Avatar billede plausten Juniormester
12. januar 2020 - 20:15 Der er 4 kommentarer

Erstatte graffikkort i stationær med Thunderbolt 3 og dockingstation

Hej Eksperter,

Er det muligt med en ældre stationær pc at montere et Thunderbolt 3 udvidelses kort som dette:
https://www.proshop.dk/Controller/ASUS-THUNDERBOLT-EX-III/2561176

Og kan jeg på den måde bruge min dockingstation som jeg bruger til min bærbare pc, dvs. skærme netværk usb mm. er tilsluttet denne dock. og så skal jeg kun flytte rundt på dette USB-C kabel afhængig af om jeg vil bruge den bærbare eller den stationære?
Ved monteringen i PCIe soklen, vil det erstatte mit nuværende grafikkort, men der sidder et lille grafikkort indbygget i bundkortet. men alt graffik håndteringen bliver vel overtaget af dockingstationen?

Den ældre stationære pc har følgende specs:
ASUS P5BV-E/SAS bundkort
3,0 Ghz Xeon processor (X3370)
8 GB ram (DDR2 800)
1TB SSD

Ser frem til at høre fra jer
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2020 - 20:27 #1
Nej, det kort, du henviser til, er ikke et grafikkort, så du kan ikke på nogen måde få det til at erstatte dit nuværende grafikkort.
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. januar 2020 - 20:47 #2
Det er ikke normalt at en dockingstation overtager grafikhåndteringen  - er det en kvm switch funktion du søger ?
Avatar billede plausten Juniormester
12. januar 2020 - 21:43 #3
Det jeg søger, er muligheden for at have "et" setup af skærme, mus, tastetarur, og hvad der nu ellers er koblet til USB til min docking station.
Så vil jeg gerne kunne skifte imellem enten at bruge min stationære eller at bruge min bærbare.

Den bærbare bliver i tilsluttet docken vha et USB-C kabel som kører Thunderbolt imellem bærbar og dock.
https://www.lenovo.com/dk/da/accessories-and-monitors/docking/universal-cable-docks-usb/TP-USB-C%C2%A0Dock-Gen2-%C2%A0-DK/p/40AS0090DK

Så ville jeg gerne kunne ændre den stationære til også at kunne forbinde til det samme setup, sådan at jeg kan sætte USB-C stikket fra den stationære i docken.
Avatar billede SArndal Praktikant
09. marts 2020 - 18:04 #4
Af nysgerrighed ville jeg lige høre om du fandt en løsning plausten?
Jeg er nemlig i en lignende situation.
Dog frygter jeg at bl.a. til gaming at FPS'en bliver forringet væsentligt, via en USB-C dock.