Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 12:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

guld fra elektronik skrot

hej jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med

jeg har noget elektronisk skrot med guld belægninger som jeg vil prøve at fjerne guldet fra

og vil høre om der er nogle som har noget viden om det
jeg har sorteret skrot på

print plader
cpuer
metal skrot

og blandet
håber der er nogle som kan give nogle effektive metoder
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2020 - 13:07 #1
Hvorfor i alverden dog?

Der er ikke meget "ægte" guld i elektronik i dag - HVIS der bruges guld, er det som regel "blikguld".

Dengang der var, var det uhyre små mængder - så HVIS du får udvundet noget som helst, vil det have meget begrænset værdi.

Det vil være lettere - og langt billigere, at gå ud og købe bladguld, hvis det ellers kan bruges til formålet. Men er formålet økonomisk vinding, så glem det - du vil bruge langt flere penge, end du vil kunne "tjene".

Tråd i Ingeniøren: https://ing.dk/indhold/155210
Nogen der mener at have funget "guldet": https://ing.dk/artikel/simpel-kemi-skal-udvinde-300-ton-guld-aarligt-186912 - men så har man ikke rigtig hørt noget til det siden... - og næppe en teknologi der gives ud til fri kopiering.
Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 13:12 #2
Hej ole
det er kun for at prøve
det er ikke for at tjene på det
Avatar billede poko1 Ekspert
18. januar 2020 - 13:13 #3
Guld.
Kan opløses i Kongevand eller aqua regia er en blanding af 3 dele konc. saltsyre og 1 del konc. salpetersyre. Navnet kongevand kommer af at blandingen er i stand til at opløse metallernes konge, guld.
Når man blander de to syrer sker følgende reaktion:
HNO₃+3 HCl
Så må du jo vente på bundfaldet
Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 13:18 #4
Hej Poko1
vil det sige at hvis jeg laver Konge vand og ligger det elektroniske skrot ned i det vil guldet falde til buns hvis det får lov at stå

hvor mange % skal saltsyren være på
og vil det også kunne løsne andre metaller eller er det kun guld ?
Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 13:19 #5
og er der en bestemt temperatur det skal gøres med
måsle det er bedst om sommeren udenfor
Avatar billede poko1 Ekspert
18. januar 2020 - 13:33 #6
Du skal helt sikkert ikke putte fingrene i det
Det købes som koncentreret SÅ!!
men det bruges også af Guldsmede V.H. af en fin slibesten og en dråbe Kongevand
hvis det opløses er det ægte GULD
Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 13:36 #7
men hvis det opløses faldr det vel ikke til buns ?
og saltsyre kan jo fås i mange forskendelige %
Avatar billede King Juniormester
18. januar 2020 - 13:55 #8
hvad med salpetersyre ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2020 - 17:06 #9
Hvis det er "bare for at prøve", så skal du have fat på en kemiker, ikke en IT-ekspert. Jeg tvivler på at nogen her kan fortælle dig hvordan guld udvindes fra kongevand, eller om kongevand også opløser andre metaller o.s.v.

Uanset - du må vel have flere ton gammel elektronik? - ellers bliver din udvinding jo blot på et par mikrogram, du næppe vil kunne se i andet end et mikroskop...
Avatar billede acore Ekspert
18. januar 2020 - 17:28 #10
Prøv at se på https://m.youtube.com/watch?v=KXnGIXHUkpo

Det er muligt, men du skal beskytte dig selv om omgivelserne og tænke dig godt om hele tiden. Du kan finde masser af andre vejledninger på nettet. Den her er ikke så detaljeret, men giver et fint overblik over de trin, der indgår.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2020 - 17:50 #11
..For resten - det kan godt ske jeg lyder som en gammel negativ showstopper... - men jeg er altså også nysgerrig på resultatet, hvis du rent faktisk gennemfører projektet ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
18. januar 2020 - 17:56 #12
Hjemme igen jo guld bundfæller det er jo næsten det tungeste bortset fra de radioaktive og det tager tid varme fremmer men med det ultra tynde lag varer det dog ikke så længe at det gør den store forskel.
Avatar billede King Juniormester
19. januar 2020 - 01:52 #13
hej igen
i de videoer på youtube bruger de noget hvidt pulver SMB (Sodium Metabisulfite)
så falder guldet hurtigt ned til bunden
tror i det vil være nødvendigt at bruge ?

der er også mange at videoerne hvor de varmer væskerne op
er det for at øge effektiviteten og processen ?
Avatar billede acore Ekspert
19. januar 2020 - 17:12 #14
Ja, det er nødvendigt. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at man i de fleste “opskrifter” ikke opløser guldet, men derimod de andre metaller, som nikkel.

Det er farligt arbejde, og alle sikkerhedsforeskrifter skal overholdes. Opskrifter bør som minimum dobbeltchecket, før de bruges. Og de skal følges 100%. Der er mange, der gerne udtaler sig skråsikkert om noget, de dybest set ikke har forstand på - også her. I mange sammenhænge er det ligegyldigt, men ikke med det her.
Avatar billede King Juniormester
19. januar 2020 - 19:33 #15
ja jeg ville altid bruge videoer også under rensning
det eneste problem er at jeg lige har set at salpetersyre kræver en gift tilladelse
men jeg må se hvad jeg kan køre

tak for alle jeres forslag og viden
Avatar billede Gonzales Juniormester
20. januar 2020 - 18:32 #16
vedr."Kongevand".
At fremstille Kongevand er ikke særlig svært. MEN. skal du have det transporteret f.eks. i forbindelse med at bortskaffe det så bliver det problematisk.
Det må ikke slet ikke transporteres da det er ekstremt farligt.
Mener der skal tilladelse til fra bl.a. beredskabstyrelsen etc etc.
Det skal sendes til Fortum som kan behandle det korrekt.
Avatar billede King Juniormester
26. januar 2020 - 23:07 #17
hej Gonzales
problemet er ikke framstilling eller afskaffelse af det
det største problem er at skaffe tingene til det

det virker ikke så let som man skulle tro