Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 13:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

SDHC-kort og Windows 10

Min ASUS computer med Windows 7 Home fandt for nylig ud af at gendanne sig selv for anden gang(!), og efterfølgende fandt jeg så tiden moden til at opgradere den gratis med Windows 10.
Mine vigtigste filer ligger imidlertid på et SDHC-kort som Windows 10 vurderer ikke er formateret. To andre SDHC-kort kan sagtens læses uden problemer, men altså ikke det vigtigste kort.
Så hvad skal jeg gøre? Formatere kortet og gendanne filerne med et recoveryværktøj, eller har I andre gode ideer?
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. januar 2020 - 13:59 #1
Du skal ikke formatere - men forsøge dig med et recoverværktøj.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 14:10 #2
Hvis du ser det ved at Trykke på Windowstasten + X og vælge Diskhåndtering hvad fortæller det dig her?
https://ibb.co/tZ4MV9w
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2020 - 14:11 #3
Enig - hvis du formatterer, ødelægger du mere data.

Prøv at læse med her: https://www.altomdata.dk/gratis-gendannelsessoftware-test-disse-programmer-redder-dine-data/ - jeg anbefaler www.ccleaner.com/recuva

Og så vær lige sikker på det ikke er fordi kortlæseren ikke kan læse den store størrelse - SDHC kort ligger på en størrelsesgrænse, hvor ældre kortlæsere ikke kan læse de større. Har alle dine SDHC kort samme størrelse, kan det selvfølgelig ikke være problemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 14:15 #4
Det er nok heller ikke problemet med størrelsen hvis Win 7 kunne håndtere  det.
Og hvis det er ændret ti format RAW Skal der et specielt værktøj til!
Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 14:31 #5
Jeg har lige prøvet Recuva som siger den ikke genkender filsystemet, så det duede ikke.
@poko1:
(F:)
14,84 GB RAW
I orden (Primær partition)
.................................
Altså specielt værktøj?
Tak i øvrigt for den store interesse.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 14:45 #6
Prøv eventuelt at kigge her
Jeg har selv brugt et lignende program men  kan ikke finde det ligger sikkert på en anden HDD og dem har jeg mange af!
http://recover-it.biz/da/partition-recovery/how-to-recover-raw-to-ntfs-without-losing-data.html
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 14:52 #7
Kom i tanker om hvad det hed. Der er forskel på 32 og 64Bit
https://www.quetek.com/download.htm
Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 14:58 #8
Jeg har læst om EaseUS Partition Master, men kan ikke helt gennemskue fidusen. Nu prøver at læse om recover-it. Hjemmesiden er oversat et et sjovt dansk, så det skal jeg lige undgå (hvad er fx "udføre RAW fil opsving"?)
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 15:08 #9
Nu skal du også være sikker på Hvordan det er formateret mit første link beskrev NTFS men hvis det er Fat 32 så er det noget andet som F.eks mit 32GB til mit Camera er Fat32. Du skal stadig være forsigtig og det er ikke sikkert at filerne har de oprindelige navne når du er færdig.
Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 15:20 #10
Jeg har netop taget chancen med DiskDrill efter at have testet det på et af de "gode" SDHC-kort, og det ser ud til at fungere upåklageligt på det "dårlige" kort. Ulemperne er - som du skriver - at filerne ikke bevarer de gamle navne, og at DiskDrill koster nogle dollars hvis jeg vil gendanne filerne. Men det er i orden. Tak for jeres indsats.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 15:23 #11
Så var det sørme godt du kunne belønne dig selv for løsningen  :-(
Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 15:57 #12
@poko1: Jeg er ny her, og jeg har åbenbart ikke forstået reglerne hvis du er sur over at jeg har "belønnet" mig selv. Jeg er oprigtig glad for din indsats som jeg lærte meget af.
Jeg havde en installationsfil til DiskDrill liggende på pc'en. Værktøjet brugte jeg på min harddisk efter geninstallationen af Windows 7
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2020 - 16:05 #13
God skik er at man kigger hvordan det foregår på Eksperten
og at man så markerer 'dem eller ¨'den' som ledte på sporet af en løsning  som tak jeg er efterhånden træt af dette og overvejer om jeg skal fortsætte her på Eksperten med at hjælpe andre!
Avatar billede ino Novice
12. januar 2020 - 17:03 #14
Så vil jeg da gerne markere dig som løsning, for det var da jeg skulle læse om Recover-it, som du anbefalede, på "https://recoverit.wondershare.com/memorycard-recovery/best-5-free-sd-card-recovery-software.html" at jeg læste at DiskDrill var et af de bedste recoveryværktøjer til SDHC-kort, at jeg indså at jeg allerede havde en installationsfil liggende fra Windows 7-tiden for få dage siden. Og DiskDrill var tilsyneladende ligeglad med filsystemet, så det kørte bare, og jeg vil stadig gerne takke dig for at åbne min verden.
På den anden side vil jeg også dæmpe dine forventninger, for hvis man som jeg sidder med et akut problem, så har man ikke nødvendigvis tid til at orientere sig om hvordan tingene normalt foregår, så er man primært interesseret i en løsning på ens eget problem.
Jeg siger stadig tak.