Avatar billede Bs. Praktikant
18. februar 2020 - 14:54 Der er 4 kommentarer

Live-WindowsXP-USB-STICK

Hej -  Hvordan laver man en USB-stick som har HELE styre-systemet på sig, - og altså kan indsættes i enhver computer og køre live UDEN at gøre brug af computerens egen harddisk.
  ( Jeg er opmærksom på at computeren jeg gør brug af skal indstilles i BIOS til at starte op på USBén )

Jeg har prøvet at installere en Ubuntu-version, - som kan køre direkte fra USBen, - men kan hér ikke få installeret
VirtualBox, - så jeg f.eks. via dette program ville kunne afvikle WindowsXP.

Jeg har selvfølgelig prøvet med både "Rufus" og "Win2go" osv. - og kan da så også boote fra USB, -  men det fordrer at jeg skal installere WirtualBox på dé computere jeg vil bruge.

Hele årsagen til mit problem er en ældre Access4,5-database som jeg aktuelt kører via en virtuel WindowsXP  i programmet VirtualBox på en computer med Windows10 installeret.
Dette nødvendiggør altså at jeg skal installere VirtualBox på dé maskiner jeg vil afvikle databasen på eller kun kan afvikle den via en gammel computer med WindowsXP.

Altså vil jeg blot gerne kunne tage en USB-stick ( f.eks. 220GB-miro-SD-kort i USB-adaptor ) med, - og via dén afvikle Access-databasen på ALLE maskiner, - uanset deres styresystem eller om de slet intet har,- og altså UDEN at ændre noget på dem !

MVH Bs
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2020 - 15:17 #1
Det har du slet ikke lyst til at kaste dig ud i :-)

Det er i forvejen ved at være en videnskab at få WinXP installeret på en nyere PC med nyere SATA-controllere og i BIOS-MBR kompatibilitet.
Men det bliver mere og mere almindeligt at det er UEFI BIOS der ligger i ny computere, og ikke alle kan slås i "legacy" kompatibilitets mode.

D.v.s. at der ikke længere kan slås "Safe Boot" fra og "CSM" slås til - hvilket er nødvendigt for at køre så gammelt et OS som XP.

Og det vil sige at nyere maskiner nægter at kendes ved den nødvendige MBR formatterede partition på USB-sticken, som din installation ville ligge på.

Så rent foruden problemet med drivere der ikke eksisterer, vil en nyere PC slet ikke kendes ved partitionen.

Jeg synes VirtualBox lyder som den helt rigtige løsning - selv om du synes det er bøvlet...
Avatar billede hemberg Forsker
18. februar 2020 - 17:36 #2
Kan databasen ikke konverteres til noget andet tidsvarende? Måske kan du hive data ud i en csv fil og så er du allerede langt.
Avatar billede hjolsen Ekspert
18. februar 2020 - 17:45 #3
Hvad med at lave fjernadgang til en pc der kører databasen feks via temviewer ,som findes i en portable version som du kan have på dit usb stik ?

Har du kigget på windowsToGo ?
  https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/planning/windows-to-go-overview
Avatar billede SommerFyr Seniormester
18. februar 2020 - 18:30 #4
Hej

Jeg bliver lidt nød til at høre om det access database ikke kan opdateres til en nye version. ?