Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 17:04 Der er 20 kommentarer og
7 løsninger

Doskommandoen "XCOPYy"

Jeg står for at skulle udskifte min harddisk i nær fremtid til en SSD HD og kan huske at i "gamle dage" var der en kommando der kunne overføre ALLE filer også både skjulte og systemfiler fra en gammel til en ny disk.

Den ser ca. sådan her ud:xcopy h e c k

men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal stå på den gamle eller den nye diskprompt når man skriver kommandoen.

Partametrene er måske sådan her: xcopy *.* \c:\ /h/e/c/k
eller måske: xcopy *.* c:\ h/e/c/k

Er der een der har helt styr på hvordan kommandoen skal se ud,? for det vil spare mig for et hav af genistalleringer. Selvom jeg har fået nulstillet min computer et par gange og kender turen med at genistallere, så vil det alt andet lige være en hel del nemmere hvis jeg blot kunne køre den korrekte xcopy kommando.?

ABC
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. februar 2020 - 17:15 #1
Det er mange år siden, jeg har lavet en xcopy, så jeg kan ikke hjælpe dig med den præcise kommando. Men i forhold til, hvor man skal "stå", så er det lidt ligemeget. Ståstedet er afgørende for, hvor detaljeret, du skriver stien for hhv. source og destination, men hvis du skriver den fulde sti, så kan du stå, hvor du vil.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. februar 2020 - 17:22 #2
Jeg har selv brugt AOMEI diskbackupper da jeg skiftede HHD´en til en SSD i min bærbare.

https://www.ubackup.com/free-backup-software.html
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 17:39 #3
Nu er det ikke en bærbar, men en stationær computer hvor jeg vil have disken udskiftet til en SSD disk og de gange jeg har prøvet at få nulstillet computeren er det da lykkedes mig ved geninstallering af programmer og kopier af mine dokumenter at klare det indenfor en overskuelig tidsramme.

Men denne gang vil jeg komme lidt nemmere om ved det og da er denne xcopy kommando fortrinlig ved jeg. Jeg kan bare ikke huske det mere.

Det er 20-25 år siden jeg sidst rodede med dos.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 17:45 #4
Jeg mener den korrekte kommando er:
xcopy *.*  \C:\ /h/e/c/k  -  men er i tvivl om slash og backsslash karakteren
Kommandoen skulle tage alle filer på disken og også skjulte og systemfiler
ABC
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 18:05 #5
Hvis det er hele HDD du skal overføre er kloning så ikke bedre end at rode sig ud i dos kommandoer?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 18:06 #6
Der er jo både Macrium Reflect, Aomei Bacupper og andre programmer der kan sådan noget.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 18:17 #7
Nu har jeg fundet ud af lidt mere:

XCOPY (X) *.* \C:/H/E/C/K

(X) er kildedisken, men er parametrene rigtige???

/H          Copies hidden and system files also.
/E          Copies directories and subdirectories, including empty ones.
/C          Continues copying even if errors occur.
/K          Copies attributes. Normal Xcopy will reset read-only attributes.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 18:20 #8
#7 Ja okay. Så hopper jeg af igen :-)
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 18:27 #9
Til 220661
Jeg er ikke ude efter at få programmer til at kopiere eller tage backup. Godt nok har jeg kopier af de vigtigste ting på en usb harddisk, men ved udskiftning af mit c drev er jeg ude efter den forholdsvis simple kommande i DOS med XCOPY der kan klare (kloningen), derved sparer jeg et par dage eller en masse timers arbejde med geninstallering.
ABC
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 18:36 #10
Kommandoen:
[help xcopy >filerhelp.txt]
og return ved prompten

og derefter filerhelp.txt og return igen
var en stor hjælp for mig

ABC
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2020 - 18:44 #11
Du er på vildspor - du vil ikke kunne kopiere et systemdrev med xcopy.

Først og fremmest fordi du ikke får alle informationer med - selv om du kopierer undermapper, skjulte filer o.s.v. - så er der stadig en del systemfiler der ligger i mapper, hvor du ikke har adgang til at læse (Ejet af systemet).

Du kan rode dig ud i at overtage ejerskabet af disse filer og give dig selv rettigheder til at læse dem, men det vil ikke nytte dig noget.

Du vil stadig ende med at kopiere de rå datafiler, og ikke selve harddisk layoutet. En moderne Windows installation består ikke bare af en enkelt partition med systemfiler på, men af op til 5 partitioner, med data på hver.

Vil du overføre systemet til en anden harddisk, er der ingen anden udvej end at finde et kloningsprogram.

Havde man bare kunne kopiere filerne, ville der være mange der havde et lettere liv :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 19:01 #12
#11 Enig
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. februar 2020 - 19:54 #13
Ole Madsen jeg er dybt uenig med dig.
xcopy /H    "Copies hidden and system files also"
. /H tager netyop højde for  system og skjulte filer.

Derudover kan jeg oplyse dig at jeg har i 90erne kendt en edb ekspert der hjalp mig med min computer og det er fra ham jeg kan huske denne kommando "xcopy /h/e/c/k"
Jeg kan bare ikke huske den eksakte syntaks.

Den kloning der snakkes om er da noget jeg vil undersøge for jeg har ikke lyst til een gang til at skulle manuelt geninstallere hele indholdet.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2020 - 20:41 #14
Jeg tror du har brug for et disk-kloningsprogram, hvor du så alligevel behøver en valid licens-kode.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2020 - 20:59 #15
Vær helt velkommen til at være "dybt uenig" med mig. Men du får det stadig ikke til at virke med xcopy. Det er ikke et spørgsmål om at være enig, men i at kende systemet og vide hvordan det fungerer.

Som skrevet taler jeg ikke om skjulte og systemfiler - det er bare atributter sat for, at andre programmer kan identificere den type filer. I Windows arbejdes der også med filrettigheder, brugere og ejerskab. Det var pænt ukendt i det FAT16 filsystem man oftest havde DOS på.

Ja din "ekspert"  som hjalp dig i 90´erne kunne godt kopiere et system med Xcopy - men først måtte han selv oprette en partition med FDisk, formattere den, og forberede den med SYS kommandoen, der danner de grundlæggende systemfiler.

Men DOS og DOSKOMMANDOER findes altså ikke længere, så det er en saga blot. I dag snakker vi en ren windowskerne med WINDOWSKOMMANDOER (Resterne af DOS kernen forsvandt med Windows 9x/ME), og vi snakker formentlig UEFI partitioner med en blanding af (u)EFI og FAT32 partitioner - noget HELT andet end et system fra 90´erne.

Du ville heller ikke bede din 90´er mekaniker om at fikse din 2 år gamle bils motor, før han havde sat sig ind i moderne motorer, vel?

Man kan IKKE klone med xcopy. Der er en grund til at der er lavet kloningsprogrammer, så drop xcopy og få kig på de kloningsprogrammer der anbefales af andre. Personligt kloner jeg sjældent (Jeg nyinstallerer), men skal det være, plejer jeg at bruge open source CloneZilla til formålet. Den er dog primært for "avancerede" brugere, så uden at kende hverken Macrium Reflect eller Aomei Bacupper, ville jeg nok anbefale dig at se på disse.

Er du stadig "dybt uenig" med mig, så prøv følgende xcopy commando:

Xcopy C:\Windows\System32\drivers\DriverData\*.* C:\temp\*.* /h /e /c /k

Det skulle kopiere hele dit windows driverbibliotek til C:\temp mappen. Tjek nu indholdet af mappen på de to lokationer og sammenlign antallet af filer... - uden at have prøvet, vil jeg tro den under \temp er ganske tom...
Prøv så at gå i samme mappe i Windows undermappen - du bliver afkrævet administrator rettigheder for overhovedet at få lov at se hvad der ligger, fordi du ikke er ejer af mappen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. februar 2020 - 21:23 #16
Her er en lille video fra YouiTube om emnet:

https://www.youtube.com/watch?v=U-PvbvT8o6Q
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 07:51 #17
I gamle dage var harddiske ens.
Skal man overføre et styresystem til en ny SSD disk skal indstillingerne til hvordan disken bruges i systemet ændres: For gør du ikke det vil du i løbet af kort tid slide din disk ud. Det og mange andre ting tager et program til at overføre hensyn til.
Det kan dine kommandoer ikke klare.
Jeg har aldrig brugt xcopy. Da jeg første gang for ca 20 år siden skulle overføre et system til en ny disk, Kunne man allerede hente programmer til overførsel dengang. Programmet hed Maxblast og fungerede i et system hvor der bare var en Maxtor disk.
Jeg have med fdisk fået oprettet de fire drev jeg havde på den gamle disk på den nye, og Maxblast kunne kun overføre C drevet. Men da det indeholdt alle oplysninger om systemet kunne jeg herefter kopiere indholdet direkte over i de nye drev fra den gamle med ens drevbogstaver. Dette fungerede fint dengang.
Nu har man flere drev til at indeholde systemet, og bios er heller ikke det samme som før. Så mulighed med at kopiere på den måde du ønsker ser jeg ikke for mulig.Der skal ikke kikse meget før din ssd ikke vil boote.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. februar 2020 - 10:18 #18
Jeg ved sgu for lidt om det (desværre) men forlader mig på min forhandler, så jeg får det nok løst med en ny SSD disk og ellers så kender jeg jo rumlen med at få en ren windows 10 installation og så gå den tunge gang og installere alt forfra.
Avatar billede klaudi Ekspert
02. februar 2020 - 10:50 #19
Måske dette var noget?

AweClone 2.6 (Win&Mac) gratis i dag 2/2-20
https://www.giveawayoftheday.com/aweclone-2/
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. februar 2020 - 11:10 #20
Det hjælper alt sammen, jeg skal bare forstå at bruge det rigtigt.

Men det er snart højaktuelt at skifte disken fordi min stationære computer bruger ca 10-15 minutter før ikonerne på skrivebordet er dannet ved opstart.

ABC
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2020 - 11:40 #21
Jeg kan kun anbefale en ren installation. Det er lidt tidskrævende, men man slipper for at få gamle skavanker med over på en ny disk. Har selv monteret en SSD i min stationære, og derefter brugt den gamle disk til data og diverse programmer. Altså: SSD disken bruges kun til styresystem og drivere nødvendige for opstarten.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 11:41 #22
Har din pc for lidt ram eller er c drevet fuldt?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 11:43 #23
#21 Det er jeg enig i
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 11:46 #24
ABC Har du kørt diskoprydning hvor du også rydder op i system filerne?
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. februar 2020 - 12:08 #25
PC'en har fået eftermonteret 4 GB ram så jeg har 8 GB ram i alt og harddisken er på 465 GB og (320 GB) ledig. En diskoprydning med systemfiler frigør ca. godt 2 GB og er igangsat nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2020 - 12:11 #26
Så er det ikke plads mangel der gør den langsom. Det kan så være opstart programmer eller snavs der gør at den er langsom i at starte op.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. februar 2020 - 12:28 #27
Computeren er fra 2014 og jeg er ikke indstillet på at skifte den ud endnu. Jeg mener godt det er fornuftigt at reparere på den lidt endnu. Med 8 GB ram er den blevet noget hurtigere at arbejde med især med mange billeder. Jeg har ingen særlige opstartsprogrammer, men opfatter den blot meget langsom.

Min bærbare er klar når jeg åbner dækslet og taster 2 gange på return, altså ca. 2-3 sekunder, så det er pokker til forskel.