Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 15:07 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

AUX-IN

Jeg har set på en radio hvor der er AUX-IN på fronten.
Betyder det, at jeg ikke kan bruge hovedtelefoner fra det stik?

https://www.conradelektronik.dk/p/roadstar-hra-9d-bt-na-aux-bluetooth-usb-cd-batteriopladningsfunktion-optagefunktion-hvid-1672557
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2020 - 15:17 #1
Det kan du ikke. Det er en indgang for MP3 filer fra en afspiller.
Har ledt på forskellige sider efter specifikationer, men ikke rigtig fundet noget brugbart.
Måske kan den afspille via bluetooth hovedtelefoner, men er ikke bekræftet.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 15:28 #2
Tak for dit svar, så kan jeg ikke bruge den radio.
Det er meget svært at finde en kvalitets bordradio med USB, selv om jeg gerne giver
2.000 kr. for den.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 15:31 #3
Hvad bruger du som internet udbyder?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 15:32 #4
Se bort fra mit indlæg da det ikke er relevant.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 15:45 #5
Det er Ok. :-)

Jeg har set på en anden, men der står ikke hvor stor den er.
Her tænker jeg på lyden. Den skal hovedsagelig overføre lyden fra en PC,
men den skal jo være til at holde ud at høre på.
https://www.conradelektronik.dk/p/karcher-dab-7000i-na-aux-bluetooth-usb-dlna-kompatibel-sort-1697728
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 15:47 #6
Og montering af hørebøffer er et must?
09. februar 2020 - 15:49 #7
Jeg vil ikke forsøge at være kloge Åge på dette emne, da jeg ikke ved nok om det.

Men. AUX = Auxcillery (Kan være stavet forkert). Det er en gammel standard for ekstern "medie". F.eks. Jeg har et gammelt B&O anlæg, fra starten af 1980'erne. Som har en AUX indgang, der kan bruges til lidt af hvert, som har en AUX udgang.

Gamle båndoptagere, pladespillere og microfoner, kan køre AUX.
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 15:53 #8
Kun mig der er lidt forvirret over spørgsmålet?

Aux-in er et minijack, men så snakker Valby pludselig om USB? Til hvad? Og så om at den skal overføre lyd fra en PC? Altså lyd ud af en PC og ind i en DAB-radio? Hvorfor?

Hvad er det den skal kunne?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 15:54 #9
Personligt bruger jeg yousee som udbyder og har en Sonos Play1 som radio. Sonos kan over det trådløse net hente musik fra en mappe på pc'en. kan styre det fra både pc men også mobilen.
09. februar 2020 - 15:54 #10
her er lidt om AUX:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
Men mit B&O er ældre, så det har DIN stik :),som ikke er specielt, sådan var det bare den gang.
PS: Det gamle B&O anlæg sparker røv. Hårdt. Som i meget hårdt :D
09. februar 2020 - 15:56 #11
@#8
Vi skriver på samme tid.
For mig er Aux = DIN og måske 5 mm Jack stik.
09. februar 2020 - 16:00 #12
Din stik:
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

Beklager rodet.
Mine højtalere, B&O RedLine 140 (1986), kører DIN Loud speaker, som i artiklen.
Ligeledes for Aux indgangen.
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 16:02 #13
#11: Sandt, det kunne det også være - men på billeder af netop denne radio kan man se at det er et minijack: https://cdn.ecommercedns.uk/files/2/227502/1/7022621/hra-9dbt-whl-front.jpg
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 16:05 #14
Jeg har dog stadig ingen anelse om, hvad det er for krav og ønsker Valby har til sin kommende radio, når nu denne ikke duer.

Minijack? USB? Hovedtelefoner med hvilket stik? Bluetooth ikke en mulighed? Lyd fra PC? Jeg kan ikke finde hoved og hale.

Hvad skal den kunne og hvad skal den bruges til?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 16:06 #15
For mig er AUX en lyd indgang. (kan også betegnes "line in" da det er det samme)
Om den så er et din stik (old gammel standard), phono stik eller minijack er ligegyldigt.
09. februar 2020 - 16:12 #16
#13,
Ja, men det overholder sikkert stadig AUX standarden.
Som jeg opfatter som en analog standard.
Så jag, det kan være DIN, 5 mm Jack, eller mindre Jack.

Jeg er mest vandt til 5 mm Jack, bl.a. fordi min kone er semi professionel musiker.
Mens B&O'en er gammel DIN.

Fruen havde sit accompenteman på en MP3 afspiller, nu bruger hum en androide tablet, eller telefon :)
MP3 lyder godt i en mindre komprimeret opløsning :)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 16:15 #17
# 6 Ja, jeg er heller ikke sikker på, at den kan fange mine hovedtelefoner.
#7 Jeg ikke løbe risikoen, når der står AUX-in.
#8 Det er til forskellige funktioner. Jeg skal have lyd ud af min PC. USB funktionen er
    til at høre forudindspilled musik, når jeg skal sove.
#10 Det link vejleder mig ikke i dette konkrete spørgsmål.
09. februar 2020 - 16:20 #18
@#17.
Nope men jeg opfatter AUX som en gammel analog standard, uanset stik.
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 16:23 #19
#17: Så du leder efter en løsning der har:
- DAB-modtager
- Minijack-udgang til hovedtelefoner
- USB-indgang til at læse filer fra PC

?

Bare et løst spørgsmål, men hvis den alligevel skal bruges derhjemme, har du overvejet at skrotte DAB (som alligevel er dårligere lydkvalitet end FM) til fordel for netradio? Så skal du bare bruge en højttaler for at være dækket ind.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 16:35 #20
#13 Ja man kan godt se, at det er et minijack, men der står AUX-IN, og ink skriver
      jo i #1, at det kan jeg ikke bruge, medens 220661 i #15 mener, at det er Line-in
      Hvilket skulle betyde ja til telefonerne?
#14 Radioen opfylder kravet kravet om, at videreføre lyd til radioens højtalere, fint
      nok. spørgsmålet et så kun, om jeg kan sætte mine hovedtelefoner til. USB har
      ikke noget med den sag at gøre, det er bare en funktion jeg gerne vil have.
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 16:40 #21
Aux in på apparatet er et Ø 3.5mm jackstik til analoge indgangssignaler og kan derfor ikke bruges til hovedtelefon. Ifølge databladet herunder er der ikke noget udgangsstik i form af "Line out" eller andet.

https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/001672557DS01/datablad-1672557-roadstar-hra-9d-bt-na-aux-bluetooth-usb-cd-batteriopladningsfunktion-optagefunktion-hvid.pdf
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 16:52 #22
#20 Nej hovedtelefoner skal bruge line out. Det er samme stik som man sætter pc højttalere til aux in er det samme som line in. skrev det også i #15 :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 16:55 #23
#19 USB skal ikke læse filer fra PC. Radioen skal bare afspille indholdet.
      Jeg har faktisk en god netradio fra Argon, men den har ikke USB.
      Jeg giver dig ret med hensyn til DAB, Jeg har signal problemer.
      Og jeg har, som skrevet, set på denne lille fyr, hvor jeg ikke kan bedømme
        bedømme højtalerne, fordi der ikke er nogen mål. Jeg har set en storebror til
        den, den er 30 cm, som er godt nok, og de ligner hinanden, bortset fra en CD.
      https://www.conradelektronik.dk/p/karcher-dab-7000i-na-aux-bluetooth-usb-dlna-
      kompatibel-sort-1697728
#21 Fint så er sagen afgjort,
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 16:57 #24
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 16:58 #25
#22 du har ret. Der fik jeg ikke tænkt mig om. :-)
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 17:05 #26
@Valby - Bare for at nævne det - jeg ved ikke præcist hvad dine behov er, så det kan sagtens være de er anderledes, men:

Jeg har bare en Marshall Stanmore bluetooth-højttaler. Hvis jeg vil høre radio, starter jeg radio.net app'en på min telefon eller går ind på radio.net på min computer og afspiller det på højttaleren via bluetooth. Det er bedre lydkvalitet end både FM og DAB, og der er over 30.000 radiokanaler fra hele verden at vælge mellem. Bedre på alle måder.

Samtidig kan jeg høre lokale lydfiler på den ved at afspille det direkte fra laptop eller stationær, og jeg kan høre Spotify eller Yousee Musik ved at åbne app'en på min telefon og afspille over højttaleren. Jeg kan skifte mellem at ligge i sengen og høre radio, og sidde ved computeren og høre Spotify på sekunder, uden at rode med ledninger eller flytte noget.

Hovedtelefoner kan sættes i computeren eller telefonen, hvis man stadig har et minijack-stik i den. Eftersom lyden aldrig kommer fra højttaleren, er der ingen grund til at den skal have et output til hovedtelefoner.

Jeg kan oven i købet sætte mit fjernsyn til højttaleren for at få bedre lydkvalitet, så den virker også som soundbar.

Jeg kan virkelig ikke se hvad jeg nogensinde skulle bruge en DAB-radio til.
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 17:25 #27
Jeg er mere eller mindre enig med slater i #26. Han har ikke skrevet det i klart sprog i sit indlæg, men jeg vil påstå, at selv hovedtelefoner til en nogenlunde overkommelig pris altid vil lyde bedre end de højttalere, man finder i en DAB-radio eller andet med højttalere til 2000 kroner.

I sidste ende er det vigtigste at finde ud af (og måske beskrive for os), hvordan du gerne vil kunne bruge hele opsætningen og til hvad. Jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvad du vil bruge USB-stikket til.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 17:31 #28
¤26 Ja din løsning lyder bestemt godt :-)
Ok det drejer sig om min stationære PC. Jeg går ind på you tube for at høre for
eksempel et foredrag med Vincent Hendricks. Det får jeg jo ikke noget ud af, før
lyden kommer fra en forstærker til en højtaler. Det er der radioen kommer ind. Den har jo forstærker og højtaler, som ikke fylder for meget. Jeg har faktisk ikke skrevet,
ar det skal være en DAB radio, det er de vist stort set alle sammen, og det er da en
fordel med en Net radio, som du skriver.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 17:42 #29
#27  Jeg har skam et par udmærkede Bluetooth telefoner, og det ville være fint,
radioen kunne koble dem. Og det kan den måske også.
Jo jeg har nu skrevet, hvad formålet er med USB (men ok her står jo så meget :-)
USB skal bare afspille det indhold, jeg selv har lagt på den.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2020 - 18:32 #30
Mange tak for alle jeres indlæg. ink var jo  første mand med svaret.
Så han får den grønne blælke. 😊