08. december 2019 - 14:35 Der er 6 kommentarer

WINDOZE 10: // Åbne EDITOR kræver WINDOZE accept !

Hej,

I min gamle XP (64 sp2) kan jeg åbne en tekst fil ved at klikke på filenavnet (filtype *.TXT) i min favorit editor KEDIT. Filen vises nu i editoren og jeg har nu læse- og skrive-tilgang til denne fil.

Men hver (eneste) gang jeg åbner min KEDIT editor i WINDOZE 10 popper Windoze op med en POP-UP meddelelse som spørger om jeg tillader at KEDIT (ekstern application // Ukendt for WINDOZE - skønt den er installeret og sikkert også registreret i Win-basen) må foretage ændringer i en (eller flere) applicationer på denne PC.  Svarer jeg JA (naturligt nok, ellers ville jeg vel ikke starte denne editor (intelligent spørgsmål !!!)) åbnes KEDIT som program UDEN at åbne den ønskede *.txt fil.  Jeg må så manøvre mig frem til den ønskede *.txt fil med "Open File" .....    Dette virker, men er noget irriterende, set i relation til XP-metoden (1. aftsnit).

Jeg er ikke en "ørn" til WIndoze 10, men findes der en metode, så jeg slipper for dette irriterende fænomen ???  (fininstillingerne af KEDIT klare jeg selv ) ......

KR
Avatar billede INK Ekspert
08. december 2019 - 15:00 #1
I "indstillinger" under "Apps", "standard apps" vælger du "vælg standardapp efter filtype".
Under .txt står der formentlig "Notesblok" som editor. Det ændrer du til KEDIT.
Har ikke testet om det virker, da jeg ikke har KEDIT, men det er mit bedste bud 😀
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 15:56 #2
Har du prøvet at trække skyderen for brugerkontrol helt i bund?
08. december 2019 - 16:24 #3
Hej ,

tak for forslagene.

ink  :  Windoze tillader IKKE at jeg ændrer til en IKKE WINDOZE-application

220661 :  Bruger-skyderkontrol ???  Den kender jeg ikke.  Hvordan får jeg fat i den ?

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 16:55 #4
Kontrolpanelet-Brugerkonti.
Herinde er der et felt der hedder rediger indstillinger for brug af brugerkonti.
Når du kommer derind er der en skyder man kan trække i.
Mener den står på næst øverste position, men kan trækkes i bund og vælge gem.
Skal lige gøre opmærksom på at Windows ikke anbefaler denne indstilling
08. december 2019 - 19:59 #5
Hej Tak for respons

Skal kigge på det. Lige nu er der andre ting med højere prioritet. Men tak for forslaget.

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 20:53 #6
Hej Kristian.
Det kan tænkes at Windows tillader at du kan lave den tilretning af standard app som ink henviser til når du har deaktiveret brugerkontrollen. Tjek lige op på det når du har deaktiveret den :-)
Ellers vil du sikkert stadig skulle rode i programmet og åbne den den vej.
Held og lykke :-)