Avatar billede danni2501 Mester
02. februar 2020 - 14:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

NAS med windows filsystem

Hej eksperter
Jeg skal have fundet mig en ny NAS, da min BlackArmor NAS 220 desværre er stået af.
Den brugte EXT filformat. Så man kunne ikke BARE tage diskene ud og sætte dem til Windows og så BARE læse filerne. Fandt dog nogle EXT reader programmer til Windows som kunne hjælpe i nøden.

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af om der findes en NAS som understøtter RAID 1, men i NTFS formattet.

På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2020 - 19:24 #1
Det tror jeg ikke du finder nogen NAS der gør - alle de "store" på markedet er baseret på Linux = Ext3/4 filsystemet.

Er det så ikke bare en ekstern USB-harddisk du leder efter?

Selvfølgelig - SKAL den på netværket, er det en NAS du leder efter. Man kan også få adaptere der kan sætte en USB-harddisk på netværket, men de er dyre, så med mindre du i forvejen har en router med USB-port, er det næppe en løsning.

Men hvis du alligevel skal køre RAID1, så kan jeg kun se et problem, hvis selve NAS´en dør, og du ikke kan skaffe en identisk.
Hvis du holder dig til de store mærker som Synology og Qnap, vil du kunne tage diskene og sætte i en ny NAS - og så vil de virke 1:1 (få undtagelser gælder).

Men NTFS - VIL du køre det i RAID1, kommer du nok til at sætte en gammel PC med Windows op med indbygget RAID controller...
Avatar billede danni2501 Mester
03. februar 2020 - 10:41 #2
Hej Ole
Tak for dit gode lange svar.

Fandt selv denne side https://www.pcgamer.com/how-set-raid-1-windows-and-linux-2015/, så det kan rimeligt nemt sættes op kan jeg godt se.

RAID 1 skulle være for sikkerheden ved harddisk nedbrud.

Har længe kigget på https://www.edbpriser.dk/produkt/wd-my-cloud-ex2-ultra-wdbvbz0000nch// eller https://www.edbpriser.dk/produkt/zyxel-nas326/.

De har sindsygt ens specs. Begge bruger EXT4 filsystem.
Zyxel har 512MB DDR3
WD har 1GB DDR3

Jeg er lidt splittet for Zyxel fåes lige nu til 559,- hvor WD er til 1.144,-. Men er fristet af WD med flest GB.

Må jeg spørge hvad du tænker?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 13:24 #3
Jeg tør ikke anbefale den ene frem for den anden, da jeg kun har begrænset erfaring med WD - og slet ikke med Zyxel.

Men med den begrænsede RAM mængde er det i hvert fald garanteret at du kun kan bruge den som NAS - ikke som "miniserver", som Synology og Qnap jo bredt bruges som.

Så det afhænger lidt af de funktioner de har indbygget ud over ren harddisk - skal de kun køre ren harddisk, er 512Mb muligvis rigeligt. Skal der også køre andre tjenester (FTP, WebDav, webserver, backupserver, fotoserver, eller hvad der nu er indbygget), så er 1GB meget bedre, selv om det ikke er meget.

Det paradoksale er, at det ser ud til at det er Zyxel boksen med begrænset RAM, der har alle disse funktioner, mens WD boksen med mere RAM, kun ser ud til at have basale fildelings tjenester.

Så det flyver lige tilbage til - hvad skal den bruges til? - er det som ren netværks harddisk, er begge fine. Skal du bruge de mere smarte funktioner, er der for lidt RAM i zyxel, mens WD måske har lidt mere, men ikke reklamerer med "smarte funktioner". I så fald vil jeg anbefale dig at bruge lidt flere penge på en større model...
Avatar billede danni2501 Mester
03. februar 2020 - 15:22 #4
Tak for dit svar.

Den primære funktion er faktisk (som mine to tidligere NAS har været) at have et konstant netvæksdrev som alle maskiner i hjemmet kan tilgå samtidig. RAID 1 er blot for at have lidt tryghed i to ens diske.
Ud over NAS, så har vi også filerne på flere USB harddiske. Der bruger vi så et så simpelt program som File Synchronizer (https://www.ghacks.net/2020/01/21/file-synchronizer-is-a-freeware-tool-that-compares-2-folders-and-lets-you-sync-them/) til at sikre at der er samme filer på diskene.

Så skulle jeg vælge en feature som gerne må være til den nye NAS, så skulle det være en app til mobile enheder som så også kan tilgå NAS'en. Det ser det ud til på denne side at der er apps til dette. https://www.zyxel.com/dk/da/products_services/2-Bay-Personal-Cloud-Storage-NAS326/.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 16:07 #5
Jep, og så er det lige præcis at de 512MB ram begynder at blive for små på længere sigt.

Men er det ikke noget du tidligere har benyttet, er det absolut en startpris værd. Skulle du få blod på tanden om 1-2 år, har det jo været en fin pris i den mellemliggende periode.
Avatar billede danni2501 Mester
04. februar 2020 - 07:26 #6
Jeg tror at jeg hopper på en billig model og ser om behovet ændrer sig.
Tak for hjælpen.