Avatar billede Laugesen1 Mester
16. december 2019 - 12:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indirekte formel - cellereference flytter sig ikke!

Jeg har en Indirekte formel som virker fint til én enkelt cellereference fra et andet ark. Men jeg har brug for, at der refereres fra et større område i det andet ark. Derfor har jeg prøvet at trække i cellen med den indirekte formel, men cellereferencen flytter sig ikke!

eksempel:
=INDIREKTE(CELLENAVN&"!B10")
Jeg bruger her en navngiven celle. Jeg vil gerne kunne trække i cellen, så jeg f.eks. får en reference fra området B10:E50.
Men når jeg trækker i cellen med den indirekte formel, så flytter cellereferencen B10 sig ikke.

Hvad skal jeg ændre i formlen, for at det kan lade sig gøre?

Hilsen
Finn Laugesen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. december 2019 - 13:05 #1
I B10:

=INDIREKTE("'&CELLENAVN&"'!RC";0)

Kopier til højre og nedad.
Avatar billede Laugesen1 Mester
16. december 2019 - 23:35 #2
Hej xl-Enthusiast

Tak for dit svar

Det virker ikke på den på den måde jeg har sat formlen ind:
=INDIREKTE("'&CELLENAVN&"'!B10";0)
Den melder fejl lige før: !B10...

Nu skal data ikke nødvendigvis blive sat ind i de samme cellereferencer i destinationsarket, men det har vel ingen betydning?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. december 2019 - 06:56 #3
https://www.dropbox.com/s/mzcf8phr0e1gks8/INDIRECT_RC.xlsx?dl=0

Med den her viste formel skal rersultaterne sættes ind i de samme cellereferencer.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. december 2019 - 13:56 #4
@Laugesen1

Du skrev i #2:
Det virker ikke på den på den måde jeg har sat formlen ind:
=INDIREKTE("'&CELLENAVN&"'!B10";0)

Nej det virker ikke, men du har jo også ændret den formel jeg skrev i #1 (Du har ændret RC til B10)
Avatar billede Laugesen1 Mester
17. december 2019 - 21:08 #5
Ja, det misforstod jeg med med formlen.
Jeg har nu downloade dit eksempel i dit ark, og nu forstår jeg formlen.

Men jeg skal bruge en lidt anderledes formel, fordi jeg skal ikke have data fra samme celler i inputarket. B10 skal ikke få data fra B10 i inputarket, men f.eks skal B10 referere til data i celle H30 i inputarket. Altså H30 er cellen i øverste venstre hjørne i det område der skal hentes data fra.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. december 2019 - 21:24 #6
Avatar billede Laugesen1 Mester
18. december 2019 - 00:23 #7
Det er den formel jeg har brug for, det fungerer lige efter hensigten.
Mange tak for hjælpen :)

Hilsen
Finn Laugesen
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. december 2019 - 00:36 #8
Kunne det være Denne formel du mangler?

=INDIREKTE(CELLENAVN&"!"&CELLE("adresse";B10))
Avatar billede Laugesen1 Mester
19. december 2019 - 10:23 #9
Hej Jan Hansen

Tak for dit input.
Det er også en god løsning og det er en kortere formel.
Jeg lader stadigvæk #6 stå som løsning:
=INDIREKTE("'"&CELLENAVN&"'!r"&RÆKKE(10:10)&"c"&KOLONNE(B:B);0)

Så er der 2 lidt forskellige formler at bruge til dette.
Jeg har nu afprøvet begge løsninger i mit ark.

Tak for hjælpen til jer begge.

Hilsen
Finn Laugesen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. december 2019 - 11:44 #10
Bare lige den lille kommentar, at jeg bruger den lidt længere formel i #6 fordi formlen i #8 kan give problemer, hvis man udveksler filer med for eksempel engelske eller amerikanske kollegaer idet "adresse" ikke oversættes automatisk. Man kan dog komme ud over dette eventuelle problem ved i den danske Excel at bruge de ikke særligt logiske udtryk CELLE("address" ... i stedet for CELLE("adresse" ...
Avatar billede Laugesen1 Mester
19. december 2019 - 13:24 #11
Det er godt at vide, at man skal være opmærksom på det i forhold til den danske og engelske version.
Tak for dit input og tak for hjælpen.