Avatar billede susej14 Novice
05. januar 2020 - 14:42 Der er 5 kommentarer

Komprimere et billede

Jeg har taget et billede som fylder 3,5 mb og skal komprimeres til undwr 2 mb. Er der nogen der ved hvordan?

Mvh. Janni
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2020 - 14:44 #1
Der er tre primære måder: reducer pixelstørrelsen, reducer kvaliteten på kompressionen eller brug et format med bedre kompression.

Det mest effektive og simple er som regel at reducere pixelstørrelsen. Det kan ethvert billedprogram gøre, inkl MS Paint.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. januar 2020 - 15:05 #2
Irfanview - her kan du skrue på de forskellige parametre - taler vi jpg til jpg ?
Avatar billede eurositi Ekspert
05. januar 2020 - 17:19 #3
For grafik (altså ikke fotos) kan der være en del plads at hente ved at benytte WebP-formatet, som også understøttes af de fleste webbrowsere.
WebP er også understøttet af de fleste moderne TV og selvsagt i apps som Google Photos, da formatet udvikles og vedligeholdes af netop Google.

Der findes desuden en række online-tjenester, som - nogle gange - kan optimere størrelsen på JPG- og PNG-filer, f.eks.: https://tinyjpg.com/
- TinyJPG kan komprimere op til 20 billeder ad gangen i den gratis - abonnementsfrie - udgave.
Avatar billede mort1 Ekspert
06. januar 2020 - 09:33 #4
Image resizer er et rigtig godt program, hvor man selv kan styre tingene.
https://imageresizer.com/
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. januar 2020 - 20:24 #5
Du vil have et kvalitets tab - så gem originalen -i dit tilfælde vil det måske være fornuftigt kun at justere komprimerings graden.