19. februar 2020 - 20:51 Der er 4 kommentarer

BOOT --> DOS eller WINDOWS

Hej,

Har brug for, at Lap- toppen (en (frikaDELL)  starter direkte op i Command prompt ( læs:  DOS) .

Jeg har en Windows 10 HOME på maskinen.

Når Dell'en endelig får taget sig sammen til at være færdig med sin(e) opstartsprocedure(r), trykker jeg F8, som foreskrevet, men det resultat resulterer (bare) i, at den bliver endnu sløvere i opstarten.  Og starte op i Command Prompt - ikke tale om.

Dt giver anledning til følgende spørgsmål:

1:  Har MS afskaffet denne funktion på W-10 ?

2:  Er det muligt at lave det sådan, at jeg ved opstart kan få en MENU, således at jeg kan vælge mellem  Windows 10 (home)  OG en ÆGTE    DOS  (MS-Dos 6,22 eller bedre 7.1) ?  (begge optioner skal være på HDD'en ).

2A:  HVis JA-  hvordan ?

KR
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2020 - 20:56 #1
lad den nu starte op i win10, og i den har du https://www.virtualbox.org/ hvor du kan lave flere dos-maskiner. De kan så køre samtidig med win10, så du har mail og ægte dos kørende i hvert sit vindue.
Virtualbox-maskiner tager kun den plads, de bruger, så sæt bare fx 5gb af til hver.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2020 - 21:12 #2
Der findes intet "Dos" i Windows 10 - den sidste rest af DOS fandtes i Windows 98/ME, men siden har man bygget på Windows NT kernen, hvor der intet DOS er.

Der er en kommandoprompt - den simpleste måde at give kommandoer til Windows. Men det er altså ikke det samme som DOS, selv om mange kommandoer hedder og gør det samme.

Ægte dos vil du aldrig få til at køre "rent" på en moderne PC - alene af den årsag at ingen DOS kender til SATA-harddiske - og slet ikke 64bit processorarkitektur. Derfor kan DOS kun køre i en virtuel maskine.

Man kan ændre "shell" - den kerne som Windows starter op for brugeren. Jeg har aldrig selv prøvet at ændre til Cmd.exe eller powershell - men der findes sider der beskriver hvordan man gør: https://superuser.com/questions/291687/is-it-possible-to-run-windows-without-gui/291705
Læg mærke til at det som sagt IKKE bliver til DOS, men til Windows med en kommando prompt.
19. februar 2020 - 21:17 #3
Hej,

Tak for svar.

Vil prøve det.  Melder tilbage med erfaringer og resultater.

Tak.

KR
21. februar 2020 - 22:32 #4
Hej,

Min svigersøn har hjulpet mig med den ultimative bedste løsning.  Han har lånt mig en gammel 486'er.  OG med den i huset kan jeg gøre det jeg ønsker (og som programmet kræver) .

Prøvede forøvrigt VIRTUELBOX'en, og fik den efter en del (opsætnings-)bøvl til at køre tilfredsstillende.  Men det aktuelle program (som var kørsel af et Turbo Pascal 7.0 program, som laver noget direkte skærmadressering og nogen PCI-bus undersøgelser (via MS-DOS interrupt 1A )) kørte ikke tilfredsstillende via VT-boxen.

Men det fik jeg løst i den gamle 486'er .

Men tak for hjælpen.

KR