Avatar billede akse0435 Seniormester
16. februar 2020 - 16:37 Der er 3 kommentarer

Spørgsmål til ffmpeg

Hej.

Jeg har en mkv-fil, rippet fra en bluray, som indeholder en DTSHD-MA lydspor. Jeg vil gerne bruge ffmpeg til at udtrække lydsporet, og gemme det som en selvstændig fil, men jeg ved ikke hvordan, eller hvad filendelsen skal være.
Jeg har forsøgt med følgende, hvor DTSHD-sporet ligger som stream 0:2:
ffmpeg -i input.mkv -map 0:2 output.dtshd

Jeg har læst mig frem til, at filendelsen skal være *.dtshd, men ffmpeg kommer med følgende meddelelse:
Unable to find a suitable audioformat.

Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak.

MVH. Aksel Christoffersen
Avatar billede Hans Mester
16. februar 2020 - 23:07 #1
prøv: ffmpeg -i input.mkv -map 0:2 -c copy output.dts

copy for ikke at omkode sporet
Avatar billede eurositi Ekspert
16. februar 2020 - 23:35 #2
Hvad med .dtsma?

Den officielle softwarepakke til Matroska-filer er MKVtoolnix, som indeholder kommandolinje-programmet mkvmerge, som med sikkerhed kan udtrække originallyden som en selvstændig fil uden omkodning. Du kan også bruge denne vel-anmeldte grafiske udgave: https://sourceforge.net/projects/gmkvextractgui/

Alternativer:
Hvis hensigten er at afspille på eksternt lydudstyr, som understøtter 24-bit 7.1-lyd, er det nok smartere med FLAC, som helt sikkert kan gemme lydsporet tabsfrit.

En anden bruger med samme spørgsmål havde i hvert fald succes med FLAC:
https://forum.videohelp.com/threads/384900-Convert-from-dts-7-1-to-flac-7-1

Vedkommende benytter følgende kommando:
ffmpeg -i input.dtsma output.flac

... Og hvis du efterfølgende vil verificere, at FLAC'en indeholder 7.1-lyd, kan dette måske bruges:
https://forum.videohelp.com/threads/381636-Is-FLAC-file-actually-DTS-HD-MA
Avatar billede akse0435 Seniormester
16. februar 2020 - 23:45 #3
@Hans: Dit forslag lader til at virke.

Filen indeholdt både et DTSHD og et DTS spor, og da jeg kopierede dem begge, var filen med DTSHD-sporet over dobbelt så stor som filen med DTS-sporet. Derfor tror jeg, at det er gjort korrekt.

Jeg har dog også et andet spørgsmål.

Er der en kommando i ffmpeg til at gemme al info om input-filen som en txt-fil, så man ikke behøver at læse det hele igennem, når man indlæser filen?