Avatar billede ovec Juniormester
08. december 2019 - 15:08 Der er 5 kommentarer

JPG og RAW filer oprtræder pludselig med fejl

Nogle billeder som jeg lægger ind - eller har lagt ind på harddisken for tid tilbage - fremkommer pludselig - ikke som billede men som den blå "trekant" man ser når man flytter billederne fra kameraets kort over til harddisken - nogle billeder kan jeg højreklikke på - så kan detaljerne ses - og jeg kan se eksempelvis hvor meget det fylder - andre viser 0 hvis jeg højreklikker for at se hvor meget det fylder

Er det noget virus jeg har fået ind i Win 10?
Jeg ville selvfølgelig gerne have rettet alle fejlene - men vigtigere er det naturligvis at få fjernet  noget virus eller andet skrot der er årsagen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. december 2019 - 15:29 #1
Hvis filstørrelsen er 0 tyder det jo ikke på noget godt. Har du nogen fornemmelse af, hvad der er gået forud for dette? Sandsynligheden for virus er stort set 0.
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2019 - 16:17 #2
Vi skal lige finde ud af, om at vi har forstået dit problem korrekt. Mener du, at .jpg og  .raw-filer, som har ligget på din computer et stykke tid, og som du tidligere har kunnet se uden problemer, at de nu pludselig ikke kan ses længere, og at de viser 0 bytes i størrelse? Både .jpg og .raw?

Og mener du også, at du lige for nylig har prøvet at overføre både .jpg og .raw-filer, og at du får samme fejl på dem ved overførslen som på dem, der har ligget et stykke tid på computeren?

Er det et Canon kamera? Overfører du fra kameraet via USB-kabel, eller fjerner du hukommelseskortet fra kameraet og sætter det i en kortlæser, som så puttes i computeren?
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2019 - 18:13 #3
Og måske kunne det være en god ide at læse linket herunder, før du/vi går videre, Ja, virus/malware kan godt være problemet, men i de fleste tilfælde vil det så gælde alle filer af en bestemt type:

https://www.easeus.com/file-recovery/restore-0-byte-files.html

En del af teksten lyder sådan:

Part 1. Causes of 0 Bytes Files
To find the right solution for restoring 0 Bytes files, it's important to learn the causes that turned your files into 0-byte. Here is a list of the common reasons:

Virus, malware infection
Uploaded or downloaded files with unsupported attributes
Incomplete file uploading and downloading
Incomplete files received via archived emails or email attachments
Intentionally created 0-byte files
Avatar billede ovec Juniormester
08. december 2019 - 21:55 #4
Tak til jer begge for jeres kommentarer

Nedenstående  er der svar på de spørgsmål som er fremført

De defekte filer er både JPG og RAW (NEF er de benævnt med) jeg fandt også et antal der er optaget med mobiltelefon CTG filer - de fylder en lille smule eksempelvis 236 bytes for et af dem

Var lige inde og kigge på billederne der ligger i dato orden - her viser det sig at vi skal ca 1 års tid tilbage før fejl problemerne begynder at vise sig

De fleste fylde 0 men jeg har også fundet nogle som fylder de sædvanlige KB

Det ligner at når de lægges ind - så er de ok men efter en periode så sker der noget .

Kameraet er et Nikon V2  - billederne bliver overført fra kortet - det er lagt ind i en kortlæser - "Pisen" - der er tilsluttet PC en med USB kabel

Men jeg har også en del billeder der i sin tid blev skannet og lagt ind - de stammede fra gamle 35 mm film der blev Skannet på en  HP Snanjet  Skanner.

Derfor har jeg jo mest "mistanke om at fejlen skal findes i PC en

Det skal tilføjes at en del af billederne er blevet flyttet - måske et par gange - har haft et par Harddisk nedbrud  - så filerne er blevet flyttet til brugelige harddiske

Din sidste kommentar om at kigge et link - det har jeg kigget lidt på . men det er jo en omfattende mængde her med mange andre ting - om der er en model hvor man kan skanne Harddisken for fejl - det har jeg prøvet men kan ikke rigtigt få det til at virke.
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 17:13 #5
Du taler om "et par nedbrud" af harddisk og flere flytninger af billederne. Det får mig til at tro, at løbet er kørt. Hvis du blot har forsøgt at flytte måske allerede beskadigede billeder til en ny harddisk, så er det umuligt at redde dem.

Prøv at kigge på programmet Recuva, som måske, måske ikke, kan redde lidt af det tabte. Husk ved installation af Recuva at sige bestemt "Nej tak" til alt andet end selve programmet.

https://www.lifewire.com/recuva-review-2622892