Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2020 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Overførset af mails til mapper i D-drev

Jeg har et spørgsmål vedrørende mails. Jeg har tidligere oprettet en mappe i mit D-drev (slave) der hedder ”Indkomne mails”. I denne mappe ligger der en masse undermapper angivet med afsendernavnene. De kommer jo automatisk til at ligge i alfabetisk orden (hvad der jo også gør dette lettere at finde afsenderne igen). I hver navngivne mappe ligger så alle de mails fra den pågældende afsender. Der er adskillige mapper, der indeholder mails fra firmaer der sælger pc programmer til download af disse. Ved eventuelle nedbrud af pc´en hvor en formatering er eneste udvej, er man jo i sangen natur tvunget til at geninstallere disse programmer. Når dette kun kan gøres ved at klikke på linket til download i mailen, der ligger i den pågældende mappe, er man nødsaget til, at denne mail ikke er væk efter formateringen. Tidligere kunne jeg som sagt oprette en mappe i D-drevet, men nu er problemet hvordan jeg gør dette. Den gang anvendte jeg Windows Vista med det indbyggede mailprogram Windows Mail og senere Windows 7, hvor jeg brugte Live Mail 2011, og først da dette forsvandt gik jeg over til Outlook i Office 2010 og nu Outlook i Office 2019.
På grund af problemer med det installerede lydkort, formaterede jeg SSD´en hvor Windows 10 er installeret, og det var efter dette at der forsvandt en masse mails – dog ikke mails indeholdende links til downloading af div. programmer. Heldigvis var der en venlig sjæl fra eksperten der redede de mange mails for mig. De lå gemt som outlook.pst filer på et ekstern drev. Der var tale om over 4000 mails.
Håber at nogen kan komme med en anvisning på hvordan jeg får flyttet filerne over i mapperne i D-drevet.

På forhånd tak
ErikHg
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2020 - 15:33 #1
Du kan arkivere en bestemt folder med underfoldere i en "archive.pst" fil, som du selv bestemmer hvor skal ligge.
I Office 2010 går du i Filer/Oplysninger/Oprydningsværktøjer og vælger arkiver.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2020 - 16:45 #3
Hej ink.

Herunder er et lille udsnit af listen der ligger på D-drevet.

https://ibb.co/djZZBqc

herunder udseendet i Outlook 2019

https://ibb.co/dPwXnQc

Det er det med arkiverne der volder problemer.
Det er i bund og grund for ikke at miste vigtige filer, jeg vil gemme dem op et andet drev end C-drevet, hvis det skulle vise sig nødvendigt med en ny formatering.
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2020 - 18:43 #4
Outlook filen gemmes almindeligvis i mappen outlook under dokumenter. Ved jævnligt at sikkerhedskopiere denne har du en kopi, som kan overføres efter en evt reinstallation af Windows. Pst filen kan få en størrelse, der ikke kan håndteres særlig godt, så opdeling i arkivfiler kan være en fordel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2020 - 19:10 #5
Det er det jeg tænker på, nemlig at sker der noget uventet med C-drevet hvor Windows er installeret, så forsvinder "dokumentmappen" jo også, da denne mappe jo er en del af Windows. Jeg havde heldigvis taget backups af mapperne "musik", "billeder" "videoer" samt "dokumenter" inden formateringen, og havde oprettet mapper på D-drevet med titel og dato så disse ikke var væk. Yderligere har jeg også en backup af D-drevet, for hvis nu...…. det opdaterer jeg jævnligt med AOMEI discbackupper, eller rettere, laver en klon. Det kan kaldes at gå med både livrem og seler, men det giver en vis tryghed.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2020 - 20:14 #6
#2 Jeg bliver nægtet adgang til skjulte filer.
Nedenstående ´vindue popper op" :-O

.https://ibb.co/T83V09T
Avatar billede kurtba Ekspert
08. februar 2020 - 22:50 #7
Det undrer mig, at du bliver nægtet adgang, for jeg syntes ellers, at jeg slog det til, da jeg var inde og pille ved den, men det var måske den bærbare?
Men du skal bare sætte flueben de 2 steder under pilen, så skulle du kunne se de skjulte filer og mapper
https://ibb.co/C19QgC6
Derudover er jeg enig med "ink" i, at i stedet for at du tager mails ud af mailprogrammet og gemmer i særskilte mapper på dit d-drev, så bør du i stedet for bare tage kopier af dine pst filer og lægge på dit d-drev. Så har du altid en kopi af det hele. I outlook under Indbakken laver du så undermapper, hvor du fordeler dine mails i det system, som du har på dit d-drev.  Så bliver alt genoprettet, når du efter en formattering henter kopien af pst filen ind i outlook igen. Det gælder både alle mails og mappesystemet, men også dine kontakter m.m.
Nu har du jo 3 pst filer (hvoraf den ene vist i øvrigt hed ost), så du skal tage en kopi af dem alle.
Så medmindre du har fået ryddet op og fået flyttet de mails som blev reddet op i den indbakke, som du rent faktisk bruger nu på den stationære, så skal du altså bare tage en kopi af filerne og lægge på d-drevet.
Når du så samtidig tager backup af d-drevet jævnligt, burde alt være sikret.
Når du nu alligevel tager backup, burde du jo også som minimum tage backup af mapperne Dokumenter, Billleder, Video og Musik på C-drevet idet alt nyt på pc.en jo lægges der default, når der gemmes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2020 - 11:01 #8
#7 Jeg har undersøgt om blokeringen af adgangen til skjulte filer også optræder på den bærbare, og det gør den. Det står samme smøre. Når jeg selv er administrator, så skulle der jo ingen problemer være ifm. adgang.
Jeg har en hel bog om Windows 10 men dette emner er ikke medtaget, selv om det absolut ville være på sin plads.
Man har i realiteten ikke en gang som administrator mulighed for, at tilgå alle funktioner.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2020 - 14:38 #9
Jeg fjernede Norton. Bagefter var der adgang.
Jeg installerer Norton igen når sagen er i orden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2020 - 18:43 #10
Efter geninstallering af Norton betragter jeg problemet for løst, og takker jer begge for jeres bidrag :-)