Avatar billede Jan Post Mester
29. december 2019 - 10:37 Der er 8 kommentarer

Windows 10: Glemmer standardapps

Hver gang jeg starter windows 10, så har den glemt de programmer som jeg har valgt som standardapps. Jeg har valgt Google Chrome som standard. Næste gang jeg starter computeren så er den tilbage ved Microsoft Edge. Det er det samme med de andre apps som jeg valgt. Er der et sted i Registry hvor jeg kan få Windows til at huske mine valg?
På forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2019 - 11:11 #1
Jeg har kikket lidt på nettet og har måske fundet noget der kan løse dit problem:

https://support.google.com/chrome/answer/95417?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=da
Avatar billede Jan Post Mester
29. december 2019 - 11:24 #2
Det har jeg prøvet, men det er som at Windows ikke gemmer mine valg. Efter genstart har Win10 glemt mine valg.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2019 - 11:47 #3
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2019 - 11:51 #4
Fortæl lige hvilken version du kører? Manglende opdateringer er skyld i mange fejl.
Tryk på Start og skriv Winver
Her er den nyeste! 1909
https://ibb.co/tbxhtGD
Avatar billede Jan Post Mester
29. december 2019 - 11:53 #5
Det er også sådan jeg gør, men windows husker ikke mine valg. Det gælder også de andre programmer jeg ændrer der. F.eks. Mail til Outlook 2016  og video afspiller til VLC. Dem husker den heller ikke. Der må være et sted i registreringsdatabasen hvor man kan se ens valg.
Avatar billede Jan Post Mester
29. december 2019 - 12:09 #6
Jeg har Windows 10 v1909 B18363.535
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2019 - 13:33 #7
Kør Restorehealth. Reparation

Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
Det tager gennemsnitlig 5-7 Minutter.
Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ok.
https://ibb.co/JFThB6S
Sådan
https://ibb.co/5kwYJ8j
Avatar billede Jan Post Mester
06. januar 2020 - 16:34 #8
Tak for hjælpen. Ingen af jeres foreslag har hjulpet på problemet. Så jeg tog min WIN10 disk og installerede WIN10 igen. Det hjalp.