Avatar billede Uvanga Ekspert
15. december 2019 - 16:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

chkdsk C: /f nægtes at udføre

Jeg prøver at køre kommandoen: chkdsk C: /f
Men nægtes adgang, har ikke nok privilegier. Hvad kan det skyldes, jeg har før kørt kommandoen uden problemer. Jeg anvender windows 10 på acer laptop.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2019 - 16:47 #1
Start kommandopropmt op med administrator rettigheder - så har du lov.

Eller højreklik på drevet, vælg "egenskaber", "Funktioner" og brug GUI værktøjet herfra til at scanne disken med.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. december 2019 - 17:16 #2
Tak for svar.
Jeg kan af en eller anden grund ikke åbne som administrator, når jeg trykke på linjen for administrator, sker der intet. Flere af de andre menuer kan heller ikke aktiveres. Har du evt. et bud på hvad det kan skyldes?
Det andet forslag med at gå direkte på drev, og anvende GUI virker derimod perfekt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2019 - 17:41 #3
Nej, jeg ved det ikke - men har oplevet det før.

Skriv i stedet CMD, højreklik på "Kommandoprompt app" og vælg "Kør som administrator". Så virker det.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. december 2019 - 18:08 #4
#3
Det virker desværre ikke. Jeg har også været inde på netplwiz og tilføjet mig administrator gruppe. Virker heller ikke. Jeg anvender windows version 1903, så måske der er sket noget utilsigtet ifbm. opdatering.
Andre bud?
Avatar billede bpb Seniormester
15. december 2019 - 18:31 #5
Det virkede på min Acer Aspire V3 571 bærbar for lidt siden  (Windows 10 version 1909).
Højreklikkede på Kommandoprompt og valgte Kør som administrator.

Chkdsk indvendte, at disken var optaget af et andet program lige nu, og tilbød i stedet at tjekke disken ved næste genstart  (Y/N).
Jeg svarede Y, gik ud af kommandoprompt  (exit), og genstartede  -  med det ønskede resultat.

Det burde virke på din Acer også.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. december 2019 - 18:49 #6
Jeg vender tilbage i morgen. Overvejer at Genoprette PC, og se om det hjælper.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 10:36 #7
Da problemet er at aktiver Administrator, har jeg oprette et decideret spørgsmål om det, med titlen: Administrator kan ikke aktiveres.
Tak for de indkomne svar.