Avatar billede Bexelbud Juniormester
19. februar 2020 - 15:17 Der er 14 kommentarer

Win7/win10

hejsa jeg har fået til opgave at installere Windows 10 på mit firmas computere. problemet er at vi har en computer som man ikke bare lige installere Windows 10 på, den har nogle speciele programmer og den koster 40-50.000 kr. er det dumt at lade den ene computer forblive med Windows 7 ? alle computerne er jo på netværk sammen, og pointen er jo med at installere win10 er at beskytte sine computere bedst muligt.

mvh jeppe
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. februar 2020 - 15:30 #1
Du laver vel et image/klon af harddisken i computerne før du opgraderer så hvorfor ikke forsøge at opgradere den også ?  Langt de fleste programmer der kan køre på W7 kan også på 10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2020 - 15:33 #2
I en virksomhed, ja der er det torskedumt at efterlade en Win7 maskine. Hvad sker der, hvis præcis den maskine er årsagen til virus/hackere i virksomheden?

Men du kan selvfølgelig komme langt ved at hive den af netværket.

Og så må du finde en alternativ mulighed for at hive data fra den - enten reinstallere programmerne på en virtuel Windows 7 maskine, der ikke har adgang til netværket, men kun den lokale maskine den kører på, eller ved at forsøge at lukke et netværk af omkring maskinen.

Men som hjolsen er inde på, er de fleste programmer i stand til at køre Win10, med lidt tilretning.... - så prøv det først.
Avatar billede Bexelbud Juniormester
19. februar 2020 - 15:48 #3
problemet er at det er en tester til biler. og det er en specielt computer som Renault udbyder og jeg ved at der skal speciele koder ligges ind i bios for at det virker. så er lidt bange for at ødelægge noget ved at teste en ny installering af win 10. clon kunne jeg sagtens lave men det hjælper vel ikke meget på programmerne?
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. februar 2020 - 16:01 #4
Der må vel være en form for support på så ….har du spurgt Renault om du kan opgradere til windows 10 ?
Tvivler stærkt på der ligger koder i bios , men programmet kan sagtens være låst til den specifikke maskine!
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2020 - 17:31 #5
jeg ville lave en https://www.virtualbox.org/ med win7 maskinen, og køre den på en win10. Så har du sikkerheden fra win10, og kan køre win7 programmerne. Sætter du det op til det, så kan win7-apps køre som om det var på win10 direkte - omend langsommere, da de jo kører på en virtuel pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2020 - 17:33 #6
btw: lav https://www.virtualbox.org/ på en fri maskine, og få den til at køre med jeres programmer der, før du piller ved win7-maskinen selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2020 - 17:43 #7
"bare" at køre den i Virtualbox løser ikke problemet 100% - det vil jo stadig være en Win7  maskine, der kører på netværket. Men man vil kunne undlade at køre den på netværket, og kun have adgang til et lokalt share på host-maskinen. Det er en ret væsentlig detalje :-)

Men er der så sat eksternt udstyr til, bliver det yderligere besværligt, så det kan godt ske at virtualisering ikke er den bedste løsning.

Hvad siger Renault? - de har sikkert en opdateret win10 løsning, der koster kassen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2020 - 18:00 #8
win7 kører så på generisk netværkskort via win10 maskinen ud på nettet, så det er en win10 udadtil (efter min opfattelse - det kan være forkert).
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. februar 2020 - 19:14 #9
Uden at vide det præcis , så er jeg nu rimelig sikker på at denne software IKKE kan afvikles via en virtuel maskine , der må være noget hardware adgang til bilen !
Jeg har lige repareret en bil  test maskine som også kører win 7 -( dog uden permanent netadgang ) og der var meget extern hardware tilsluttet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2020 - 21:17 #10
#8 - nix, VirtualBox vil som udgangspunkt kun give en broforbindelse over netkortet til det lokale netværk (og derved videre ud på internettet), men vil ikke route noget af netværkstrafikken fra netkortet gennem Windows 10.
Jeg har heller ikke 100% styr på netværk, så det kan da ske man kan "NAT"´e at trafikken kører gennem win10, men som udgangspunkt kommer den virtuelle maskine direkte på netværket, uden om win10 firewall m.m.

Uanset hvad, skal man i hvert fald ikke bare stole blindt på at en virtuel maskine er sikker, fordi den kører virtuelt.

#9 en virtuel maskine i VirtualBox kan bruge de fysiske USB/Seriel/Parallelle porte der er på hostmaskinen, hvis det vel at mærke sættes rigtig op. Så det er ikke umuligt... - men ganske givet bøvlet at sætte op.
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2020 - 07:56 #11
Ja sidder netop og tester et bildiagnose program ( PSA til Citroen/Peugeot ) på en Win 10 64 bit.

Her er problemet, at nævnte program helst SKAL installeres på en Win 7 32 bit.
(Hvis programmet fortsat også skal kunne anvendes til ældre PSA biler, så KUN 32 bit)

Jeg har testet både en Oracle VM VirtualBox 6.0 og VMware-player-15.5, samt VMware Workstation Pro.

De 2 første er gratis. Den sidste koster, men har 30 dages gratis prøvetid.

Alle 3 kan anvendes til nævnte PSA diagnose programmet. Bare man i dette tilfælde sætter den virtuelle HD som enten IDE eller SATA.

Oracle VM VirtualBox lader sig installere på de fleste processorer, uden de store krumspring.

VMwaren "begge udgaver" er mere følsomme for hvilken processorer der er i maskinen.. Nyere Intel virker i reglen. Men AMD processorer er meget problematiske.
Til gengæld er VMwaren absolut den nemmeste efterfølgende at arbejde med.
Avatar billede Bexelbud Juniormester
20. februar 2020 - 09:06 #12
Dejligt med så meget input- jeg tror desværre at jeg ikke er stærk ok i computere til at eksperimentere i at sætte nye programmer op som skal køre win7 og win10.

men lad os gå tilbage til hoved spørgsmålet hvor vigtigt er det at alle computere køre win10 ? vores tester er online på netværket størstedelen af dagen.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2020 - 09:34 #13
I har sikkert firewall, og den enkelte pc har viruskontrol. Hvis man undlader at bruge win7 maskinen til at surfe på nettet (dvs søge efter reservedele osv skal ske på win10 maskiner og mail ligeledes) så er der kun en minimal risiko for at det går galt.

Jeg ville foreslå, at I - udover sikkerhedskopiering af data dagligt også fx en gang pr måned laver et 'image' af de enkelte pc'er, og så dette image gemmes på en disk, der ikke er på netværket (fx en ekstern usb-disk). Dette sikrer, at hvis nogle kommer ind og krypterer alt, så kobler I bare stik til internet af, og gendanner de enkelte pe'er og til sidst indlæser data-backup, og I er kørende efter få timer.
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2020 - 09:38 #14
Tillæg til #11 ;)

Jeg er også helt ny angående Virtualbox/VM. Trods det, så var det ikke vildt svært.

Jeg kender ikke det Renault diagnose program. Men formoder at det anvendes af Renault værkstederne som en online forbindelse til en Renault server ?
Og at der mellem computer og bilen er et USB interface. ??

Jeg ville "med livrem og seler" sætte en NY tom SSD Hd i nuværende computer.
Derefter installere nyeste Win 10 64 bit.

Derefter oprette en Virtualbox/VM med en Win 7 og derefter "lege" med at installere nævnte Renault diagnose program.

Vedr. evt bios opsætningen på nuværende Win 7, så formoder jeg, at den bibeholdes som nu efter installationen af Win 10 ??

Virker det ikke efterfølgende, så smides den gamle HD bare tilbage.