Avatar billede eurositi Ekspert
17. december 2019 - 17:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Regler + leje af mobilt toilet ifm. renovering af badeværelse?

Hvad er regler samt muligheder for tømning af mobilt toilet ifm. renovering af badeværelser?

Jeg er kommet i den uheldige situation, at mit brusenichen i min lejlighed er utæt, så der trænger vand ned til underboen. Da der ikke er tale om et generelt problem for alle lejemål i boligkomplekset, hænger jeg selv på hele udgiften (Lejligheder kan ikke omfattes af indbo- eller husforsikringer).

Jeg kommer til at mangle både toilet og bad i lejligheden i mindst tre uger.

Jeg har ikke mulighed for at låne et andet toilet i nærheden, så derfor er jeg interesseret i at benytte et campingtoilet. Mit problem er blot, at jeg bogstavelig talt ikke ved, hvordan jeg slipper lovligt af med ... lortet?

Er der nogen af jer, som har erfaring med leje af sådanne toiletter og/eller sammenlignelige situationer?

Jeg vil derudover spørge ejendomsmesteren til råds. Generelt har jeg været overrasket over både hvor dyrt og hvor lidt konkret hjælp/information, der er at hente i disse situationer. Formentlig fordi det normalt er noget, som organiseres gennem en (l)ejerforening... Men dét kan jeg ikke rigtig bruge til noget.
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2019 - 18:15 #1
Jeg er ikke på nogen måde ekspert i jura, men jeg vil mene, at der er mindst to ting, du  bør oplyse os om.

1: Er det en ejer- eller lejerlejlighed?
2: Har du selv foretaget ændringer på badeværelset, som kan være årsag til lækken?

Og så undrer det mig, at du skriver: "Lejligheder kan ikke omfattes af indbo- eller husforsikringer". Det har jeg aldrig hørt før, så hvor har du fundet det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2019 - 18:29 #2
Selvfølgelig kan lejligheder indbo/rørskade/vandskade o.s.v. forsikres. At du ikke har tegnet sådan en forsikring er en helt anden sag...

Campingtoilet fås i mange udgaver - den helt lavpraktiske er en udgave, hvor affald opsamles i en dunk, der kan proppes til. Denne dunk kan ved passende lejligheder tages med til et andet toilet, hvor det kan tømmes direkte i, og skylles efter. Det er helt suværent den letteste løsning, men kræver selvfølgelig du kan transportere sådan en "dunk" forsvarligt til et toilet: https://www.biltema.dk/baad/vvs/toiletter/transportable-kemiske-toiletter/transportabelt-kemisk-toilet-2000032631?gclid=CjwKCAiAluLvBRASEiwAAbX3GcEXRY9Muf9DDdvHdlqQMRPIv-FxJZzTIvTi2tUaCmtXUvVr6dvdtBoC7VoQAvD_BwE

Prismæssigt og funktionsmæssigt fås de både dyrere og billigere. De dyrere har også skyllefunktion og "pumpe".

Så findes der lidt større formulidings toiletter - men de du'r ikke her, selv om de kan fås i ret små udgaver, for de skal stå længere tid, for at indholdet kan starte en gærings-process. Det har du ikke lyst til i en lejlighed ;-)

Hvis ikke du har adgang til et helt almindeligt toilet at tømme ud i, må du på jagt efter et officielt tømningssted - og de er færre end man umiddelbart skulle tro: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?hl=da&ie=UTF8&msa=0&t=h&z=7&dg=feature&mid=193_2fthR_izYWl2EbJiV7USrie8&ll=56.23810360724628%2C11.696470500000032

Link fundet på https://autocamper-leje.dk/1131/toemmesteder-for-kemiske-toiletter-toemningssteder-autocamper/ der har flere gode råd.

Under alle omstændigheder bør du krydre blandingen med lidt desinficerende kemikalier, så som: https://www.harald-nyborg.dk/p7268/klosetvaeske-biologisk-2-5l

Både Harald Nyborg og Biltema har toiletter og kemikalier - så du kan klare det hele begge steder.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. december 2019 - 22:32 #3
Tak til jer begge for svar.

Ja, det var selvfølgelig min fejl, at jeg glemte at oplyse, at der er tale om en ejerlejlighed. Jeg har nu kontaktet ejerforeningens bestyrelse for at få oplyst, om ejendomsforsikringen dækker denne type af skader.

Indboforsikring har jeg selvfølgelig, men jeg kan dog ikke se, at den - heller ikke i sin udvidede form - dækker denne type af skader. Jeg må derfor kontakte forsikringen for en uddybning. Det besværlige ved denne skade er, at omfanget ikke kan fastslås uden at bryde gulvet op. Og så snart vi taler vådrumsarbejde, ligger prisen ifølge de tilbud, jeg har fået altid på 20.000 kr/m2 eller mere.

Der findes desværre ikke et fællestoilet i kældre eller gård, som ellers ville have været ideelt, så jeg vil nok ønske mig et lokum i julegave, da arbejdet vil være i gang i hele januar. Dunken med de kemisk opløste herligheder kan tømmes på underboens toilet.

Men jeg begynder at kunne se en vej ud af det.