Avatar billede Marc Jensen Juniormester
22. januar 2020 - 10:28 Der er 5 kommentarer

pc temperature

Hey, jeg har et spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på, vedrørende to programmer.
Core temp siger at min cpu er 45 grader og Speccy siger at min cpu er 90 grader, de svinger begge omkring de temperatur jeg har skrevet men er meget i tvivle om hvilken jeg skal gå efter. jeg har nemlig overvejet at opgradere til vandkøler, men er ikke sikker på om det er nødvendigt.

grunden til at jeg begyndte at tænke på at opgradere er
1: Min pc frøs inde i nogle spil
2: mine redigerings programmer (davinci resolve 16 og Luminar 3) lukker ned efter kort brug.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2020 - 12:53 #1
Er du sikker på, at du har den opdaterede version af Spessy?
Jeg har Spessy pro, og den viser det samme som i bios 31 grader.
Jeg har et stort kabinet fra Labtech Data med flere blæsere.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2020 - 15:38 #2
Lyder som den kører varm. Er pc tjekket for støv i blæse systemet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. januar 2020 - 16:30 #3
Ja støv og snavs har stor virkning på kølingen i en pc.
Det kunne godt tyde på en rengøring kunne være på sin plads.
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
22. januar 2020 - 18:59 #4
Nu har jeg bare lige gjort den ren, så kan ikke se hvordan det skulle være problemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. januar 2020 - 19:45 #5
Det var også kun et forslag.
Det ville måske være en ide at afmontere køleren, rense dens flade der vende ned med cpu´en, rense cpu´ens flade og smøre ny kølepasta på.
Jeg har selv en gang været ude for at selve cpu-køleren var blevet skæv således den ikke havde kontakt med hele cpu´ens overflade. Der steg temperaturen kan jeg hilse at sige op tik 90 grader, hvorefter pc´en lukkede ned, som en sikkerhed, men det er ikke holdbart i længden. Det kostede mig en ny cpu-køler, men det kunne have endt med at cpu´en skulle have været skiftet, og så gør det først rigtigt ondt. Man skal kende årsagen til fejlen for at kunne rette den.