Avatar billede JL80 Juniormester
21. december 2019 - 18:20 Der er 3 kommentarer og
5 løsninger

Se DRTV kablet på mit LG tv

Jeg har fået et LG 55SM8200 tv. Jeg har ikke tidligere haft mere end HD og heller ikke smart-tv. Det har jeg så forbundet med netværkskabel til en switch (hvor jeg også har min PlayStation 4) kablet til routeren. Selvom jeg har en 50 Mbit forbindelse som det meste af tiden er pålidelig, er kabel at foretrække. Har nogle gange problemer med at se ChromeCast, ofte når andre i etageblokken også ser tv.

Alle de store tjenester findes som app i tv'et, og det kører perfekt, men DRTV findes åbenbart ikke i LG's system. Jeg kan dog se via kabel gennem min PS4, men det viser sig at billedet ikke er nær så pænt som på ChromeCast (afspillet på min Android tablet). Er ikke rigtig inde i om det er relateret til opløsning eller farvedybde. Så lige nu skal jeg altså vælge mellem det gode billede eller stabile kabelforbindelse. Jeg vil jo gerne have begge dele ;-)

Så hvad er mulighederne?
Avatar billede kurtba Ekspert
21. december 2019 - 21:59 #1
Kører i alle på samme router, siden du kan se/mærke, når de andre også ser tv?
Hvis I deler om samme forbindelse og så bliver ramt af manglende båndbredde, så bliver det lidt svært.
Men ellers ville jeg nok prøve, om jeg kunne få et stærkere wifi signal ved tv.et. Det kan typisk laves enten ved opsætning af noget mesh eller via en wifi extender  som fødes via elnettet. Sidstnævnte bruger jeg selv i mit hus.
Endelig er der en gratis løsning. På dit tv har du garanteret også en app, som giver dig adgang til en browser.
I den skriver du så dr.dk og får DR frem på skærmen.
Så vælger du TV og så får du en side, hvor du kan kalde alle DR.s kanaler live og se dem der. Maximer billedet og se om ikke kvaliteten er ok der. Det burde den være når du kører kablet.
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2019 - 22:01 #2
En Chromecast Ultra kan da også tilsluttes med kabel. Den styres så fra en telefon eller tablet, men datastrømmen kører direkte fra internet via kabel til Chromecast.
Avatar billede Hans Mester
21. december 2019 - 23:57 #3
Du kan prøve HbbTv. Det plejer gerne at skulle aktiveres et sted i indstillinger, hvorefter der dukker en rød knap op, når du hopper ind på en DR-kanal.
Avatar billede Hans Mester
21. december 2019 - 23:58 #4
Det afhænger dog af, hvordan du modtager dit signal. Fra antennekabel?
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2019 - 10:14 #5
Uanset om det så er på kvalitet eller kvantetet, SÅ er det DR.dk du skal kontakte for at se hvad der understøttes. Ja, HbbTV understøttes, men så er det med at kontakte DR.dk hvad der virker og hvad der ikke virker.
At have smart tv er ligesom at have iPhone/iPad eller Android som DR.dk understøtter.
- Kontakt DR.dk hvis du vil have løsning for DRTV, herfra:
https://dr.custhelp.com/

Her er hvad der understøttes uden yderligere specifikation:
https://www.dr.dk/service/drs-apps

Bemærk, at der gradvist har været "understøttes ikke længere", da der ikke var nok tekniske ansatte for at have løst på tekniske udfordringer fra DR.dk.
Det der virker med DRTV er nok som nævnt før, inkl. Chromecast måske, og HbbTV, men HbbTV ser ud til at den vil have mindre og mindre mulighed for at bruge, ud fra meldinger fra DR.dk, medmindre de prøver at finde alternativer løsninger, det kan jeg ikke se bekræftelser på.
Desværre må du nøjes med det der virker og hør nærmere fra DR.dk hvad er op og hvad er ned.
Avatar billede Richard Thune Forsker
22. december 2019 - 10:17 #6
Faktisk skal DRTV findes ifølge DR. Du skal nok prøve i den indbyggede app shop.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2019 - 10:39 #7
Du skal lige se på routers kanaler. Alm 2,4ghz går fra 1 til 13, og 5ghz i et par højere grupper. Find nogle kanaler, som ikke bruges af andre, og du får bedre/støjfri kommunikation på wifi.
Avatar billede JL80 Juniormester
22. december 2019 - 11:46 #8
Tak for de mange svar indtil videre.

>ink
Jeg vil helst ikke give 600 kr. for en ChromeCast Ultra. Jeg kan se, man kan få en ethernet-adapter til 120 kr. Mon ikke det giver næsten samme resultat?