Avatar billede pio Novice
09. februar 2020 - 03:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

2 forkellige wifi netværk på en fiberforbindelse

Hej
Jeg har en router i kælderen som er forbundet med fiberboksen, den router skal fungere som wifi adgang til gæster.Jeg har så en anden router på 1 sal som skal fungere som mit eget wifi og ikke hedde det samme som det i kælderen.

Jeg har tænkt mig at sætte et kabel fra router1 lan port til router2 wan port.
Er der noget jeg skal være opmærksom på ved denne opsætning, vil folk på router1 kunne tilgå router2 og er der nogen indstillinger jeg skal være opmærksom på.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2020 - 10:20 #1
Den beskrevne løsning vil nok ikke virke. Du får 2 DHCP servere på samme net. Det giver problemer.
Hvilke routere taler vi om? Nogle har et indbygget gæstenetværk, som kan slås til. Det giver så adgang til internettet og ikke det øvrige netværk.
Den første router skal altså have gæstenetværk, og på nr. 2 skal du slå DHCP serveren fra (kaldes også bridge mode).
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. februar 2020 - 10:57 #2
Jo den løsning vil virke , blot skal du sikre dig at ip- området er forskellig på router 1 og 2 ( feks  192.168.xxx.xxx og 10.10.xxx.xxx)
Avatar billede pio Novice
09. februar 2020 - 15:11 #3
Tak for jeres svar, tror det var en fejl at skrive den skal i wan porten på router2 det er vist lan porten den skal i ?

ang at skifte ip er det så ikke nok at ændre det sidste tal på router2 og så slå DHCP fra.
Avatar billede pio Novice
09. februar 2020 - 15:14 #4
Grunden til jeg ikke bare prøver mig frem er fordi jeg skal gøre det for en bekendt og vil gerne virke som om jeg har styr på det fra start.
Jeg markere som løst så snart jeg har fået sat det op senere i dag.
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. februar 2020 - 15:28 #5
Du skal netop gå fra kan til wan port, ellers får du lige 2 DHCP servere på samme net