Avatar billede mik28 Seniormester
09. december 2019 - 20:19 Der er 3 kommentarer og
5 løsninger

Merge partitions

Hej Eksperter,

Jeg har clonet en ssd med Windows fra en på 120 GB til en på 250 GB. Jeg har brugt CloneZilla. Det er sådan set også fint nok. Min udfordring er at jeg gerne vil merge den ikke allokerede plads over på C:\ drevet. Det burde være let nok, men jeg får bare ikke muligheden i Windows da jeg ikke kan vælge det. Jeg har forsøgt at Google det, men har ikke kunne finde en løsning.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 20:50 #1
Har du kigget på muligheden " option "-k1" med CloneZilla?

Jeg har ikke de store erfaringer med kloning, den seneste ligger over 8 år tilbage, men er du sikker på, at partitionen efter dit C-drev er "allokeret". Hvis ikke, skal du gøre det, før du går i gang med en merge/udvidelse:

https://www.disk-partition.com/windows-10/add-unallocated-spce-windows-10-0528.html

Prøv at tage et screenshot af din "disk management" på din computer, upload det til https://da.imgbb.com/ og send os et link til billedet. Så bliver det lettere.

Og her er endnu et link, som måske kan hjælpe dig lidt:

https://www.disk-partition.com/windows-10/windows-10-disk-management-0528.html
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 20:52 #2
Undskyld, jeg glemte linket til CloneZillas  " option "-k1" :

https://clonezilla.org/clonezilla-live/doc/03_Disk_to_disk_clone/advanced/05-advanced-param.php
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 21:01 #3
Du kan også støde på begrebet "initialize" ifm. en ny harddisk:

https://www.easeus.com/partition-manager-software/initialize-a-hard-drive-ssd.html
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2019 - 22:17 #4
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. december 2019 - 05:53 #5
I windows skal du vælge(højreklikke)  "c\" partition og udvide den med den tomme plads.Hvis der er partitioner mellem  "C" og den tomme plads så brug minitool  i #4
til at flytte /ændre dem
Avatar billede mik28 Seniormester
10. december 2019 - 15:58 #6
Tusinde tak for hjælpen. Jeg kunne ikke umiddelbart bruge Windows tools, men efter jeg havde brugt minitool og havde mergede en partition som åbenbart lå ved siden af C:/ kunne jeg resize C:/ og det ser ud til at virke. Det er meget mærkeligt i min forståelse, men det er jo også nok derfor jeg kun bruger Windows i aller yderste nødstilfælde. Her i huset er der faktisk kun Ubuntu. Det er altid fedt at lære noget nyt.

Igen. Tusinde tak for hjælpen allesammen.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2019 - 16:04 #7
Velbekom :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2019 - 16:10 #8
Velbekomme. Du skal da ikke sige "kun" Ubunto.
Linux er er rigtigt godt system :-)