Avatar billede Strawberry Seniormester
28. december 2019 - 16:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DHCP Server og Switch med en Ubiquiti EgdeRouter X

Jeg har en router fra min internetudbyder hvor jeg ikke kan ændre DNS-servere og IP-adresser til hverken WAN og LAN, jeg vil gerne ændre DNS-Serverne som DHCP Klienterne får tildelt.

- Det er heller ikke muligt at slå DHCP Serveren fra på routeren fra internetudbyderen.

- Jeg vil ikke ændre subnet, dvs. ikke nogen ekstra router som laver NAT.

Er det muligt at tilslutte internettet på f.eks. eth1 og en switch med computere på eth2 og på en eller anden måde blokere for at computerne får tildelt IP-adresser fra internet udbyderens router med derimod fra Ubiquiti EgdeRouter X?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
03. januar 2020 - 11:11 #1
Jeg køre selv Stofa Fiber hjemme. Og har samme Ubiquiti EgdeRouter X. Der har jeg alt i stofaboksen slået fra med hensyn til DHCP og Wifi da jeg ikke ønsker den sender wifi ud som forstyre mine egne Wifi access points.
Så det er altså muligt at slå dhcp fra i stofa boksen og så køre kabel fra stofa boks til ens Ubiquiti EgdeRouter X i wan porten.
Jeg fik en medarbejder til at slå det fra for mig. Så det undre mig du har fået andet at vide.
Avatar billede Strawberry Seniormester
07. januar 2020 - 19:44 #2
Så er det ikke samme router vi har. Jeg har prøvet at spørge min internetudbyder om det er muligt at slå DHCP Server fra og vælge egne DNS-serveren. De har sagt at jeg i givet fald skal købe en anden router.

Jeg har forsøgt lidt med Ubiquiti EdgeRouter X, det ser ikke ud til at det er muligt at lave firewall rules på switch interfaces, så det er nok ikke muligt det jeg spurgte om.
Avatar billede Strawberry Seniormester
07. januar 2020 - 19:48 #3
Den router jeg har fra min internetudbyder er den der modtager fiber internet forbindelsen.
Avatar billede supportsiden Professor
17. februar 2020 - 07:05 #4
Spørg om din udbyder (hvem er det ?) kan sætte deres router i bridge mode. Så er den helt ude af billedet, bortset fra WAN IP. Du skal nok regne med at du så skal have fast WAN IP også (dette er den rigtige måde - hvorfor skulle du ellers have den Ubiquiti router ?)
Du kan så sætte din Ubiquiti router til på WAN og dine klienter på LAN og dermed udnytte dens firewall, DHCP funktion osv.
Du kan også slå al filtrering fra i udbyderens router og gøre det samme men så skal du skifte LAN IP range. Hvorfor vil du ikke det ?
Måske du kan sætte udbyderes DHCP server til at kun uddele een IP adresse og så binde den til en fake MAC adresse. Du kan godt have flere DHCP servere bare de ikke tildeler adresser i samme range (f.eks. 10 til 11 plus 100 til 200 er Ok)
Hvorfor er det så vigtigt at skifte DNS udbyder ?