Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 18:07 Der er 59 kommentarer

"Start PXE over IPv6"

Jeg har et problem med min stationære computer som er en MSI-desktop som er Windows 10.
Mit problem er at min computer nogle gange crasher og der kommer blue screen of death frem i under et sekund hvorefter skærmen bliver sort. Efter nogle sekunder tænder skærmen igen og der står :
>>Checking Media Presence........
>>Media Present......
>>Start PXE over IPv4.

Herefter kommer BIOS'en frem, hvis jeg genstarter computeren fungerer den normalt i et stykke tid indtil den igen crasher.

Jeg har haft problemet i et stykke tid uden at kunne fixe det. Hvis i har nogle forslag til en løsning må i meget gerne skrive dem. Hvis i skal bruge flere informationer om software, hardware, problemet osv. så spørg : )

Håber i kan hjælpe - TAK!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. december 2019 - 18:24 #1
Din harddisk har det ikke godt, og den, eller kabelforbindelsen eller harddisk controller er ved at stå af.

Mest sandsynligt skal du fokusere på at prøve med en ny harddisk.
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 18:26 #2
Kan man bare skifte harddisken? og er der en måde at kontrollere om det er den som fejler noget?
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 18:48 #3
TAK fordi du gider tage dig tid til at hjælpe mig : )

Min computer har 3 harddiske, 1 SSD og 2 HHD, hvor windows er installeret på SSD'en. Er det alle harddiskene som har problemet eller kun en enkelt? og hvordan finder jeg ud af hvilken harddisk der fejler noget?

Ole, du skrev at jeg skulle prøve med en ny harddisk. Hvordan gør man det? og skal der være windows installeret på den nye harddisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2019 - 19:12 #4
Der skal kun være styresystem på SSD disken.
Har du et gammelt system på den ældste af de 2 hdd du har bør du fjerne det hvis det er samme version som du har på ssd drevet.
Har du klonet systemet over?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2019 - 19:13 #5
Hvis det er nyt system, har du så styr på alle driverne til dit bundkort, og også til grafik kort?
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 19:23 #6
Jeg må starte med at sige jeg ikke ved særlig meget om det her, men prøver så godt jeg kan.
Jeg ved ikke om det er et gammelt system på de 2 HHD, men de er begge sat i efter jeg købte computeret, hvordan tjekker jeg hvilket system de har?

Jeg ved ikke hvad det vil sige at "clone systemet over", så det tror jeg ikke jeg har gjordt.

Og nej, jeg har ikke styr på alle driverne til bundkorten eller grafikkortet

Jeg håber i stadig kan hjælpe mig med at få løst problemet selvom jeg ved så lidt om teknologi : )
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 19:42 #7
Jeg er virkelig glad for i hjælper mig, for jeg er selv helt tabt. Så i bliver nok nødt til at skære ud i pap hvad jeg skal gøre.

på forhånd tak
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:09 #8
Prøv at trykke på Windowstasten + X vælg  Diskhåndtering
Hvis du er i stand til det så Tag et screenshot og sæt det ind med denne
https://imgbb.com/
Sådan ser du dine diske!
https://ibb.co/gSw8bdP
kun som eksempel
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:11 #9
Tak! det vil jeg prøve
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:16 #10
Her er et link til billedet : )
https://ibb.co/kyxpmpp
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:23 #11
Ser godt nok tilforladeligt ud Det med Ipv6 ser bekendt ud ligner et Setup vindue hvor SSD Ikke står som første Disk
Prøv at gå i BIOS og sæt den som optimal settings husk F10 og ok
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:25 #12
hvordan sætter jeg sætter jeg den til optimal settings i BIOS?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:29 #13
Hvordan ser din BOOT Menu ud Her er hvordan min ser ud
" blot til sammenligning"
https://ibb.co/274RCyW
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:31 #14
Jeg ved jo af gode grunde ikke hvordan din bios er?
her ser du min
https://ibb.co/WB8xHJL
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:37 #15
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:41 #16
Er det boot priority rækkefølgen jeg skal ændre på?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:43 #17
prøv at kigge under Boot Priority  Jeg kan ikke huske hvordan det er i MSI. Jeg går på værkstedet i morgen tidligt og kigger min MSI
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:44 #18
Jeg har ændret hardisk til at være forest i rækkefølgen, men der står ikke noget om det er SSD eller HDD.

Er det rigtigt det jeg har gjordt
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:48 #19
Hvis du genstarter og det virker så ja BIOS Kender som sådan ikke forskel blot det er en harddisk og det så er den rigtige
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:50 #20
Det er kun nogle gange min pc crasher men jeg kan ikke sige det virker endnu.
Men jeg har prøvet at ændre rækkefølgen før uden held, så tror ikke det er problemet : (
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 20:55 #21
Under alle omstændigheder skal Disk 0 stå som First BOOT
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:55 #22
Hvordan tjekker jeg om den gør det?
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 20:58 #23
DIsk 0 er vel den eneste disk den kan boote som, så hvis det er en disk som ligger som første BOOT er det vel rigtigt?

Eller tager jeg fejl?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:04 #24
Som skrevet jeg går ikke på værkstedet nu
Men som her på min ASUS Hvor jeg tidligere havde 2 ens diske
Disk 1 =DISK 0 - Disk 2 =DISK 1
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:06 #25
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 21:21 #26
Her er 2 billeder af min BIOS som måske kan bruges : )
https://ibb.co/1sVb2Cj
https://ibb.co/MBfzVw0
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:31 #27
Ser perfekt ud
https://ibb.co/MBfzVw0
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 21:40 #28
Men jeg har stadig problemet med at min pc crasher
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:42 #29
Så er Ole #1 nok inde på noget rigtigt
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 21:44 #30
Ole sagde jo at jeg skulle prøve at bruge en ny harddisk. Ved du hvordan man gør det?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:55 #31
Du skal starte med at fremstille et USB installationsmedie
e derefter skal du udskifte din SSD Disk med en ny!
Hvis du så vil lave en helt ny og friskinstallation kan du hente mediet her.
Du skal vælge fanen Download værktøjet nu!
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
1.    Følg instruktionen her
https://ibb.co/6sVjjBJ
2.
https://ibb.co/DwCgRfP
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 21:59 #32
Dit andet boot skal så være UEFI USB Key
og så starte i BOOT up UEFI
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 22:03 #33
Ok, men jeg har ikke lige en SSD-harddisk liggende, skal det være ssd? Jeg har en ekstern harddisk, kan den bruges?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 22:11 #34
Ja Windows er ligeglad Harddisken skal allerhelst være uallokeret
UEFI opsætning finder ud af resten.
Og for en sikkerhed så kobl den anden HDD fra
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 22:15 #35
Hvis jeg begynder at koble hardiske fra og til, og "pille" ved windows er der så ikke en rimelig risiko for at jeg ødelægger noget, nu når jeg ikke selv aner noget om det her?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 22:20 #36
hvis du kun bytter stikkene fra den gamle til den nye så sker der jo ikke andet end at den ser den nye som om det var den gamle bortset fra at der jo først skal installeres et Windows
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 22:24 #37
Problemet er at jeg ikke har forstand på computere. Det er en computer som jeg har købt samlet og aner ikke hvordan den ser ud indeni, jeg vil tvivler på jeg overhovedet kan finde harddisken : (

Er der nogle som kan kan sende sin computer ind til som kan gøre det for en?
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 22:29 #38
Jeg aner ikke om det kan lade sig gøre... Men
vil det kunne lade sig gøre at downloade windows til en ekstern hardisk eller USB, som man sætter i computeren. Også boote over den eksterme harddisk/USB uden at fjerne SSD-harddisken. Jeg kan jo vælge hvilken den skal boote fra inde i BIOS'en.

Eller kan det ikke lade sig gøre?

Hvis det kan lade sig gøre, så køre windows ikke på SSD-harddisken også er der vel ikke noget problem

Det kan godt være at jeg har misforstået noget helt
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2019 - 22:29 #39
Er du på Facebook så spørg lokalt om der er en der vil hjælpe
jeg er færdig for i dag
Avatar billede christian Juniormester
25. december 2019 - 22:32 #40
OK, tusin tak for hjælpen... jeg sætter virkelig pris på hjælpen.
Vil der være mulighed for at jeg kan spørge dig til råds en anden dag?

Igen tusin TAK!
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2019 - 22:37 #41
#28 Generelt er det en god ide at tjekke hardwaren for fejl inden man griber til pengebogen og køber ny hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2019 - 22:43 #42
Prøv evt at køre med SSD alene og se om den holder sig kørende i windows uden at gå ned.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2019 - 07:51 #43
Tilbage og delvis vågen?
jeg kom i tanker om at det kunne jo også skyldes en software fejl der udløser miseren!
så du kunne jo køre en
Restorehealth.

Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle  højreklikke kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
Det tager gennemsnitlig 5-7 Minutter.
Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ok.

https://ibb.co/Jk82tmD
Avatar billede christian Juniormester
26. december 2019 - 22:43 #44
Jeg har nu prøvet dit forslag og gjort som du sagde... og tak for den idiot sikre forklaring ; - )

Jeg skrev det ind og den gik i gang med at tjekke alt muligt... efter Ca. 30 minutters tid genstartede computeren selv og tændt op som om intet var sket.

Hvad betyder det, og hvad skal jeg gøre nu?

Jeg skriver lige igen når jeg ved om det virker : )
Avatar billede christian Juniormester
26. december 2019 - 23:16 #45
Min computer har nu været tændt i 30 minutter også crashede den igen : ( ... så problemet er her stadig.

Har du andre gode forslag til hvordan man fixer min computer?
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2019 - 23:28 #46
Er det stadig denne melding? Hvis ikke så er mit næste bud
Ny installation.Husk at gemme vigtige filer.

>>Checking Media Presence........
>>Media Present......
>>Start PXE over IPv4.
Avatar billede christian Juniormester
26. december 2019 - 23:46 #47
Ja. det er stadig den fejlmeding med PXE over Ipv6 eller IPv4
Jeg har som et forsøg på at fixe min PC nulstillet min pc. så der er ingen vigtige filer på min PC.

For at beskrive problemet bedre...

Min computer fryser i et halvt minuts tid, (Min computer kørte et skydespil), så crashede computerspillet først, hvorefter google chrome som var åben i baggrunden lukkede. Efter nogle sekunder blev skærmen sort og der kom en blue screen of death frem med fejlmeldingen "Critical process died". under et sekund senere lukkede computeren og fejlmeldingen "start PXE...." kom frem.

Det er ikke altid at programmerne som er åbne lukker inden, og nogle gange er blue screen of death der i lang tid og når at samle informationer.

Jeg nåede at filme da den crashede hvis du vil se fejlmeldingerne, jeg filmer fra da den frøs indtil den lukker ned, få sekunder efter jeg stopper videoen kom fejlmeldingen med Start PXE... frem.

https://drive.google.com/open?id=1lg-j-6IKtgAuuQpKwrxtQP0FKLd5LvTb

Håber du kan bruge nogle af informationerne til noget... ellers sprøg hvis der er andet du har brug for at vide... og igen; jeg er meget glad for du gider hjælpe : )
Avatar billede christian Juniormester
27. december 2019 - 00:37 #48
Jeg har siddet og spekuleret over hvad der mon kan være galt og kom i tanke om et problem som jeg havde en gang som jeg aldrig rigtigt fik løst. ca 6-12 måneder siden.

Problemet den gang var at jeg fik beskedet "CPU fan error" med rød skrift under MSI logoet når jeg tændte computeren. Dengang kunne jeg ikke finde ud af at løse problemet men konkluderede at CPU blæseren kørte, det kunne jeg se (fysisk), og i følge BIOS kørte CPU fanen med 7200 RPM. Da jeg kunne se at den kørte fint og min computer i øvrigt fungerede fejlfrit tænkte jeg ikke mere over det. Ved godt at det var dumt.

Jeg spekulere over om det kunne have udviklet sig og være oversagen til dette problem?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2019 - 06:44 #49
Så kan det jo være at du skal have åbnet dit Kabinet og have Renset og fjernet nullermænd! At blæseren kører 7200Omd. fortæller jo at den har travlt.
IPv4 og IPv6. Henviser til netværks indstillinger.
https://ibb.co/dPX4pQ3
Avatar billede christian Juniormester
27. december 2019 - 17:11 #50
Jeg har fjernet begge HHD-harddiske fra min computer så der kun er en SSD tilbage.
SIden jeg gjorde det i morges har jeg ikke haft noget problem så det ser ud til at problemet var harddisken. Er der en måde at ordne det på, så jeg stadig kan bruge harddisken?

Men tak fordi du hjalp mig med at finde problemet og få min computer til at virke igen. Du har sparet mig en masse penge og bøvl med MSI support .. TAK!
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2019 - 17:20 #51
I første omgang ville jeg jo nok prøve med en af diskene og se om det er denne
og hvis denne ikke volder problemer Så gem eventuelt vigtige filer fra den anden på denne Så kan du jo prøve at om formatere den anden og se om den så laver kludder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. december 2019 - 14:42 #52
Beklager jeg ikke har været tilbage på de mange spørgsmål - jeg har været i udlandet julen over... - men der har jo heldigvis været kompetent hjælp fra andre sider.

Du har nu fjernet 2 diske og problemet er forsvundet? - det kan sagtens være fordi der nu udvikles mindre varme. Det kunne være alle diske sammenlagt genererer mere varme end dit kabinet/blæsere er i stand til at fjerne.

Som Poko skriver, er IPv6/4 noget netværksboot, der kun optræder fordi din PC ikke kan finde andre bootbare medier - d.v.s. harddisken er utilgængelig på opstarts tidspunktet (Hvilket sædvanligvis indikerer en defekt harddisk).

Der KAN findes "dumpfiler" der kan fortælle mere - typisk i c:\windows\memory.dmp eller *.dmp filer i c:\windows\minidump.

Prøv at søg dit C: drev igennem for *.DMP filer. Findes de, så læg et par af de nyeste på et internet drev (Google drev, OneDrive el. lign), og del dem - så kan vi muligvis udlæse hvad PC´en er gået ned på.
Avatar billede christian Juniormester
30. december 2019 - 13:07 #53
Ja, problemet forsvandt da jeg fjernede to harddiske fra min computer. Det lyder meget sandsynligt at det er fordi computeren ellers bliver for varm, som jeg skrev tidligere skriver min PC "CPU fan error" ved opstart som måske er en del af problemet.

Min computer bliver varm når den har været tændt i lidt tid og blæserne kører fuld smader.

Hvordan ved jeg om det er fordi min computer overopheder?
Og hvordan finder jeg helt præcist de der DMP filer?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2019 - 13:58 #54
Din Pc bliver varm fordi den er møg beskidt inde omkring CPU & Køler.
men jeg hopper fra der er o intet der nytter!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2019 - 14:35 #55
Det er stort set umuligt for os at fortælle, om den overopheder og hvorfor.

Start med at se om der sidder støv forskellige steder - selv et tyndt lag støv kan holde på varmen.

Men ellers handler det om kabler og enheder sidder, så der ikke kan komme en naturlig luftstrøm gennem kabinettet.

En hurtig test kunne være at lade låget være af noget tid - så burde der være tilstrækkelig køling. Men selv med låget af, kan kabler m.m. godt holde så meget på varmen, at dele af computeren overopheder, så det er ikke nogen universal løsning.

DMP filerne finder du som jeg har beskrevet - men ellers kan du starte en kommandoprompt op med administratorrettigheder og skrive:

dir *.dmp /s

Så får du en liste over alle filerne og deres placering.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2019 - 14:35 #56
Note til den sidste - du skal stå i C:\ når du skriver kommandoen - du må ikke stå i et underbibliotek.

Skriv evt.

cd..

indtil du er ude, hvor der kun står c:\
Avatar billede christian Juniormester
30. december 2019 - 23:17 #57
Jeg har fandt en liste over alle dmp-filerne i kommandprompt som du sagde.
Har har også lavet et google docs som du forslog med link nederst, hvor jeg har oploaded en kopi af kommandsprompten og uploaded de 2 nyeste af dmp-filerne.
Der ligger også en mappe inde i mappen som hedder "UE4" der ligger alle 29 dmp filer fra samme mappe på min pc, ved ikke om de er interessante men nu er de der : )

Hvordan åbner man dmp-filer så de kan læses?

Linket er: https://drive.google.com/open?id=1e0BTMCwBEKvsOBuOhQd4o8yQZFTXFjrs
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2020 - 12:02 #58
Så er jeg tilbage efter nytår :-)

Din minidump fil peger mod TslGame.exe (og Steam) med fejlen "STACK_POINTER_MISMATCH". Men output ligner ikke rigtig noget jeg er vant til at se, så det kan være hvad som helst.

Din memory.dmp siger kort og godt "A critical system process died" - og peger på svchost.exe, så den er ikke så brugbar.

Jeg har dog et par betragtninger....

Din BIOS ser ud til at være fra 2016 - du bør se om der findes en nyere version.

Siden der dannes DMP filer, når Windows at skrive til harddisken, før den dør helt. D.v.s. at C: drevet i hvert fald er tilgængeligt på fejtidspunktet.

Men der ud over er der desværre ingen fingerpeg om hvad fejlen skyldes - det kan stadig sagtens være for meget varme, der får systemet til at fejle.

En god klassiker vil være at åbne PC´en, fjerne samtlige udviddelseskort, RAM moduler, harddiske og stik, og så rense det hele grundigt. Dels for støv på overfladen (pensel eller forsigtig trykluft), dels alle kontaktflader (vatpind med isopropylalkohol). Så fjerner du to fejlkilder - støv der holder på varmen, og begyndende korrotioner på kontaktflader.
Avatar billede christian Juniormester
02. februar 2020 - 00:31 #59
I et forsøg på at finde fejlen fjernede prøvede jeg at fjerne hardiskene en af gangen for at se om det så ville virke. Efter jeg have prøvet hardiskene hver for sig kan jeg konkludere at de begge virker. Jeg har nu sat dem i igen, for over en måned siden, og har ikke haft problemet siden.

Så det lykkedes mig ikke at finde fejlen men nu er den forsvundet.

Jeg takker mange gange for hjælpen - Det har virkelig hjulpet !