Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 10:53 Der er 30 kommentarer

Din pc er ikke startet korrekt

Min DELL PC  med windows 10 gik lige pludselig i blåt/ ternet og senere helt i grønt (det har jeg aldirg set før) og herefter har jeg prøvet alt incl. genstart som ikke hjælper.
Jeg har forsøgt via forskellige meddelelser som kommer på skærmen, men intet har fået den igang igen med windows 10.
Den kommer først med følgende meddelelse.
Din pc er ikke startet korrekt.
TRyk på Genstart  eller på Avancerede indstillinger
Genstart hjælper ikke.
Avancerede indstillinger. 4 muligheder
1.Fortsæt Afslut og fortsæt til windows 10
2.Brug en enhed Brug et USB-drev, en netvræksforbindelse eller en windows genoprettelses-dvd.
3.Fejlfinding  Nulstil Pcén eller se under avancerede indstillinger
4. Sluk din PC.
3. Fejlfinding giver 2 Muligheder
A. Nulstil denne pc
B. Avancerede indstillinger
Har prøvet A og B uden held
B. giver 6-7 muligheder
1. Startreparation
2. startindstillinger
3. Kommandoprompt
4. Fjern opdateringer
5. Indstillinger for UEFI-firmware
6. Systemgendannelse
7. Genoprettelse af systemafbildning
Jeg har prøvet dem alle men uden hel.
Hvad gør jeg? Jeg er helt fortabt, men jeg kan bruger min kones bærbare pc nu.
Komandoprompt 3. er måske en mulighed? men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive i den?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2019 - 11:43 #1
Det kunne tyde på fejl -  ikke i Windows men i selve computeren, altså en hardwarefejl, efter det du beskriver om skærmens udsende. Grafikkortet kan være under mistanke.
Du skriver ikke om der er tale om en stationær eller en bærbar. Er der tale om en stationær kunne det tænkes at være en fejl på skærmkablet. Prøv med et andet kabel, og så om dette løser problemet. Det kan også være grafikkortet, der driller.
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 12:03 #2
Det er en stationær pc. Jeg har 2 skærmkabler monteret. HDMI til HDMI og DVI til DVI.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2019 - 13:15 #3
Hvorfor er der egentlig to kabler tilsluttet med computeren og skærmen?.

Prøv at afmontere det ene, f.eks. HDMI-kablet, og tænd derefter computeren. Hvis problemet stadig er der, så genmonter HDMI-kabel og fjern DVI-kablet. Er der stadig ikke nogen forandring kan en fejl på kablerne så godt som udelukkes. Der kan derfor i stedet være tale om en fejl på grafikkortet. Men lad os håbe at der kun er tale en fejl på et af kablerne.
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 13:56 #4
Jeg har nu prøvet med det ene af kablerne af gangen, men det ændre ikke noget.
Stadigvæk de samme fejl meddelelser.
En ting som undre mig og som jeg først har opdaget her på det sidste, men måske har det altid været sådan. Inde på Motherbord er der en gul lampe som lyser konstant også selv om jeg slukker pc. Den går først ud efter et stykke tid, hvis jeg også afbryder strømkablet til PC. Jeg opdagede det ved at der var mørkt i rummet, så kunne jeg se lyset igennem gitterhullerne. Måske skal det være sådan?
Jeg ved ikke om jeg ved hjælp af kommandoprompt kan finde fejlen? Men jeg ved ikke hvordan/hvad jeg skal skrive. Der henvisen også til https.www.windows.com/stopcode som jeg ikke har prøvet endnu.
Jeg kan ikke få pcén til at køre systemgendannelse. øv øv øv
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2019 - 14:38 #5
Fjern kablet fra strømforsyningen til motherboardet. Fjern derefter det lille batteri på motherboardet.

https://ibb.co/pWVvLyc

Se yderligere linket herunder:

https://www.youtube.com/watch?v=7EcLD7KEOQo

Ikke for at male Fanden på væggen, men jeg har desværre en mistanke om at grafikkortet er sygt :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 16:25 #6
Har du intern grafik på bundkortet kan du udtage det eksterne kort og prøve at sætte kablerne på det interne kort. Enig med Erik i at det tyder som et forlist grafik kort.
Er den beskidt indvendigt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2019 - 17:03 #7
#6 Jeg glemte, at spørge om den er beskidt. Hvis det er tilfældet er det jo desværre lidt for sent at rengøre hvis grafikkortet er brændt af pga. manglende varmeafledning pga. støv.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 17:05 #8
#7 Ja det er det, men jeg tænker også på resten af pc. Forsyningen og bundkort bør renses hvis det er beskidt :-)
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 18:03 #9
For ca. et par måneder siden rensede jeg min pc totalt indvendig. Det var pga at 2  af de ialt 10 usb stik som var tilsluttet mus og tastatur ikke virkede. Rensningen hjalp ikke så jeg flytte mus og tastatur til 2 andre af de 6 stik bag på. Siden har det virket uden problemer. Pc er stadigvæk ren indvendig, men den lille ventilator som sidder på selve grafikkortet rensede jeg nu mere grundigt. Alt ser tilsyneladende pænt ud både på grafikkort og motherbord. Ingen brændmærker eller ligende.
Jeg har en ældre pc fra ca. 2003 som kører windows XP men det er længe siden den har været startet. Kan jeg bruge grafikkortet fra den? Den kunne godt starte op, men jeg kunne ikke rigtigt komme på nettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:14 #10
Hvis du ikke har stik på bundkortet til grafik kan jeg ikke se at det skulle være et problem med at bruge det fra XP maskinen hvis du har et stik det passer i.
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 19:11 #11
DVI og HDMI stik sidder på grafikkortet og det hele kan pilles ud.
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 21:07 #12
Stikket på XP grafikkortet er lidt kortere end det grafikkort som sidder på windows 10.
Bortset fra det, så tro jeg godt at jeg kan  montere det i stikket på motherboard Der er ingen ventilator på xp grafikkortet. Kan der gå noget galt ved at prøve at køre med xp grafikkortet?
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 21:27 #13
Nej, xp grafikkorten kan lige nøjagtig ikke trykkes på plads, det passer ikke i stikket på motherboard. Øv det blev jeg ikke klogere af. Kan man evt. købe et nyt grafikkort, hvis det er defekt? Det heddet ATI-102-C33402(B)
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2019 - 21:40 #14
Her er noget fra e-bay

https://www.ebay.com/p/1708140020
Avatar billede gunnarb Mester
16. december 2019 - 21:54 #15
Ja, det er jo ikke særlig dyrt, men jeg vil jo helst være helt sikker på at det er grafikkorten som er defekt, inden jeg bestiller et nyt, men hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede gunnarb Mester
17. december 2019 - 18:09 #16
Er der nogen it-nørder eller firmaer på Fyn/Odense, som kan tjekke om grafikkortet er defekt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. december 2019 - 18:24 #17
Her er et eksempel:

https://www.pcodense.dk/
Avatar billede gunnarb Mester
17. december 2019 - 19:48 #19
Tak for hjælpen ErikHG- Jeg regner med at kontakte TjData imorgen. Jeg vender tilbage når fejlen er fundet.
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2020 - 14:13 #20
Så har jeg rykket for min PC, da jeg ikke har hørt fra firmaet. Det var grafikkortet i første omgang til ca. 750 kr, det sagde jeg ok til. De havde bare glemt at sige at min pc ikke kunne starte windows op. Så Windows 10 skulle geninstalleres og for at bevarer alle mine data på HD, vi de installere en ny HD med Windows 10, således at jeg også kan hente alle mine data fra den eksisterende HD. Om det var det smarteste at gøre, det ved jeg ikke. Men nu løber der op i ca. 1850 kr + 199 kr som jeg har betalt ved indleveringen.  Nu begynder det at koste lige i overkanten af hvad jeg havde regnet med, men jeg har svært ved at undvære min PC og især alle data. Jeg har eller en løs backup på 1 GB, men backup på den er desværre mindst et år gammel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2020 - 17:43 #21
Jeg synes faktisk det lyder underligt at de skule "have glemt" at sige din pc, ikke kunne starte Windows op, og så installerer de en anden HDD. Det virker ikke seriøst det firma, for at sige det mildt. Jeg kan godt se at du ikke vil miste dine data, og at en backup der er mindst ét år gammel, ikke indeholder meget af det du skal bruge.
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2020 - 18:18 #22
Jeg er enig med dig ErikHg. På min indleveringsseddel, som jeg fik ved indleveringen står følgende fejlbeskrivelse: Gik pludselig i en mærkelig tilstand hvor farven skiftedet grøn og blå og meget mærkeligt. Nu vil den ikke engang gå ind i Windows længere. Forsøger at indlæse og forsøger reparation , men virker ikke længere. Alm. fejlsøgning. Fremrykkes og påbegyndes om 4 hverdage. Pris kr. 199. som jeg betalte den 18. december. Jeg rykkede idag den 3. januar,  fordi jeg ikke havde hørt noget.
Selvfølgelig fortalte jeg dem at jeg ikke kunne starte Windows op og jeg fik et hav af spørgsmål som stod på skærmen. Så skærmkortet virkede vel. Jeg har på fornemmelsen at der har været flere personen indblandet i opgaven, og den ene ved ikke hvad den anden laver.
De ringede tilbage kl. 17.00 her  til aften, og jeg sagde at jeg først henter den i morgen formiddag.  Jeg har tænkt mig at sige til dem at de har valgt den aller dyreste løsning, for jeg er ikke sikker på at grafikkortet er defekt. Kunn de ikke have taget en backup af alle mine data mv. og så formateret min HD og derefter installeret  windows med videre igen??? Det er jo ikke min HD der er defekt. Kom meget gerne med jeres synspunkter inden i morgen lørdag kl.10 hvor de åbner og jeg skal hente den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2020 - 18:34 #23
Du har helt ret i at de kunne have overført indholdet på HDD´en til f.eks. én eller flere DVD´er, i stedet for at installere en anden. Du kan kræve at få det gamle "defekte" grafikkort med tilbage, for det er jo stadig dit.
Jeg kunne da egentlig også godt tænke mig at få at vide hvilket firma der er tale om.
Det lugter af plat og ufine forretningsmetoder.
Det kunne måske også være en sag for Forbrugerklagenævnet.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamationsret/klager-til-forbrugerklagenaevnet
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2020 - 19:06 #24
Det burde være et ok firma. Det har eksisteret i mange år.
Men hvad med medarbejderne? Dem kan der jo være kompetanceforskelle på.
https://www.tjdata.dk/
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2020 - 19:41 #25
Hvis der skulle være så store kompetence-forskelle på dem, så tror jeg ikke de havde været der så længe.

https://dk.trustpilot.com/review/www.tjdata.dk

Du skulle prøve at nærlæse anmeldelserne i ovenstående link.
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2020 - 20:15 #26
Ja halvdelen er tilfredse (54%), det er ikke imponerende.
Burde nok være 80-85%.
Avatar billede gunnarb Mester
04. januar 2020 - 18:11 #27
Så har jeg fået min pc med hjem, og den virker nu med et nyt grafikkort og en ny SSD hardisk. Men, men, men der ligger et større arbejde med at genskabe min pc til det jeg afleverede. Alle mine filer ligger på det den gamle HD som nu hedder OS(J). Det lykkedes mig på en eller anden måde at få adgang til dem, for det kunne jeg ikke umiddelbart. Mit skrivebord er tomt, så det skal opsættes forfra. også mail og Google kontoer. Men det værste er at jeg ikke kan starte alle mine excel regneark op rigtigt.
Den starter alle mine regneark  op i Excel opener, og det kan jeg ikke bruge til noget, for så mangler jeg alle menuerne for oven. Hvis jeg prøver at vælge excel regneark, så vil den have at jeg skal købe office 365. Hjælp hvad er der galt? Kan jeg selv fikse det eller skal jeg ringe til dem på mandag. Jeg bad om at få det gamle grafikkort med hjem. for jeg sagde at jeg ikke troede på at det var defekt. Han viste mig et sted hvor det muligvis havde været for varmt. Men jeg som både er elektriker og ingeniør kunne slet ikke se at det fejlede noget da jeg fik det under en lup da jeg kom hjem.  Nå men det kan jeg jo altid prøve når jeg har fået det hele op at stå igen.  Han gav ellers en fornuftig forklaring på, at det var lige så billige at sætte en ny SSd hardisk med windows 10. i forholdt til at lavebackup på mine data, formatere HD og installere det hele igen. Det lød sådan set fornuftigt, men jeg havde så håbet på at jeg kunne tænde min PC efterfølgende uden nogen problemer. Men øv.
Avatar billede gunnarb Mester
05. januar 2020 - 13:20 #28
Kæmper stadigvæk med mine regneark når de skal åbnes fra den gamle HD OS(J:)
Har kun mulighed for at åbne dem med enten XSL opener eller XLS Edit og ingen af dem dur for mig. Jeg skal have alle ovenstående menuer som: Filer Hjem Indæt Data Gennemse Vis og dermed skiftende undermenuer som på mine regneark før rep.
Hvis jeg åbner et af mine gamle regneark, som jeg har i Onedriver sky, ja så åbner det helt rigtigt med alle menuer.  Hvad er der galt, er det den nye office pakke de har installeret som er for billig. Jeg er godt træt af at jeg skal ned med PC igen i morgen.
Avatar billede gunnarb Mester
05. januar 2020 - 14:10 #29
J)eg kan ikke finde nogen Microsoft Office mappe under Programmer (x86) på den nye  HD SSD. På min gamle HD OS(J): ligger den på Programmer (x86) Microsoft Office 15.  kan de have glemt at installere den?
Avatar billede gunnarb Mester
07. januar 2020 - 00:08 #30
Så har jeg afleveret min pc igen. Og de har også vendt tilbage. Der er ikke installeret nogen office pakke på den nye ssd hardisk. og de kan ikke få fat i den som ligger på mit gamle drev. Jeg kan ikke huske hvordan jeg har fået den installeret i juni 2013 og jeg har ingen cd eller kode.  En ny Office 2019 vil koste ca. 1100 kr. og så kunne jeg måske havde købt en hel ny pc, hvis de havde fortalt mig det fra starten. Der ikke et tilfredstillende forløb. Jeg aftalte at de istedet for skulle installere et gratis program og så kommer jeg og henter den imorgen. Jeg næsten sikker på at mit MS Office på den gamse HD er MS Office 2013 og det kan jeg jo købe ganske billigt på nettet her:
https://pcmac.dk/produkt/microsoft-office-2013-home-and-student/
Er det ikke ok?
Eller her et gratis program
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice
Det kan vel også bruges?
Jeg må se hvad de har fundet ud af i morgen.