Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 10:27 Der er 14 kommentarer

Tage et "billede/printscreen" af bios. (er det muligt ?)

Det sker jævnligt, at jeg via Teamviewer hjælper med installation af et "program"
(Aktuelt en VMware Workstation med win 7 32 bit på en Win 10 64 bit Host)

Men ofte er det nødvendigt, at foretage små ændringer af bios opsætningen, hos dem jeg "hjælper".

Det kan jeg så ikke anvende Teamviewer til, da Windows naturligvis er "lukket" når bios opsætningen er valgt, på pågældende computer.

Så jeg roder lidt rundt i blinde, når jeg skal forklare HVAD der skal ændres i pågældende computer bios. Det er jo ikke ens på alle computere.

Jeg HAR kun mulighed, via samtidig samtale, via telefonen at vejlede om hvad der skal ændres i bios på fjerncomputeren.

Det ville alt andet lige være lettere, hvis jeg kunne SE fjerncomputerens bios.

Er der en smart "fidus" ??? ;)
Avatar billede puren Ekspert
18. januar 2020 - 10:41 #1
som udgangs punkt nej det er ikke muligt for ca 15 år siden var der er en nogle high-end bundkort der havde fjernstyring af bios via LAN så man kunne tweak nogle ændringer on-the-fly.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2020 - 10:49 #2
Har din kunde mulighed for at bruge FaceTime eller lignende. Så kunne du jo følge med på din phone eller pad.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 10:55 #3
#2.. Et par gange har vi anvendt "fidusen"

"Kunden tager et billede af computerskærmen (bios) med sin mobil, og sender det til min mobil"
Det KAN fungere.. Meeeeen ;)
Avatar billede perwolf Forsker
18. januar 2020 - 11:11 #4
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2020 - 11:32 #5
Jeg tænkte: live streaming, så du kan guide kunden mens du følger med.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 13:04 #6
Vedr. #4

Testet på temmelig ny bærbar. Men fungere desværre ikke på denne.

Men da et godt tip. Tak ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 13:10 #7
#5.. Tja. Det ER da muligt via Teamviewer at gøre følgende:

Jeg logger på "kundens" Teamviewer/mobil.

Han/ hun slår sit kamera til, og peger sin mobil mod computerens bios opsætning.

Det KAN fungere.. Meeen ;)
Avatar billede eksmojo Forsker
18. januar 2020 - 14:11 #8
Sådan tager du et eller flere screenshots af din BIOS

https://www.linuxin.dk/node/22611

Go' fornøjelse
Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 14:16 #9
#8 Samme som #4.. Virker ikke her.. Desværre ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2020 - 18:03 #10
Hvad med live Messenger video når du ikke har Teamviewer adgang? Det har vi brugt da vi var i USA og havde kontakt med barnebarn :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2020 - 18:53 #11
Altså en eller anden form for Instant Messaging - har ingen præferencer.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. januar 2020 - 18:56 #12
#10.. Jow da.. Men var nok en lidt hurtigere/smartere løsning jeg søgte.

Hver "kunde" er en engangs forestilling, så når bios er tilpasset, så er det "færdigt arbejde" ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2020 - 19:05 #13
Har ikke anden bedre løsning Michael :-)
Avatar billede prox1 Forsker
19. januar 2020 - 19:05 #14
altså da jeg sad med samme gøjl så satte jeg netop telefonen foran skærmen, men jeg optog forløbet som video, det virkede fint nok.
Du kan endda lave billedet om til text, med et OCR 'programø. der er masser af sider på nettet der har den service 'Free online OCR'