Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 10:33 Der er 4 kommentarer og
7 løsninger

Administrator kan ikke aktiveres

Jeg kan ikke aktivere Administrator konto på min PC.

Når jeg klikker på "Kør som Administrator" sker der intet.. Så når jeg forsøger at køre chkdsk, får jeg denne meddelse:
C: \Uvanga>chkdsk c: /f
Access Denied as you do not have sufficient privilleges or the disk may be locked by another process.
You have to invoke this utility running in elevated mode and make sure the disk is unlocked.

Jeg kan heller ikke skifte farve på CMD-promt, men skyldes vel også den manglende Administrator rettighed.
Jeg anvender win10 version 1903, på en acer laptop.
Admin har tidligere virket, så der må være sket et eller andet undervejs. Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2019 - 11:55 #1
Du kunne jo starte med at opdatere til Version 1909.
Men ellers tryk på Windowstasten + X Og vælg WindowsPowerShell (Admin)
Og sæt kommandoen ind her!

https://ibb.co/377H1b8
Avatar billede ebea Ekspert
16. december 2019 - 12:21 #2
#1  -  Det vil heller ikke virke poko! Har samme problem med 1909 versionen, efter at jeg reinstallerede hele min windows version. Og jeg er ganske bekendt med proceduren for at sætte sine rettigheder på Root drevet, og som for øvrigt virkede upåklageligt før min reinstallation.
Så jeg har en fornemmelse af, at det har noget med ændringer i win versionen, uden jeg kan sige om det er 1903, eller i 1909. Mine rettigheder virkede i 1903 versionen, men gør ikke i 1909; og 1903 virker ikke hos Uvanga.

Så sent som i går, sad jeg og gav mig selv alle rettigheder, endnu engang, og rettighederne er også afmærket korrekt, men alligevel kan jeg f.eks. ikke indsætte en fil i roden af C:
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2019 - 12:34 #3
#2 Som du kan se har jeg ingen problemer Det viste er lavet i dag og jeg kører Version 1909.
I øvrigt er WPS.(Admin ) en mere sikker og bedre udgave af CMD. og så kan den utroligt meget mere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 13:10 #4
ad#1
Problemet er at der ikke sker noget når jeg klikker på WindowsPowerShell (Admin) Jeg har prøvet på en anden PC, også version 1903, her virker det ok. Der kommer det billede frem du viser.
Så et eller andet er der i vejen med min PC.
Måske jeg skulle prøve en Gendan/Genopret PC. Eller har i andre forslag? Alle ideer modtages med tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2019 - 13:32 #5
Hvad sker der hvis du prøver i Søg?
https://ibb.co/vLx4C58
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 16:22 #6
ad#5 Det har jeg prøvet, samme resultat. Virker ikke.
Så hvis ikke der kommer flere forslag, er jeg mest stemt for at Gendanne / Nulstil PC.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 21:00 #8
ad#7 Når jeg kigger på den vedlagte instruktions video, står der at jeg skal have Admin rettigheder for at køre programmet.
Avatar billede bpb Seniormester
16. december 2019 - 22:21 #9
ad#8:  Det betyder bare, at programmet skal køres fra en brugerkonto, som har Admin rettigheder.

I går afprøvede jeg din chkdsk kommando på min Acer, fra en lokal konto, først med, derefter uden Admin rettigheder.  Fremgangsmåde som på billedet i #5.  Begge dele virkede.

Fremgangsmåden er i øvrigt forklaret i detaljer hos AskLeo,
https://askleo.com/chkdsk-cannot-run-because-the-volume-is-in-use-by-another-process-what-does-it-mean-and-how-do-i-fix-it/

Men  (skrupskør tanke):  Du er vel ikke kommet til at køre kommandoen fra en gæstekonto?  Kan det tænkes, at din Acer automatisk logger på en gæstekonto ved opstart?  Sådan en konto har meget få rettigheder.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2019 - 23:00 #10
Sådan laver jeg en <In place Updatering>
hent Windows 10 ned på et USB Stik
Hvis mappen ESD ikke findes på dit Windows så opret den åben den
og indsæt indholdet fra USB herefter vælger du at starte setup.
https://ibb.co/fG02Nrv
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2019 - 23:46 #11
ad Alle:
Alt det foreslåede er prøvet uden held :-(
Så jeg har nulstillet PC, og nu virker det. Ulempen er at man skal geninstallere programmer. Men det er allerede overstået, og så fik PC en måske tiltrængt oprydning.
Da alle indlæg havde relevant indhold, er alle markeret som løsning ;-)