Avatar billede Aha Praktikant
06. januar 2020 - 21:17 Der er 2 kommentarer

Lovgivning omkring udvikling af virus

Hejsa, jeg sidder og fiffler lidt med et morsomt programmerings projekt i form af et fjernstyringsværktøj (RAT) som agerer på en måde hvor på at den vil blive anset som værende en virus.

Jeg har hørt om en del instanser, hvor at folk fra USA er blevet dømt for udviklingen og salget af sådanne programmer, selvom de ikke har haft udnyttet programmet ulovligt eller arbejdet sammen, med dem som foretaget ulovlige handlinger vha. af programmet. (f.eks. NanoCore, Zachary Shames)

Da jeg gerne vil undgå at ubevidst bryde en lov, har jeg haft prøvet at undersøge det og finde love som omhandler udvikling og distribuering, for eller uden penge, af programmer som kan anses som malware, men har ikke kunne finde noget.

Er der nogen af jeg som ved mere til dette emne, samt den specifike lovgivning som dækker dette?
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. januar 2020 - 21:55 #1
Jeg tænker det er vel "måden" det anvendes på.
Fjernstyring kan jo ikke være "ulovligt", hvis man vel at mærke giver samtykke til det.
Remote Desktop, VNC, Netop, Teamviewer osv..
Der findes jo mange programmer, der i de forkerte hænder er guf, men som sælges og distribueres ganske lovligt.
Så hvis du udvikler et program der kan fjernstyre, tror jeg ikke du direkte kan gøres skyldig hvis din kode anvendes i en virus.
Men hvis du laver din kode i en version, som forsøger at skjule sig osv... Så er du måske på vej ud i en gråzone.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. januar 2020 - 08:43 #2
Det er ikke mig bekendt forbudt jf. dansk lovgivning (endnu) og amerikansk lovgivning giver vist næppe hjemmel til udlevering, hvis en "kreativ" sjæl på den anden side af dammen skulle lave ulykker med noget, du har været ophav til.