Avatar billede zuzs Juniormester
13. december 2019 - 14:02 Der er 12 kommentarer

Windows efter udskiftning af bundkort og processor

Hej

Jeg ville lige høre om der er en måde at lave en backup på ens Windows før man udskifter sit gamle bundkort og processor med nyt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2019 - 15:16 #1
Det kan lade sig gøre med Aomei Backupper.

https://www.ubackup.com/downloads.html

Jeg mener bare at hvis det nye bundkort ikke er af nøjagtig samme model, så er det ikke muligt.

Jeg har selv gjort den med succes, men der var bundkortet fuldstændig ens.
Jeg er sikker på at der er andre her på eksperten der var mere om det end jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 15:40 #2
Det du skal tage backup af er udelukkende dine private ting, da dit nye system kun vil fungere korrekt ved at installere Windows fra bunden af.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 15:42 #3
Og så lige en anden ting. Hvad med den licens den gamle er aktiveret med?
Kan den følge den nye hardware og blive aktiveret?
Er det en licens der følger hardwaren der er på pc nu kan du risikere du skal købe en ny licens for at aktivere den. Den kan dog købes billigt på nettet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2019 - 16:04 #4
Jeg skiftede bundkortet i min hjemmebyggede stationære computer i marts 2018.
Bundkortet var nøjagtig samme model som det gamle Der var installeret Windows 7 64 bit Ultimate på maskinen i Retail Versionen (ikke OEM)  Jeg fjernede alle komponenter, fjernede bundkortet osv. osv. Efter monteringen af CPU´en med køler, monterede jeg det nye bundkort i maskinen, monterede grafikkort, kabler  osv. Bagefter var jeg inde i BIOS for at stille klokken osv. for til sidst at tænde maskinen og derefter kørte den som den skulle.
Avatar billede zuzs Juniormester
13. december 2019 - 16:06 #5
Hvad jeg kan læse mig frem til er der to former for Windows. Retail og OEM. Retail er købt separat fra computeren, og kan godt geninstalleres på en ny computer. OEM er låst til computeren til at starte med da den blev aktiveret.

Jeg har kigget på min pc, og der står Retail Windows, det troede jeg dog ikke i første omgang siden at jeg fik den bygget hos Føniks, og hvad jeg kan huske af blev den startet fuldt op af dem.

Men nogen der så ved hvordan jeg forsikrer mig om at mit windows bliver gemt, så jeg kan starte op med nyt bundkort, og det "gamle" windows?
Avatar billede zuzs Juniormester
13. december 2019 - 16:46 #6
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2019 - 16:46 #7
Du må da være i besiddelse af en aktiveringsnøgle!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 19:04 #8
Er din nøgle en Retail kan du jo bare flytte licensen over på det nye bundkort.
Du installerer den version som nøglen refererer til og når den er aktiveret installerer du eventuelt Windows 10 der stadig (så vidt jeg ved)  kan aktiveres med en Win 7 eller 8 licens.
Hvis du ikke har installationsmedie:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8ISO
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2019 - 19:35 #9
#8 Omkring 1. oktober 2019 hvor jeg installerede Windows 10 på min maskine, hvor der før havde været Windows 7 Ultimate (retail version) blev Windows 10 i hvert fald aktiveret uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 19:38 #10
Jeg har set et sted at kattelemmen måske bliver lukket når support til Windows 7 lukker den 20 januar næste år. Dog ikke fra Microsoft selv.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2019 - 23:48 #11
Desværre er omstændighed, også selvom det er af samme specifikation, vil det genkende det som helt andet. For det andet, skal du have en uendelig Windows opdateringer, hvis du har rette dotnet framework og installeret opdateret definitioner for hvor den skal hente Windows opdateringer fra. Dette alene kan fylde dit internet med over 50 GB download alene med Windows opdateringer. Og kan let tage flere dage om at blive færdig.
Desuden er der begrænsede aktiveringer for Windows 7 OS, og kan måske have hjælp med aktivering fra Microsoft ved at ringe til Microsoft Support.
For det fjerde, tager man snart livet af Windows 7, og dens Windows opdateringer meget snart.

https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-7-end-of-life-support-information

Forretninger mv. vil nok have måske andet dødsdato, ja, anbefaling vil nok være, at bare hoppe med på Windows 10 båden.
Køb dig Windows 10 fra elektronik butikker, eks. Elgigenten, Proshop har forskellige udgave, men fulde understøttelse er bedst at købe det direkte fra Microsoft.

https://www.microsoft.com/da-dk/store/b/windows

Windows 10 Pro har bedre mulighed for at indstille med eks. af netværks-krypteringer mv., hvorimod Windows 10 Home er der begrænsninger med alt dette, hvis du ikke går meget op i indstillinger og egenskaber, men bare fungerende Windows 10 Home, er Home billigst, men alt andet er Pro bedst.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2019 - 07:41 #12
#11 Mig bekendt behøver men vel ikke at hente alle opdateringer, hvis man vil opgradere til en nyere version?
Den behøver så vidt jeg husker blot blive aktiveret før man fortsætter.
Da jeg i sin tid opgraderede min pc her så blev systemet blot installeret, aktiveret og så fortsatte jeg op på den nye version af Windows.
Jeg brugte så medier til at komme videre på. Det bør spørger vel også kunne gøre vil jeg mene. Gudt nok var det da Win 10 blev lanceret, men jeg tvivler på at det har ændret sig.