Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 16:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til nulstilling af computer

Hej

Jeg har fornylig skiftet bundkort på min pc, og ville samtidig formatere min computer, da min harddisk var fyldt op.
Da computeren var i gang med at nulstille anullerede den ved 31%, hvoreftter der stod:

"Der opstod et problem med nulstilling af din pc - Der blev ikke foretaget ændringer."

Nu har jeg kigget på forskellige youtube videoer, men ingen af de måder, som jeg har mulighed for at prøve virker.

Det skal lige siges at efter jeg skiftede bundkort var mit windows ikke længere på min computer, men jeg har koblet den til min microsoft konto. Jeg  kan dog heller ikke aktivere Windows, da jeg efter at have trykket "Jeg har for nylig ændret hardwaren på denne enhed" og aktiveret på min pc stod der: "Vi kan ikke genaktivere Windows på denne enhed. Prøv igen senere."

1. Skal jeg have Windows installeret før jeg kan formatere?
2. Hvad kan jeg gøre for at nulstille min computer?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 16:31 #1
Er du inde i Windows? Kan du komme på nettet og kan du vælge indstillinger?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 16:34 #2
P.S. Du skal også lige vide at din Windows licens fr bundet til dit tidligere bundkort.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2019 - 16:54 #3
#2 Det kommer jo an på om der er tale om en OEM eller en såkaldt RETAIL udgave.
Men det er jo nok en OEM, og så er det problemet opstår.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/microsoft-os-retail-vs-oem/3b074bf1-58e3-4675-8706-b9206d5a97a1
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 17:00 #4
Det kræver jo alligevel at han/hun har licens koden og om det er en opgradering.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2019 - 17:28 #5
#4 Det har du helt ret i.
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 19:37 #6
Det er en Retail, så man skal kunne forbinde den til andre computere
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 19:41 #7
#4 Ifølge Microsofts hjemmeside behøves man ikke licenskoden, man kan godt koble den til ens microsoft konto, og bruge den på andre computere (Hvis det er Retail, hvilket mit er)

Jeg har desuden ikke licenskoden fordi det firma jeg fik bygget min pc fra installeret den til at starte med. Men som sagt fordi det er Retail skal man ifølge hvad jeg har læst godt kunne koble den til andre pc’er via ens microsoft konto
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 19:51 #8
ok hvis det er en retail! Var det så en Windows 10 licens?
Som spurgt i #1 Er du inde i Windows?
Hvis ja har du lavet et USB Stik og hvor gammel er din Pc:-? er det en UEFI BIOS
og hvis du har flere HDD tilsluttet så kobl de andre fra
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 20:19 #9
Jeg kan godt komme på nettet og ind i instillinger, min computer fungerer som normalt, men under aktivering står der "Windows er ikke aktiveret". Min pc er fra 2013, men kan ikke huske om det var windows 7 eller 10, og har så opgraderet en del af min hardware for nylig. Jeg har en 1TB harddisk og en 110gb SSD. Hvad mener du med USB stik?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 20:31 #10
Jeg mener at det skal være til rådighed hvis noget går galt under vej når du nulstiller
blot som sikkerhed!
Men prøv lige at sarte CMD som Administrator og indsæt  slgmr /ato
og fortæl hvad den skriver?
https://ibb.co/gy0J9F7
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 20:43 #11
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2019 - 20:54 #12
#9 Det kan IKKE være Windows 10, da dette OS først kom i 2015, men Windows 7 eller Windows 8.
Windows 7 kom i oktober 2009 og Windows 8 kom oktober 2012.
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 20:57 #13
Så har det været Windows 7, jeg har haft forinden opgradering til Windows 10
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 21:11 #14
Prøv at gå i Indstillinger Konti og se om du kan registrere herfra.
https://ibb.co/9GJhhvS
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 21:56 #15
Hvis jeg trykker aktiver Windows nu under "Konti" bliver jeg bare viderestillet til "Aktivering", men hvis jeg trykker "adminstrer min microsoft konto", og bliver viderestillet til mit account har jeg to kontoer som vist her:
https://imgur.com/a/GWd9x6b

Hvis nu jeg sletter den gamle konto fra det tidligere bundkort kan jeg måske aktivere Windows, da der højst sandsynligt ikke kan være to brugere med samme?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 22:07 #16
Prøv at trykke på Windowstasten + R = Kør/Run skriv netpwiz og tryk ok
se hvilke der er aktiv byt om se om det er en løsning
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 22:14 #17
Der står bare at windows ikke kan finde navnet, og at jeg skal tjekke om jeg har skrevet det rigtigt
Avatar billede poko1 Ekspert
22. december 2019 - 22:28 #18
undskyld  netplwiz
Avatar billede zuzs Juniormester
22. december 2019 - 22:53 #19
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 08:14 #20
Jeg er rimelig sikker på du skal bruge den fysiske nøgle som poko1 også er inde på.
Jeg kan dog heller ikke forstå du siger det er en "Retail licens" du har fået med den forhandler du har købt pc af?? Her bør du have haft et fysisk medie med licenskoden på klistret en cd, eller i hvert fald en seddel med koden. Når bundkortet udskiftes har du jo ingen kode at aktivere med hvis den har været tilknyttet det gamle bundkort.
Nu siger du "nulstilling". Jeg vil sige "ren installation" fra bunden af med det system (formodentligt Windows 7) du opgradererede fra på andet bundkort. Først herefter skal Windows 10 på for at få aktiveringen udført korrekt.

Ps jeg har måske skrevet noget der er nævnt, det beklager jeg hvis tilfældet :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
23. december 2019 - 08:58 #21
Undskyld Internettet forsvandt i går aftes!
Angående #19 Prøv at markere den ikke aktive og tryk anvend.
er nu ikke sikker på at det virker Så...
Hvis du vil lave en helt ny og friskinstallation kan du hente mediet her.
Du skal vælge fanen Download værktøjet nu!

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
1.    Følg instruktionen her
https://ibb.co/6sVjjBJ
2.
https://ibb.co/DwCgRfP