Avatar billede Petter77CW Praktikant
30. december 2019 - 22:07 Der er 2 kommentarer

Internet hastighedsmåling

Hej Computerworld medlemmer

Jeg har en fibernet internetforbindelse som nogle gange går i nul på upload. Jeg vil gerne samle grundlag til min internetudbyder eller mig selv for at løse problemet. Jeg har nogle gange fået taget en hastighedstest som viser forskellige resultater på upload og nogle gange en nulvisning. Kan man få en enhed man sætter på lige efter internetudbyderens boks, der kan måler over længere tid? - eller hvordan sikre jeg en utvivlsom analyse.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. januar 2020 - 20:50 #1
Der findes en mængde værktøjer, der kan måle:
https://www.dnsstuff.com/bandwidth-monitor

Hagen kan være at finde en stabil peer på nettet af måle imod over en længere periode.

Men du er nok nødt til at starte med at finde ud af, om det reelt ER et problem, at du ikke kan levere en kontinuerlig høj datarate upstream, for problemet med consumer-bredbånd er ofte, at de dels overprovisioneres, dels ikke er nogen garantier!

Skal du have garanteret båndbredde, latency og her-og-nu service, så er det en pro-aftale til en lidt anden pris.
Avatar billede Webguideren Praktikant
06. januar 2020 - 16:36 #2
Hvis jeg var dig, ville jeg tage et screenshot af når hastighedstesten viser nul, så du har den at vise/sende til din internetudbyder. Kontakter du dem efterfølgende, bør de være i stand til at se på problemet og komme med forslag til løsning.

Ellers bør du i hvert fald overveje, om du får den hastighed du betaler for. Her kan du altid se hvad andre bredbåndsudbydere kan tilbyde via fx. https://yanet.dk/

Omvendt kan fx. en gammel/dårlig router godt være skyld i at du ikke har og kan måle helt den hastighed du har bestilt. Har selv prøvet det med Fibia, hvor jeg ved at investere i ny router, gik fra ca. 11 til 18,5 mbit/s (har 20 mbit/s).