Avatar billede zuzs Juniormester
15. december 2019 - 16:31 Der er 9 kommentarer

Nyt bundkort med gammelt VGA

Hej

Jeg er ved at indstillere ny bundkort, og kan se at det har en VGA-port i stedet for en HDMI. Jeg har læst at VGA er en del ældre og giver en dårligere kvalitet på skærmen især til spil. Giver VGA en dårligere billedekvalitet, og hvorfor vælger man at indsætte et gammelt VGA-port til et nyt bundkort, siden de nærmest alle nye computer bruger hdmi?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2019 - 16:44 #1
Fordi det er laveste fællesnævner - stort set alle skærme og TV har VGA port - ikke alle har HDMI. Og så koster det langt mindre at bruge de chipset på bundkortet, der allerede er født med VGA funktionerne.

Hvorfor køber du et bundkort, der ikke har de tilslutninger du ønsker?

Nu vel, under alle omstændigheder vil du nok ret hurtigt vælge at købe et eksternt grafikkort - og så kan du jo selv styre, hvilke porte der er på det.
Avatar billede zuzs Juniormester
15. december 2019 - 16:50 #2
Jeg kan se at det også understøtter DVI
Avatar billede zuzs Juniormester
15. december 2019 - 17:03 #3
Den har DVI dual link, så i forhold til bl.a. gaming hvad vil så være bedst HDMI eller DVI dual?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2019 - 17:17 #4
Det kommer an på din skærm - men DVI-D foretrækkes af mange, da den i bedste fald kan køre 144hz.
Men igen - er det skærmkortet på bundkortet, skal du ikke forvente at det kan noget som helst med spil...
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2019 - 17:36 #5
Enig i #4 På de interne grafik porte bruges grafik typisk fra den cpu der sidder i bundkortet og den chip er ikke til at game med.
Du skal have et eksternt kort for at få det optimale frem når du gamer.
Og med et eksternt grafik kort skal du være obs på at din forsyning er stærk nok til at trække det.
Avatar billede zuzs Juniormester
15. december 2019 - 18:27 #6
Altså mit grafikkort er Geforce RTX 2060 og min strømforsyning kører med 750W
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2019 - 18:43 #7
#6 Hvorfor stiller du så spørgsmålet op som om det er det interne kort du bruger??

I mine øjne er det jo spild af både din og vores tid at bruge krudt på noget der ikke er relevant.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2019 - 21:24 #8
"Jeg er ved at indstillere ny bundkort, og kan se at det har en VGA-port i stedet for en HDMI"

Jeg er også i tvivl om, hvorfor vi bruger tid på at snakke om dit bundkort, hvis du har et ordentligt grafikkort?? - så er det jo det du skal bruge, og de andre porte har overhovedet ingen relevans (faktisk bliver de automatisk slået fra på visse bundkort, når et eksternt grafikkort detekteres).
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 15:44 #9
#8 Lige præsis :-)