Avatar billede sorenmt84 Juniormester
21. februar 2020 - 14:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FSO læs txt fil og lav variabel af hver linje

Kan det lade sig gøre at åbne en txt fil og lave en variabel med hver linje?
Jeg har fundet dette, som læser en txt fil og nummerer hver linje inden det vises på skærmen

Set fs=Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set f=fs.OpenTextFile(Server.MapPath("fil.txt"), 1)

do while f.AtEndOfStream = false
Response.Write("Line:" & f.Line & " ")
Response.Write(f.ReadLine)
Response.Write("<br>")
loop

f.Close
Set f=Nothing
Set fs=Nothing

Det jeg gerne vil, fremfor at det står på skærmen, er at der laves en variabel med hver linje, så jeg altid kan få fat i data fra f.eks linje 3, f.eks for at bruge det i en split:
Split((linje3), ";")
Kan det lade sig gøre?
Jeg kan løse det ved at åbne txt filen og hente en bestemt linje, men det var for at ungå at åbne den samme fil 7 gange for at få fat i 7 linjer
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2020 - 14:44 #1
f.ReadLine kan sagtens tildeles til en variabel.

Spørgsmålet er vel om du vil have flere enkelt variable eller et array.
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
21. februar 2020 - 20:13 #2
Er ikke helt skarp på hvad forskellen er?
Avatar billede bvirk Guru
24. februar 2020 - 10:01 #3
det du 'looper på' er et TextStream Object. Når du skriver

  f.Readline

kaldes en method, Readline som TextStream Objectet har. Det har INGEN method med navnet Line - derfor er denne linie forkert:

  Response.Write("Line:" & f.Line & " ")

Det korrekte kunne være

  Response.Write("Line:" & f.ReadLine & "<br>")

Alle TextStream Objectets methods kan, blandt utallige steder, ses her

  https://www.w3schools.com/ASP/asp_ref_textstream.asp

Adgang til et ukendt antal liner sker ved at putte dem variabel typen array.

lines = split(f.ReadAll,vbcrlf)