17. februar 2020 - 19:23 Der er 6 kommentarer

Min ven skal ha en ny gamer pc

hej med jer. min ven skal konfirmeres her i maj og han vil gerne ha en egen bygget gaming pc. Jeg har fået til opgave at skaffe delene til computeren og så kan min ven selv samle den med min hjælp. Jeg har fået skaffet de fleste dele jeg har skaffet kabinet, grafikkort, bundkort, CPU, PSU, ram, harddisk og ledninger og så videre. Jeg mangler bare CPU køler så er jeg done. Jeg tænkte i første omgang jeg ville købe en vandkøler men så ringede min vens mor til mig igår og sagde at han ville ha en luftkøler fordi den er mindre risikabel at bruge fordi at hvis en vandkøler går i stykker så skal man nærmest udskifte alt. Så jeg gik ind på proshop for at finde en luftkøler som passet til computeren. Men så opdagede jeg at der stod noget der hedder dBA og jeg var bare sådan hvad er det. er der en der kan give mig en detaljeret forklaring på hvad det er for noget så jeg ikke køber noget forkert til min vens nye computer
Avatar billede Poo'tato Praktikant
17. februar 2020 - 19:36 #1
Det er en måle enhed for lyd/støjniveau.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2020 - 19:45 #2
Hvis du vil hjælpe din ven med at vælge og samle det hele, og være sikker på, det hele passer sammen, så burde du måske fortælle os, hvilke dele du har valgt, bare for at være 120% sikker :-)

dBA er en måleenhed for, hvor meget en enhed larmer. Jo højere tal, jo mere larm, men der kan være forskel på målemetoder, så det er ikke altid en 100% sikker indikator.

https://www.arbejdsmiljoweb.dk/stoej_lys_og_luft/stoej-paa-arbejdspladsen/fakta-om-stoej/forstaa-db-skalaen
Avatar billede Slater Ekspert
18. februar 2020 - 09:20 #3
Bare for at nævne det, så er der aldrig nogen grund til at købe vandkøling, andet end at det ser fedt ud.

Vandkøling køler dårligere, larmer mere, bruger mere strøm og er mere risikabelt.

https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk
Avatar billede puren Ekspert
18. februar 2020 - 12:55 #4
#3 Bare for at nævne det, så er der ikke vand i disse AIO der er en kemisk væske,

Vandkøling køler dårligere, nej støre masse til at føre varmen væk med fra chippen.

larmer mere, 2 der visker til hinanden er på ca 30 dBA, du kan måle til en forskæl på 2 dBA, man kan ikke høre det.

bruger mere strøm, ja det er et par få watt, husker du også at skulle for ALT på kontakten når du ikke bruger?? vaskemaskinen, komfuret, opladeren til din mobil

mere risikabelt. mulighed er der da, muligheden er også at størmforsynning sender 12v ud på 5v og så brænder alle chips af i computeren, iføgle DST døde der ca 148 om dagen i snit i 2019, Den kære konfirmand kan ogås når at dø ingen gaven skal afleveres jeg håber det ikke men det er en mulighed vi er nød til at med regne

Give me a fucking break
Avatar billede Slater Ekspert
18. februar 2020 - 14:02 #5
#4 : Det var da en underligt nærtagende kommentar.

Hvorfor fortæller du mig at det ikke er H2O der er i en vandkøler, som om jeg ikke vidste det? Man kalder det vandkøling - og det gjorde du sjovt nok også selv i din kommentar, så hvad gav dig den idé at det var en relevant information?

Større masse er irrelevant, eftersom væsken stadig skal køles ned via luft.
Jeg ved ikke hvor du vil hen med det med folk der hvisker. Vandkølere larmer mere end luftkølere i tilsvarende klasse. Jeg vedlagde endda dokumentation fra en meget pålidelig kilde.

Jeg ved heller ikke hvorfor du tror det var et modargument, at de ikke bruger meget mere strøm. Det var overhovedet ikke pointen - bare at dette ikke er en fordel for vandkøleren.

Og hvordan i alverden fik du bildt dig ind, at jeg mente livsfare da jeg sagde risikabelt? Jeg mente naturligvis for at skade computeren, ikke for at dø af det. Det var da en ekstrem drama-queen reaktion du havde der.

Du virker meget aggressiv over at høre noget der bare er fakta. Er det fordi du selv har købt en vandkøler?
Avatar billede puren Ekspert
18. februar 2020 - 14:10 #6
[tom besked]