Avatar billede tobberjas Seniormester
12. januar 2020 - 11:28 Der er 9 kommentarer

spørgsmål til Google Chrome på mac.

Hej. Jeg vil logge ind på vores router via Google Chrome, men den siger at forbindelsen er usikker og den ikke kan oprette forbindelse. Har prøvet og indlæse siden, lave privat vindue og slette browserdata, men det hjælper stadig ikke. Jeg kan godt gøre det med Safari, men på grund af jeg ikke kan tilføje porte selv, da jeg er blind vil jeg prøve og se om det fungere bedre på Chrome. På forhånd tak. mvh. Tobberjas.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2020 - 11:51 #1
Problematikken går ikke på browserdata, cookies o.s.v. men alene på om du opretter forbindelse med HTTP eller HTTPS.

Opretter man forbindelse med HTTPS, forventer Chrome også at den enhed man opretter forbindelse til har et sikkerheds certifikat godkendt af en anerkendt certifikatudbyder - det har din router ikke.

Så fra chrome kan du altså kun lave forbindelsen uden SSL certifikat kryptering - har din router IP-adressen 10.0.0.1 skal du altså lave forbindelse til HTTP://10.0.0.1 og IKKE HTTPS://10.0.0.1 - et lille S til forskel...
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2020 - 11:53 #2
Her er lidt læsestof omkring "http" og "https"

  https://da.wikipedia.org/wiki/HTTPS
Avatar billede tobberjas Seniormester
12. januar 2020 - 12:06 #3
#1 ok det giver god mening, men jeg har både prøvet med https://192.168.1.1. og http://192.168.1.1, men får stadig samme resultat.
Avatar billede tobberjas Seniormester
12. januar 2020 - 12:13 #4
jeg har lige kigget på det nærmere. og opdager at inden jeg trykker inter for at åbne siden står det uden s til sidst, men når jeg trykket inter og går ind i adresselinjen står der det s til sidst, så den må lave s om automatisk, når jeg trykker inter. Kan man slå det fra?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2020 - 12:23 #5
Jeg kan forestille mig to ting.

1. Din router er sat op til at kræve HTTPS forbindelse - og får derfor URL´en i Chrome til automatisk at rette til HTTPS.

2. Chrome for MAC er lidt mere restrektiv end til Windows, og kræver altid en HTTPS forbindelse. Det kan ske man kan slå det fra, men jeg har desværre ikke en installation at finde det på.

Uanset hvad, har din router næppe noget certifikat - så der burde dukke en "Avanceret" knap op når du bliver afvist. Klikker man på den, burde du få muligheden for at fortsætte til en "Usikker forbindelse".
Avatar billede tobberjas Seniormester
12. januar 2020 - 12:35 #6
Når jeg prøver og trykke på avanceret får jeg denne besked: Du kan ikke gå til 192.168.1.1 lige nu, da websitet sendte krypterede legitimationsoplysninger, som Google Chrome ikke kan håndtere. Netværksfejl og angreb er normalt midlertidige, så denne side vil sandsynligvis fungere senere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2020 - 12:47 #7
Og der er ikke nogen "Fortsæt alligevel" mulighed? - så tror jeg ikke du får det til at virke i Chrome, før HTTPS administration er slået fra i routeren.
Avatar billede tobberjas Seniormester
12. januar 2020 - 13:21 #8
ok tak. Jeg kan nemlig godt gøre det via Windows, men på Mac er der ingen forsæt knap.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2020 - 14:26 #9
tjek lige i browseren, om du kan tillade pop-up vinduer på din routers adresse - det kan være derfor du ikke ser login-billedet.