Avatar billede jeppe2511 Novice
18. februar 2020 - 12:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

komplet computer, men ingen ssd eller styresystem. What to do?

Hej alle sammen. Jeg er en nybegynder inden for alt der har med computer at gøre. Dog har jeg en fin og rimelig hurtig pc, men med det problem, at der ikke er en ssd i, eller et fungerende styresystem.
Den tidligere ejer har nemlig taget harddisken ud, da han skulle bruge den i sin nye pc. Det har så resulteret i at jeg har en god pc, men uden de nævnte ting.
Hvad skal jeg gøre for at få den til at virke optimalt igen?
Det er en lenovo med intel core i5 proces. Windows
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2020 - 12:58 #1
Jeg formoder at der er tale om en bærebar!?
Hvilken model er der tale om, og ved du noget om hvilket styresystem der har været installeret?
Du skal naturligvis have en SSD, og der er mange mærker og størrelser (i GB) at vælge imellem.
Et bud er denne (se linket)

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274

Hvad styresystemet angår er det faktisk kun Windows 10 der er tale om, da nye opdateringer til Windows 7 ophørte i januar 2020.

https://www.pricerunner.dk/pl/294-4667156/Operativsystemer/Microsoft-Windows-10-Pro-Danish-(64-bit-OEM)-Sammenlign-Priser

https://www.officepakke.dk/collections/windows

Tjek først firmaernes omdømme på Trustpilot, da ikke alle er lige fine i kanten.

God jagt :-)
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 13:02 #2
Microsoft kender din maskine, så isæt en ny harddisk, gerne ssd.
Gå på Microsoft hjemmeside på en anden pc og download Media Creation Tool. Dan en bootbar Win10 usb med dette tool. Forklares grundigt på siden.
Isæt usb i din pc og vælg usb som boot. Nu installeres Win10 (gratis) på din pc.
Du kan under indstillinger - updatering- aktivering sikre dig, at Windows 10 er korrekt aktiveret. Kom tilbage, hvis du har brug for mere detaljeret forklaring.
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 13:07 #3
Ser nu at #1 anbefaler køb af Windows licens. Det burde ikke være nødvendigt, da maskinen tidligere har kørt Windows.
Avatar billede jeppe2511 Novice
18. februar 2020 - 13:09 #4
Jeg ved at det er Windows 10. Om det er et decideret styresystem, ved jeg ikke. Jeg har selv 1x4 ssd'er på 1tb stykket. Men uden nogen former for styresystem på. Hvordan får jeg installeret det på en tom ssd? Da jeg ikke har en ekstra pc til at installere fra!
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 13:23 #5
Du skal kun bruge en anden pc til at fremstille værktøjet (dvs. en bootbar usb)

Gå til denne side og læs:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2020 - 16:09 #6
#3 Jeg troede at det ville være nødvendigt at skulle købe en licens, men det er da fint hvis det ikke er tilfældet, for så sparer spørgeren de penge :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2020 - 17:43 #7
Kommer vel lidt an på hvilken licenstype der har været brugt på computeren før. Er det en Retail licens den før har kørt som sælger har flyttet til ny pc, bliver der bøvl med licensen. Men du har alt at vinde. Virker det ikke koster en licens ikke alverden.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. februar 2020 - 18:29 #8
Det ideelle må være at kontakte tidligere ejer.

Og få oplyst hvilken Win, version og sprog der lå på den udtaget HD.

Installeres nøjagtig samme "udgave" på den "nye" HD, så er der en chance for, at den kan aktiveres "gratis" ;)
Avatar billede jeppe2511 Novice
18. februar 2020 - 19:05 #9
Jeg har været inde på det vedlagte link, og downloade den nævnte fil. Og så har jeg sat den i com, med ssd. Men intet sker. Jeg har en anden harddisk. Den er fundet på lossepladsen. Den virker uden problemer. Men jeg har ikke adgangskoden. Så bruger jeg den nye harddisk plus usb. Men intet. Den siger "error 1962"
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 19:20 #10
#9 kan du boote maskinen med usb. Forklar hvad du gør helt konkret og detaljeret.
Med en brugbar disk i maskinen skal du efter boot på usb slette disken og lade Windows sørge for formatering og installation.
Avatar billede jeppe2511 Novice
18. februar 2020 - 19:29 #11
Hmm. Som sagt, tidligere ejer tog ssd. Derefter har jeg fået den stukket i hånden. Så har jeg taget ssd fra min mors bærbare.(min er stationær) puttet den i. Så siger den error 1962. Så går jeg ind på det vedlagte link, downloadede den fil der var som det første, lagde den på en formateret usb. Når jeg starter com. Giver den mig slet ikke mulighed for at trykke f11. Og det er så det jeg har gjort indtil videre.
Avatar billede jeppe2511 Novice
18. februar 2020 - 20:00 #12
Er det muligt at skrive pr sms istedet? Mit nummer er 50218216
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 20:03 #13
Du skal ikke bare downloade fil, men lade programmet skabe en bootbar usb. Står meget nøje beskrevet for installation på anden pc.

Når du starter din nye pc op skal du sikre den starter op på usb stik. Kan være F10 eller F11 eller F12 eller Esc, der giver adgang til boot-manager (formentlig F12 på en Lenovo). Her vælges dit usb-stick.
Avatar billede INK Ekspert
19. februar 2020 - 20:58 #14
Hvis den "nye" disk har været brugt før, så skal du slette hver enkelt partition, så hele disken står uallokeret. Derefter klarer windows installationen selv formatering og partitionering.
Avatar billede Klaus Praktikant
19. februar 2020 - 23:32 #15