Avatar billede ibhe Novice
07. februar 2020 - 13:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backup Internetforbindelse

Er der nogle der har erfaring med opsætning af Dual Wan bacupforbindelser ?.

Vi har en Asus router med Dual Wan interface, som vi gerne vil bruge med en hurtig bredbåndshastighed som primær kilde, men i tilfældet af at en eller anden klipper forbindelsen, vil vi gerne køre videre på et langsommere 4G modem (hellere et langsomt svar, end slet intet)

Vores server har naturligvis en fast IP fra bredbåndet, og 4G forbindelsen har naturligvis en anden ip adresse.

Jeg har kigget på opsætning af Round Robin i DNS serveren, men det duer jo ikke at halvdelen af vores brugere kører på den langsomme 4G når begge forbindelser er oppe.

Er der nogen der har en ide til hvordan man løser dette problem?

mvh ib
Avatar billede supportsiden Professor
07. februar 2020 - 16:33 #1
Forbindelse til internettet er i pricippet ligemeget hvilken forbindelse der bruges (bortset fra hastighed / eller hvis der er IP baserede remote forbindelser)
Normalt vil man have backup forbindelsen i Stand-by (så koster det ikke noget før den går on-line). Hvis det ikke kan lade sig gøre ville jeg kigge efter en mere professionel router. Det bedste vil være at få fast IP på 4G forbindelsen (leveres så vidt jeg ved kun af "3".
Du kan så sætte DynDNS eller tilsvarende op. Forhåbentlig er det din router der har en fast IP fra internettet. Din server skal have en fast LAN IP (192.168.x.x / 172.x.x.x / 10.x.x.x).
Men hvis der kun er trafik udad mod internettet behøver du ikke bekymre dig om hvilken WAN IP du har. Kun hvis der er trafik indad (web server / VPN m.m.) har det betydning hvilken WAN IP du har (en std. hjemme forbindelse har f.eks. skiftende IP (DHCP))
Avatar billede ibhe Novice
08. februar 2020 - 07:10 #2
Tak for dit svar. Det beskriver meget godt det vi gør, men bringer mig ikke rigtigt videre.

Det jeg har behov for, er at at brugere kan komme til vores internetserver udefra.

Når der ikke er problemer skal de køre de via vores bredbåndsforbindelse, men hvis denne bliver klippet, skal de ind via 4G backupforbindelsen i stedet.

Begge forbindelser har en fast ip fra isp leverandørens side.

Problemet er ikke routeren eller LAN, men DNS opsætningen. Hvordan kan jeg sætte min DNS op så den skifter til backup-forbindelsen når den primære forbindelse er nede, men ikke bruger backupforbindelsen normalt (da den er væsentlig langsommere).

Round Robin (et navn, to ip adresser) i DNS fordeler internetkaldene på begge forbindelser, så derfor er den ikke så spændende. DNS skal kun aktivere backupforbindelsen hvis den primære forbindelse er nede.
Avatar billede supportsiden Professor
16. februar 2020 - 10:24 #3
Avatar billede supportsiden Professor
22. februar 2020 - 10:19 #4
Som antydet, det er ikke DNS der skal bestemme om din backup forbindelse er oppe, det er din router
Avatar billede ibhe Novice
22. februar 2020 - 15:47 #5
Hej Mester,
Jeg er helt med på at routeren er den der har styr på at backup forbindelsen er aktiv.

Som jeg ser problemet, er det stadigt et DNS problem.

Eksempel: hovedforbindelsen hedder ip: 123.123.123.123, backupforbindelsen hedder ip: 22.22.22.22.

En bruger skriver www.xyz.dk i browseren, dns oversætter dette til ip adresse 123.123.123.123, men denne forbindelse er "nede". Routeren har opdaget det, og sidder tålmodigt og venter på forbindelse gennem 22.22.22.22, men brugeren får en anden ip adresse (123.123.123.123) fra DNS.

Det jeg har behov for: Hvis hovedforbindelsen (123.123.123.123) går ned, skal brugeren styres over på backupforbindelsen (22.22.22.22). Hvis dette ikke sker, er det fuldstændigt ligegyldigt at routeren er klar over at den kører på backupforbindelsen, det vil kun glæde udadgående forbindelser, IKKE indadgående forbindelser, som er det jeg har brug for
Avatar billede supportsiden Professor
22. februar 2020 - 16:05 #6
Dynamic DNS er det du har brug for ud over backup internet forbindelsen. Hvis hovedforbindelsen (123.123.123.123) går ned, bliver brugeren styret over på backupforbindelsen (22.22.22.22). Det er det der er essensen i Dynamic DNS. Enten din ruoter eller en applikation som overvåger hvad din eksterne IP er og så mapper den IP til din Dynamic DNS adresse f.eks. minvpn.dynu.com. Prøv nu at kigge på det i stedet for bare at afvise det. Med Dynamic DNS behøver man faktisk ikke engang en fast WAN IP.
Avatar billede supportsiden Professor
28. februar 2020 - 12:51 #7
Dynamic DNS providers offer a software client program that automates the discovery and registration of the client system's public IP addresses. The client program is executed on a computer or device in the private network. It connects to the DDNS provider's systems with a unique login name; the provider uses the name to link the discovered public IP address of the home network with a hostname in the domain name system. Depending on the provider, the hostname is registered within a domain owned by the provider, or within the customer's own domain name. These services can function by a number of mechanisms. Often they use an HTTP service request since even restrictive environments usually allow HTTP service. The provider might use RFC 2136 to update the DNS servers.

Many home networking modem/routers include client applications in their firmware, compatible with a variety of DDNS providers.