Avatar billede prox1 Forsker
19. januar 2020 - 19:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

To bee or not to bee Administrator i win10..

Jeg er faktisk i tvivl om jeg, af WINDOWS, bliver 'betragtet' som admin på min pc..
Jeg laver _meget_ fil fiddling, batch-ting og ændringer i configurations-files inde i gumpetunge programmer (3D generering af modeller, med timelange batch forløb etc)
Jeg bliver KONSTANT afkrævet åndsforladte ekstra-klik -først på en
"Er du nu også sikker" Popup
Og så (DGG) YDERLIGERE een
"Opp. kræver at du klikker på det her skjold, for ellers er du nok ikke admin" ..Popup

-Jeg er på vanvids rand...
Det er så ABSURD irriterende!!!
Disse åndsforladte påtvungne dobbeltklik!!!
Er der da ikke en måde hvorpå man kan sige:
Godt win10..
Jeg er ADMIN
DU er et OS
JEG og K U N JEG bestemmer hvad der sker her!
Hold din KÆFT og vær den slave jeg har brug for!
Altså en setting der reducerer win10 til et program der arbejder FOR mig, og ikke et der BLANDER sig..
KONSTANT!
Avatar billede poko1 Ekspert
19. januar 2020 - 20:06 #1
Er du logget på som administrator
https://ibb.co/rvJnpS6
Du kan også udvide dine rettigheder i Kontrolpanelet Bruger konto
https://ibb.co/2gjwL4h
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2020 - 20:40 #2
Søg i windows på UAC (User Acceptance Control) - og find "Rediger indstillinger for brugerkonti". Her kan du flytte skyderen til et passende niveau.

Men husk at det er lavet, så en evt. virus der sniger sig ind, ikke bare har frit spil, men at du lige har en sidste chance for at stoppe den, før det går løs.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2020 - 20:50 #3
Jeg er heller ikke admin på min egen pc i hverdagen, men har et andet brugernavn og en speciel adgangskode når jeg skal “rode med rytmeboksen”. Det er lidt mere besværligt, men også lidt mere trygt.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. januar 2020 - 21:00 #4
Avatar billede prox1 Forsker
21. januar 2020 - 21:49 #5
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031750?k=8346057
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031750?k=8346061

Tak skal i have, men dér har jeg været, og det ændrer ikke noget. Det er udelukkende popupsene der afvises. Blokeringen er der stadig, nu er der bare ikke nogen flabet 'up-yours' besked.
Det ser faktisk ud til, at jeg er nødt til at gasse den gamle 7'er op, og så lave de her redigeringer dér. win10 vil absolut ikke acceptere at der laves edits i dybe mapper i zib-libraries. Der er INTET at gøre!
Muligheden for at bruge 'copy' er greyed-out, og trækkes filen ind, så afvises den bare. I win7 var det såååå simpelt1 Enten trak man eller copy-paste, og det virkede hver gang. Både FlashDevellop og Blox kunne også uden videre sværdslag redigere parametre i dybe mapper. Win10:
"Whaaa' er det du prøver på (Dave).. .. Det kan jeg ikke tillade"
Det er hver gang at HAL ..Ooooops! win10 afviser configuration edits i disse mapper..
Forskellen..
Der er ikke nogen stemme og ikke nogen blinkende rød lampe, men derudover såååå ..
Kan ikke rigtig se at jeg kan sætte 'løsnings' flag på den her, for der ér ingen løsning. den burde på sin vis stå uløst, som en funklende skamstøtte over umyndiggørelsen af ejeren af en win10 pc :[

Tror så også at jeg må være oppe på totalt spildte ~20 timer i håbløse forsøg, på at få fuld adgang til mine EGNE data!
Det er jo forrykt!
Avatar billede prox1 Forsker
24. januar 2020 - 13:38 #6
Jeg har redigeret i flere af batch-filerne så de nu laver output på min lagerdisk, og ikke i et område af program-files, og sørn'me, så virker mine timelange batch-kørsler! Nu ikke bare står der på cmd at kørslen er gennemført 'succesfuldt' der er knas'me OGSÅ fil-output!
Her vil jeg gerne slå følgende fast:
For på win10, at kunne køre sammensatte batch -altså hvor een batch kalder en anden osv i en kæde, og output eksisterer som TEMP filer, som skal bruges af andre batch-processer i forløbet, så er det er IKKE tilstrækkeligt HVERKEN at:
* være administrator
* give udvidede rettigheder til 'Users' igennem property| security
De skrive-processor der finder sted, BLOKERES af win10, SÅFREMT de foregår på et område af program-files eller program-files-x64.
Der er ingen advarsler, der er 'blot' ingen output!
Konklusion:
Såfremt du har batch-processer hvor et program skriver til et område i dette program, der er inden 'program-files', så skal du redigere samtlige batch-filer, så de skriver til et område UDENFOR program-files.
Ellers fejler processen på Win10!

Dét er sgu ret vildt!
Det er også latterligt uacceptabelt :/
Avatar billede prox1 Forsker
24. januar 2020 - 13:53 #7
Oppps 'Vi' må da sandelig ikke glemme teksten som smides dig i hovedet af win10, når man som ...f*k ADMINISTRATOR forsøger at anvende filer i det åbenbart microsoft kontrollerede 'program-files'-område..
Teksten på disse popups er:

" You do not have permission to open this file.
See the owner of the file or an administrator to obtain permission. "

Nå.. Så hvem DA ejer denne fil, og forventer jeg at få kaffe og blødt brød når jeg skal se mig, og sjal det være på mit kontor eller mit kontor

"Page not available
Your IT administrator has limited access to some areas of this app, and the item you tried to access is not available.
Contact IT helpdesk for more information."

Hold da helt kæft hvor jeg er en Idiot!
Tænk at jeg har lavet begrænset adgang for mig..
Og så s l e t ikke kan huske at jeg har gjort noget så dumt mod mig selv..
Nu står jeg så og overvejer hvordan jeg bliver skizofren, -vel at mærke FYSISK..!
For jeg alene kan vel ikke være min egen IT helpdesk -selv?

Ich habe fertich.............
https://www.youtube.com/watch?v=9kAbsujEwkg
OK
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2020 - 16:46 #8
Altså jeg kan se du er meget frustreret over den måde det virker på. Men nu er det altså engang sådan Windows har været designet siden Windows Vista - det er jo derfor der er oprettet en %programdata% variabel - den henviser til c:\programdata (der iøvrigt er skjult), og som er beregnet til at skrive arbejdsfiler ned til.

DATAFILER har intet at gøre, hverken i %programfiles% eller %programdata% - de hører til et sted under %userprofile% eller som du har fundet ud af, et eksternt lagersted.

Så i bund og grund har du nu fundet ud af, hvordan Windows er tiltænkt at fungere.

Det er jo ikke for at drille dig, men for at forhindre alle mulige vira og malware i at smugle sig ind på din PC, så egentlig burde du takke Microsoft over designet, og være vred på virusudviklerne i stedet - det er dem der har forårsaget designet.

Skulle du nogensinde nå dertil, så er registreringsdatabasen bygget op efter samme idé - nogle steder er det meningen man skal skrive sin data, andre steder er låst til systemet.

Når det så er skrevet, så har jeg altså aldrig haft problemer med at give rettigheder til den fil eller mappe i %programfiles% som har krævet skriverettigheder, så jeg er ret sikker på det kan lade sig gøre. Husk at det ikke er nok at have skriverettigheder - man skal have "Fuld kontrol"... - ikke i en overordnet mappe, men i den specifikke mappe der skal skrives til. Og så skal der være vinget af i funktionen der "nedarver" rettigheden - ellers vil det ikke gælde undermapper m.m.
Avatar billede prox1 Forsker
27. januar 2020 - 02:51 #9
@8/ #8
Dét jeg tror der gør sig gældende er, at windows ikke kan skelne mellem en batch kaskade og et virus-angreb. Det er sådan set forståeligt, Mine batch-kald opretter, sletter renames og skriver nye data i et væld af filer. Det er jo adfærd, som man godt kunne se hos en virus. Det der harmer mig, at der ikke er en måde at verificere sig overfor eks. een mappe og alle undermapper. -Så at sige signed-in, og derefter har man mulighed for at udføre sit arbejde. En sådan signed-session kunne udløbe efter en tid angivet af bruger.
Der er et VÆLD af software der pr default skriver data i det samme område hvor de er installeret, det gælder ialtfald i 3D arbejde.
Naturligvis burde man som bruger have mulighed for selv at allokere det område som programmet vil anvende, men game-engines de er ret hysteriske med data -generelt!
Det har tidligere ikke været et problem, men dét er godt nok et problem NU i win10.
Og JA -gu er jeg sur..
Jeg skal redigere 15 20 batch-skripts og python-filer, og jeg laver da fejl -Det gør man jo i kode, så der løber let en time af uret for hver programfil, og tjah
Det er så et døgn af mit liv som jeg aldrig får tilbage.
Jeg har ret til at være sur!