Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2020 - 23:10 Der er 21 kommentarer

Aktivering efter geninstallering af MS Office 2019 Professional fejler.

Jeg er løbet ind i et møgirriterende problem: jeg har i omkring tre måneder haft MS Office 2019 installeret på min pc med Win 10. Pga. problemer med et program valgte jeg at formatere maskinen, og gen-installere Windows samt bl.a. Office 2019. Programmet kørte fint og der var ved installationen heller ingen problemer med aktiveringen. Men det er der nu :-( Kan nogen sige mig hvor jeg henter Office 2019, for jeg aner det simpelthen ikke. Jeg har en DVD som jeg i sin tid anvendte ved installationen, men når jeg efter installationen vil aktivere Office over nettet, kommer beskeden om at nøglen er ugyldig. Derfor har jeg adskillige gange forsøgt, at aktivere over telefonen, men heller ikke det er muligt. Når jeg har tastet alle tallene ind på telefonen og disse bliver kontrolleret kommer der en nedslående besked om, at det ikke er muligt at aktivere. Jeg har aktiveringskoden men det hjælper jo intet.
Håber at nogen kan komme med et tip til en løsning. Det var sgu nemmere før, da man havde en fysisk DVD. På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2020 - 08:00 #2
Kan godt forstå din frustration Erik.
Forstår heller ikke hvorfor Microsoft ikke på samme måde har download link til deres Office på samme måde som til deres Windows 10. Det er jo ikke alle der har en Microsoft konto. Synes det er groft at man skal have sådan en for at hente Office på deres side.
Det burde kunne have været lige så let som at hente Windows 10 ned :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2020 - 08:05 #3
Prøver selv at hente denne her og tester:
https://mysoftwarefree.com/microsoft-office-2019/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2020 - 08:07 #4
Nå kunne jeg ikke da jeg ikke bruger Crome og skulle installere noget for at hente.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. januar 2020 - 10:36 #5
#2 Jeg tror at Microsoft med vilje gør det så besværligt som muligt for brugerne/kunderne, fordi man med Djævlenes vold og magt vil tvinge brugerne til at have en Microsoft-konto. Jeg ser sådan på det, at når man én gang har købt en vare, så har man også fri råderet over denne, og så nytter det ikke at producenten laver alle muligt krumspring for at besværliggøre brugen af denne vare for brugerne/kunderne.
At der så kan være begrænsninger, i form af antal maskiner softwaren kan installeres på er en anden sag.
Men at tilgængeligheden til produktet der skal geninstalleres i realiteten, er ikke eksisterende er totalt uacceptabel
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2020 - 11:05 #6
Du skal finde dine oprindelige købs/licens betingelser frem - Office sælges under et væld af forskellige licenser med forskellige betingelser, og enkelte kan ikke uden videre installeres på ny.

Det kunne tyde på at din office har været af OEM licenstypen, og din hardware kan være ændret så meget, at licensbetingelserne er overtrådt. Visse "Medarbejder køb" af office, kan også kun bruges en gang.

Hvis ikke din hardware-konfiguration har ændret sig væsentlig, er jeg dog lidt på bar bund over, hvad det kan skyldes...

I ældre tider fik man tilbudt at ringe til et fysisk Microsoft supportnummer, hvor man kunne få afklaret licensspørgsmål - det ved jeg ikke om du har fået? - ellers kan du prøve på deres globale nummer for Danmark: https://support.microsoft.com/da-dk/help/4051701/global-customer-service-phone-numbers
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2020 - 11:08 #7
Indenfor telefon tid får men fat i en fysisk medarbejder. Reddede min veninde i et køb af en officepakke der ikke passede til hendes styresystem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. januar 2020 - 11:45 #8
Det der undrer mig er at der ingen problemer var da Office 2019 blev installeret omkring 1. oktober 2019. Der er ikke foretaget nogen form for udskiftning af hardware i tiden efter.
Jeg har tænkt mig at skrive til MS om at det minder om plat .
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2020 - 12:21 #9
Så dæmrer det for mig - i (rigtig) gamle dage var der en karens periode, vist nok på 3 måneder, hvor man kun kunne aktivere én gang i perioden. Måske er det sådan en periode der er gældende... - om end de 3 måneder burde være gået.

Der står også et væld af råd hos Microsoft selv på https://support.office.com/en-us/article/unlicensed-product-and-activation-errors-in-office-0d23d3c0-c19c-4b2f-9845-5344fedc4380#bkmk_fixit_2016 - om end mange gælder O365 produkterne... - men det kan da ikke skade at prøve nogle af dem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. januar 2020 - 14:14 #10
Jeg søgte lidt på nettet, og fandt ud af, at man skal downloade Office til skrivebordet, og så der fra installere programmet. Dette gjorde jeg så, og det gik fint. Så startede jeg MS Word, og nu kom der et vindue op hvor man enten kun vælge at aktivere via nettet, eller via telefonen. Jeg prøvede over nettet, men der kom beskeden om at nøglen var ugyldig :-(. Så prøvede jeg at aktivere over telefonen, og tastede alle talgrupperne ned. Da dette var overstået kom der en besked om at nøgle ikke var gyldig. Så var jeg lige vidt. Nu kan de rende mig noget så grusomt. Men ét er sikkert: de kommer til at høre fra mig hos MS. Det er ganske simpelt noget svineri over for kunderne, det der foregår her. Det blive ikke kundeservice der får min besked, men nogle af dem der sidder højere oppe i hierakiet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2020 - 14:30 #11
:-) Jeg kan godt forstå din frustration, men...

Du harcelerer imod "svineri overfor kunderne", vil skrive om "plat", mener de med vilje gør det så besværligt som mulig o.s.v.... - fordi du har et problem med at registrere et produkt, og endnu ikke har snakket med deres telefonsupport?

Du har et problem med din produktnøgle, ja. Og også et problem som vi endnu ikke har fundet en let tilgængelig løsning for, ja.
Men jeg ville nok snakke med supporten FØR jeg gik til "chefen"...

Det er vel reelt nok at Microsoft forsøger at beskytte sig mod piratkopiering - og at der lige her er opstået en fejl er jo ærgerligt, men helt ærligt tror jeg ikke du får så meget ud af at råbe og skrige af "nogen højere oppe".

Omvendt - jeg har ikke noget med Microsoft at gøre, så jeg kan jo tage fejl ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2020 - 14:33 #12
#10 Du skal bare ringe til support når der er telefontid. Så kommer der styr på det :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. januar 2020 - 17:02 #13
#11 Her er lidt læsestof om Microsofts fine forretningsmetoder tilbage i 2015 med tvangsinstalleringen af Windows 10 på brugernes computere. Det kan godt give stof til eftertanke.

https://ekstrabladet.dk/nationen/microsoft-direktoer-svarede-aldrig-saa-fandt-erik-selv-en-loesning/6153511
Avatar billede posten Ekspert
07. januar 2020 - 06:55 #14
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. januar 2020 - 16:08 #15
#14
Jeg takker :-) Jeg har skaffet den ad den vej. Men da jeg har både en bærbare og en stationær vil det være meget rart med Office 2019 på dem begge, da der på den bærbare er installeret Office 2010, der jo snart er på vej ud.

https://support.office.com/da-dk/article/ophør-af-support-til-office-2010-3a3e45de-51ac-4944-b2ba-c2e415432789

Når man så har Office 2019, men ikke kan aktivere skidtet, ja så bliver man negativ for man har jo en gang købt programmet. Det er ikke reelt af Microsoft at bruge sådanne ufine metoder.

Der står i #9 " Så dæmrer det for mig - i (rigtig) gamle dage var der en karens periode, vist nok på 3 måneder, hvor man kun kunne aktivere én gang i perioden. Måske er det sådan en periode der er gældende... - om end de 3 måneder burde være gået"

Hvad angår den evt. karensperiode så er der jo en potentiel risiko for at compteren går så meget ned, at brugeren er nødsaget til at formatere HDD´en hvor Office ligger, og efterfølgende ikke kan gen-installere Office, bare på grund af Microsofts sære/syge regler om gen-installering ikke er muligt før efter tre måneder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2020 - 17:03 #16
Det er korrekt - og det er jo derfor man har muligheden for at ringe til deres support. Vurderer de efter en kort samtale at det er en reel reinstallation, åbner de for nøglen igen så man kan installere med det samme.

Men du har stadig ikke ville ringe til deres support? - eller har proceduren ændret sig?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. januar 2020 - 19:47 #17
Nej, jeg har ikke ringet til MS support, da jeg før er løbet panden mod en mur i anden anledning.
Der er jo ingen problemer ved aktivering af selve Windows. Det kan da gå galt med både en installation Windows og MS Office.
Det var meget lettere dengang i "gamle dage" da man havde en fysisk CD/DVD hvor programmet lå på, der var ikke så meget bøvl. Nu skal man jo nærmest gå tiggergang for at få et program man har købt til at virke. Det er utilfredsstillende.
Jeg har skrevet til MS, og må nu se om der kommer svar.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2020 - 20:02 #18
Vær lige OBS på at du bestemt ikke har købt programmet - du har kun købt brugsretten til det under de betingelser, der er beskrevet i licensaftalen....

Med det sagt, så plejer deres support nu at være til at snakke med, når der er noget så grundlæggende som en licensnøgle, der giver knas.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2020 - 20:02 #19
Der er ret stor forskel på office og Windows, selv om begge laves af Microsoft.

Situationen dengang man fik et fysisk medie var fuldstændig det samme (med mindre vi kommer så langt tilbage at det var på disketter :-). Produktnøglen er blevet registreret over internettet siden Office 2007...

Jeg er dog helt enig i at det ikke er helt så let at skaffe et nyt "medie", med mindre man er hoppet med på abonnementsordningen, og har Office 365 - folk med denne har også let adgang til at hente installationen, mens os uden må lede lidt længere...

Men da jeg altid har været typen der har gemt den salgs installationer, har jeg heller ikke de store problemer med at finde dem igen senere.

Jeg synes stadig du skal prøve at ringe i anledningen af aktiveringen af Office - de gange jeg har haft ringet (igen - for en del år siden, så jeg kender ikke det nuværende setup), har jeg altid kun mødt forstående og hurtige supportere i telefonen. Jeg har aldig fået særlig meget ud af deres mail/forum support...
Avatar billede bornstein Juniormester
12. oktober 2021 - 18:49 #20
Jeg sidder nu med et lignende problem. Dog: Telefon nummeret til at aktiver ved opkald - HVAD er det?
Linket som skal oplyse dette nummer, virker ikke.

Vi har købte Office pakken 2019. Ved, productkeys.dk

Altså, jeg efterlyser selve det telefonnummer man skal ringe til (gratis) for at få koderne til aktiveringen. Vi har gjort det tidligere.... nu virker linket ikke.
vh
Avatar billede bornstein Juniormester
12. oktober 2021 - 19:12 #21
Her er telefonnummeret: 82 333 100 Det er dansk tale.