i den.

En ny SSD med en ny Windows vil i forhold til en nyinstallation af Windows på den eksisterende harddisk i langt, langt de fleste tilfælde kun give en mærkbar forskel på opstartstiden. I resten af brugen af computeren, vil du sikkert ikke have nogen mærkbar forskel.

Og ja, en gang oprydning med diverse programmer kan sagtens være en god ide, men så må du fortælle os, hvor du oplever, at den er blevet langsom i forhold til tidligere, og hvad du bruger den til.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. december 2019 - 20:44 #10
Hvis d.er aldrig har været ryddet op på den, så vil en tur med Ccleaner nok gøre underværker. Husk også at rense registreringsdatabasen.
Herefter skal du evt. kigge i joblisten, for at se om der er noget som belaster den, når den kører i tomgang.
Er der evt. mange programmer, som allerede starter op og kører i baggrunden, når den starter op, så deaktiver dem, hvis de  ikke umiddelbart bruges. De vil så bare starte ½ sek senere op, når man får brug for dem. Se i kontrolpanel under installerede programmer, om der er programmer, som pgl. rent faktisk slet ikke bruger. Så afinstaller dem.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2019 - 12:44 #11
Forbedringer vil være for Windows 10 er at installere Windows 10 i 64-bit, hvis Windows 10 er installeret med 32-bit, når din arkitekt er til 64-bit udgave.

Dette kan du se på system oplysninger, hvis du højreklikker på Denne PC, derefter Egenskaber.

Har du Windows 10 Home 32-bit, kan du hente Windows 10 Home 64-bitved hjælp af Værktøj fra Microsoft ved hjælp fra din PC med internet forbindelse og lave usb installations medium herfra:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO

Næste anbefaling vil være at opgradere ram til 8 GB tilsammenlagt.
Du kan købe dette eller to, men når det allerede er 3 Gb ram DDR3 1333 Mhz.

https://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueRAM-SO-DDR3-1333-SC-4GB/2344219

Windows 10 62-bit har mindst krav at have 1 Ghz processor, og mindst 2 GB ram (32-bit mindst 1 GB ram).

Tredje, er jeg enig i at opgradere dit HDD til SSD, da det væsentlig ikke har behov for defragmentering.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 15:47 #12
Tilbagemelding fra spørger?