Avatar billede brasso Forsker
18. februar 2020 - 19:45 Der er 11 kommentarer

Media creation tool brænder ikke DVD'n

Hej
Har dowmloadet og installeret media creating tool til windows 10, når jeg starter programmet, går det hele fint, med at downloade Windows.iso filen, Når jeg så når til at programmet melder klar, klikker jeg på åben DVD brænder ilægger en tom DVD, og lukker skuffen igen, så kommer der en besked om at skiven brændes, beskeden lukker, og så sker der ikke mere, der bliver ikke brændt noget på skiven. Klikker jeg på "Udfør"  starter der en oprydning og programmet lukker, stadig uden at der er brændt noget på skiven.
Brænder jeg derefter ISO filen med CDburnerXP, er skiven ikke bootbar.
Hvordan får jeg ISO filen brændt så skiven er bootbar?
Jeg har fulgt denne vejledning: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

"Brug af værktøjet til at oprette et installationsmedie (USB-flashdrev, dvd eller ISO-fil) for at installere Windows 10 på en anden pc (klik for at få vist flere eller færre oplysninger)
Følg disse trin". Vejlednimngen til at lave en bootbar DVD til at installere Windows på en anden PC.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. februar 2020 - 19:55 #1
Hvor stor er iso filen ? - måske har du brug for en double layer DVD.
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 20:11 #2
Ved anvendelse af USB foreskriver Microsoft mindst 8 GB.
Avatar billede brasso Forsker
18. februar 2020 - 20:27 #3
Nu har jeg prøvet at finde ISO filen, i stifinder, højreklikke og vælge "Brænd diskafbildning", Skiven bliver brændt med er ikke bootbar. Når jeg sætter den i maskinen der skal installeres på, kommer beskeden om at isætte en disk og trykke en vilkårlig taste, DVD'n snurrer, men den booter ikke. ISO filen står i egenskaber til at være på 3,90 GB (4.198.039.552 byte). En tom skive oplyses i stifinder til 4,38 GB.
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 20:40 #4
Er der nogen særlig grund til ikke at anvende et usb stick til opgaven?
Avatar billede brasso Forsker
18. februar 2020 - 21:55 #5
#4 Lige min tanke. Det lykkedes at få lavet et USB stick, og boote fra dette, et stykke inde i trin 1 (Indsamler oplysninger) kommer der en besked om at der mangler driver til en enhed, men der beskrives ikke hvilken enhed. Hmmm! Hvad gør man så. Jeg har downloadet en stribe driver filer, fra Toshiba's hjemmeside, men installationen kan ikke finde den driver, den skal bruge. maskinen er en Toshiba Qosmio Dynabook F60-145.
Det er godt nok lidt vanskeligt at gætte, hvilken driver der er tale om, og der er ingen mulighed for at springe over dette trin.
Avatar billede INK Ekspert
18. februar 2020 - 22:06 #6
Er der stadig Windows 7 på maskinen? Eller har du slettet harddisken?
Hvis du har Windows 7, kunne du forsøge en upgradering og ikke en clean install.
Jeg har nok installeret 25 pc med Windows 10 uden at løbe ind i det problem.
Avatar billede brasso Forsker
18. februar 2020 - 22:28 #7
#6 jeghar faktisk en SSD der sad i maskinen med Windows 7, men ville helst lave en Clean win 10 installation.
Vil du mene at jeg måske skulle gå frem som følger.
1. clone win 7 systemet over på den nye disk i maskinen
2. Opgradere fra Win 7 til 10.

Kan jeg bruge det samme installations USB stick til opgraderingen?
Detekterer installationsprogrammet selv Windows 7 og foreslår en opgradering i stedet for en clean installation? Eller skal jeg downloade en speciel opgraderings version?
Avatar billede INK Ekspert
19. februar 2020 - 04:34 #8
Efter nærmere eftertanke er jeg i tvivl om #6 vil lykkes og dermed også #7.
Logisk set må den jo i begge tilfælde mangle en driver.

Men det kan jo aldrig skade at prøve.

Som nævnt har jeg ikke oplevet manglende driver under installation. Derimod har jeg efter installation ofte oplevet at skærmdriveren skulle opdateres.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. februar 2020 - 08:28 #9
Du skal anskaffe dig en Dual layer DVD og et brænder program der kan
you can purchase and burn a Dual-Layer DVD which has the 8.5Gb.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. februar 2020 - 08:35 #10
Sådan opgraderer du din PC: til Win 10
https://ibb.co/kM1HSWY
Avatar billede brasso Forsker
19. februar 2020 - 16:58 #11
#10, det er rimelig klart, men først gælder det vel om at finde det rigtige sted at starte.