Avatar billede Btimmer Seniormester
20. januar 2020 - 11:34 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Godt råd ønskes

Jeg har en computer med Windows 7. Her har jeg installeret Microsoft Office 2003 kun for at bruge Word og Excel. Denne løsning er jeg meget tilfreds med og den dækker mit lille behov "som pensionist". Jeg har med vilje ikke ville konvertere til Windows 10 da Office 2003 ikke kan installeres her. Jeg prøvede på et tidspunkt Libre Office, men gik tilbage til mit velbevandrede Office 2003.
Hvad skal jeg gøre nu, Microsoft har fjernet support til Windows 7 og jeg skal konvertere til Windows 10. (PS: Jeg vil ikke købe ny computer).
Avatar billede Peter Forsker
20. januar 2020 - 11:49 #1
Hvorfor kan du ikke installere 2003 på din win7
det kører fint her på en ældre computer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 11:50 #2
Hvorfor mener du ikke Office 2003 kan installeres på Windows 10?

...Jeg vil ikke afvise det, for jeg har ikke prøvet, men jeg kan umiddelbart ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Men dit alternativ til Windows 10 er at sætte dig rigtig godt ind i sikkerhedsløsninger, installere disse (Firewall, antivirus o.s.v.) på din PC. Bruge alternative, opdaterede web-browsere i stedet for Internet Explorer, og så passe uhyre godt på hvad du laver på internettet. Og så skal din router selvfølgelig også have højnet sikkerheden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 11:54 #3
Ifølge denne artikel: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/a-look-at-running-older-versions-of-microsoft/6faf72ea-254a-4c8e-9982-2c36cdb1936c - burde ældre versioner køre uden problemer i Windows 10 - Office 2003 inkluderet.
Han har haft lidt problemer med Office 2000 - fejl under installationen, men ikke fejl der gjorde at office ikke kunne bruges.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 11:56 #4
...dog med den bemærkning, at outlook 2003 ikke kørte så godt. Men den skulle du jo heller ikke bruge :-)
Avatar billede INK Ekspert
20. januar 2020 - 12:02 #5
Selvom jeg ville anbefale en ren installation af Windows10, så kunne du jo overveje en opgradering, hvor du beholder dine filer og dine programmer. Så skal du ikke geninstallere Office 2003.
Hvis det ikke virker, så kan du "rulle" det hele tilbage inden for de første dage.
Forinden ville jeg rense godt ud med Ccleaner og fjerne alle overflødige filer og programmer.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. januar 2020 - 12:10 #6
ole_madsen  Har ret jeg har installeret Office 2003 På en ældre dames  Windows 10 Det kører uden anden problem end at hun af og til skal lukke en meddelelse om at der ikke kunne installeres opdateringer.
Avatar billede Btimmer Seniormester
20. januar 2020 - 13:19 #7
Tak allesammen. For et par år siden fik jeg meddelt af Microsoft jeg ikke kunne installere office 2003 på Windows 10, Microsoft solgte mig herefter et nyt office program (jeg husker ikke alle detaljer). Herefter slettede jeg Office 2003, men fortrød og købte så på DBA en brugt dvd på office 2003 for at geninstallere 2003.
I mellemtiden havde jeg brugt Libre Office, men intet "passede sammen".
Jeg er ikke computer ekspert, og er derfor ikke så velbevandret udover normal brug.
Andre påstår jeg ikke kan bruge 2003 på windows 10, men som jeg forstår jer kan det lade sig gøre. Jeg er meget taknemmelig for jeres råd og kompetente kommentarer, tak for det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 13:53 #8
Microsoft er en stor virksomhed med mange produkter, udgivet over en meget lang årerække. Det de har fortalt dig, har sikkert været at der ingen understøttelse = support = garanti er for, at Office 2003 kan installeres på Windows 10.

Hvis de skulle teste og understøtte alle deres gamle programmer i alle kombinationer (med alle plugins og makroer) på Windows 10, ville de aldrig blive færdige...

Så nej, Microsoft vil ikke sige at Office 2003 kan køre på Windows 10 - men det er ikke det samme som at det ikke kan :-)
Avatar billede Btimmer Seniormester
20. januar 2020 - 16:23 #9
Hej Ink, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med en opgradering?

Kan se der er mange priser på køb af Windows 10.
Man behøver vel ikke vælge Microsoft/eller?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 17:06 #10
Det er Microsoft der laver Windows 10. Vælger du ikke Microsoft, skal du derfor vælge noget helt andet operativsystem som Linux - og her kan din Office 2003 i hvert fald IKKE køre (uden fiksfakserier).

Med opgradering mener ink at du installerer Windows 10 direte oven i din Windows 7 - så kan man vælge at opgradere, og samtidig beholde filer og programmer. Men Windows 10 søger selv maskinen igennem efter programmer der ikke vurderes kompatible med Windows 10 og afinstallerer disse, og der kunne jeg godt forestille mig at de har Office 2003 på listen. I hvert fald kan jeg ikke anbefale at opgradere en gammel installation - det er langt sikrest (og hurtigst) at installere Windows 10 helt frisk. Men HUSK backup af dine filer...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2020 - 17:13 #11
Hvis det kun er de mest basale funktioner men bruger i Officepakken, kan Libre Office sagtens erstatte Microsofts pakke. Og fordelen ved Libre Office er at den løbende opdateres, og er kompatibel med Windows.
På den måde jeg bruger Office bliver den efterfølgeren når min Office 2010 udløber her hen over året.
https://da.libreoffice.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2020 - 17:16 #12
Ups. Så nu at Libre Office var prøvet, så se bort fra mit indlæg hvis det ikke er interessant for dig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2020 - 17:19 #13
Hvis Microsoft Office skal bruges havde jeg købt denne https://www.smartworld.dk/da/forside/74-office-home-2019.html?gclid=EAIaIQobChMI5LP99smS5wIVj5IYCh3LYA7xEAkYASABEgJggPD_BwE og opgraderet pc til Windows 10.
Du får en Officepakke for en flad 50 i 9 år til support slutter i 2029.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. januar 2020 - 17:42 #14
Her kan du hente nyeste udgave af Windows 10
Vælg fanen Opgrader denne computer nu
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Vent til du ser denne og vælg muligheden Opgrader.
https://ibb.co/61C7XGX
Når du kommer hertil så behold markeringerne
https://ibb.co/wC8cCj5
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. januar 2020 - 19:00 #15
Et godt råd er at lave en mere specifik overskrift end "Godt råd ønskes"
Avatar billede Btimmer Seniormester
23. januar 2020 - 16:27 #16
Til professor J. Nielsen.
Det er nok rigtigt at min overskrift kunne være anderledes, men mit spørgsmål var dog lagt ind under rigtig kategori - og jeg har da også fået mange positive og kompetente svar som jeg er meget taknemmelig for.
Avatar billede Btimmer Seniormester
25. januar 2020 - 14:24 #17
Nu kommer der nok et dumt spørgsmål.
Jeg vil opgradere til Windows 10. Som jeg forstår skal jeg købe gennem Microsoft. Det koster omkring kr. 1.100 og er incl. Home. Jeg har som I kan læse ikke behov for Home, men kun selve Windomws 10. Men det gør vel ikke noget det er med Home, selvom jeg kun skal bruge nuværende Office 2003, word og excel.
Avatar billede falster Ekspert
25. januar 2020 - 14:56 #18
Windows 10 Home er den "laveste" version af  Windows 10 og sandsynligvis helt fin til privat brug. (Home er altså ikke noget selvstændigt, men en del af betegnelsen).

Se mere her:

https://www.microsoft.com/da-dk/windows/compare-windows-10-home-vs-pro

(Du behøver ikke at købe den gennem MS. Der findes billigere og danske steder på nettet, som er helt OK.)
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2020 - 16:08 #19
I første omgang skulle du prøve om du kan lave en gratis opgradering.
Kig På svaret i #14 Klik og åben det første link tryk på Download værktøjet nu og vælg muligheden Opgrader denne PC Nu Så kan du vælge at beholde dine filer.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. januar 2020 - 20:20 #20
Det bedste er at slette windows 7 og installere en Windows 10 helt fra bunden evt. som opgradering ( se #14 ). Hvis det er en nyere pc burde er registreringen indbygget og du skal ikke indtaste licensnr. Hvis det er en ældre pc skal du have Windows 7 licensnr., det står normaslt som en mærkat på maskinen. Hvis ikke skla du have et program, der kan udlæse nummeret. Der er ingen grund til at betale for en ny Windows 10, Windows 7 licenskoden virker stadig.
Avatar billede Btimmer Seniormester
01. februar 2020 - 12:48 #21
Til Poko1 #14:
Jeg vil opgradere jævnfør dine 3 links, men når jeg vælger den første på min faste computer kommer et helt andet billede skærmbillede frem end det der kommer frem på min smartphone. Derfor kan jeg ikke gå videre jævnfør din gode beskrivelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 12:55 #22
#21 Søg download Windows 10, får du så ikke et brugbart link der svarer til det Poko1 lagde?
Avatar billede Btimmer Seniormester
01. februar 2020 - 16:03 #23
Tak igen allesammen.
Jeg har nu opgraderet til Windows 10 og kan bruge office 2003 excel og word uden problem. hvilket jeg var i tvivl om.
Det eneste jeg skulle slette var Microsoft Security Essentials for at Windows 10 kunne installeres. Security Essentials kan ikke installeres på Windows 10.
Hvad gør jeg så for at opnå sikkerhed på Windows 10 ?
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2020 - 16:12 #24
Du slår den indbyggede Defender til.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2020 - 16:28 #25
Sørme Fint!!!!
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2020 - 13:24 #26
Jeg var jo så naiv at jeg troede at det var henvendt til mig? LOL.
Til Poko1 #14:
Jeg vil opgradere jævnfør dine 3 links, men når jeg vælger den første på min faste computer kommer et helt andet billede skærmbillede frem end det der kommer frem på min smartphone. Derfor kan jeg ikke gå videre jævnfør din gode beskrivelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 13:24 #27
Btimmer har du ikke brugt den guide som Poko1 lagde for at opgradere?
Mit indlæg var jo blot for at få dig hen hvor du kan opgradere. Poko1 lagde jo en plan for hvordan du gjorde??
Vil da mene #14 fortjener løsnings forslaget :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 13:26 #28
#26 Ja det er jo den rette fremgangsmåde når men vil opgradere :-)