Avatar billede Uvanga Ekspert
22. februar 2020 - 10:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Windows fryser

Min 2 år gamle PC er begyndt at "fryse" på helt vilkårlige tidspunkter. En tvungen genstart med den fysiske tænd/sluk knap afhjælper nogen gange problemet.
PC er en Acer laptop med windows 10 Home, version 1909.
SSD-disk med 60% ledig kapacitet.
Jeg har prøvet forskellige tiltag: chkdsk /f  &  sfc /scannow , https://www.wisecleaner.com/wise-registry-cleaner.html
samt SØG: mrt (Malware remove tool)
Men intet synes at hjælpe. Nogen der har et forslag til løsning.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. februar 2020 - 11:18 #1
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ENTER.
Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
Det tager gennemsnitlig 5-10 Minutter.
Når jeg kører dem på min SSD Disk ”Noget Længere på en HDD”

Du kan godt kopiere dem alle og sætte ind.

https://ibb.co/hMrZjxJ
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 12:53 #2
Hvis poko1s forslag ikke løser dit problem bliver du nødt til at tjekke det der starter med Windows.  Gå i jobliste og vælg start fanen. Deaktiver programmer der ikke er relevante for Windows  og se så om problemet er løst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2020 - 13:00 #3
Fryser den, genstarter den, eller kommer der blå skærm?

Genstarter den eller kommer der blå skærm, bør du have dumpfiler. Hvis du kan finde dem frem og dele dem, KAN de indeholde et fingerpeg i retning af hvad problemet er. Men det er primært hvis en driver eller et program forårsager problemerne.

Fryser den bare, kan manglende køling (eller støv i PC´en) være årsagen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. februar 2020 - 17:30 #4
ad #1 Jeg har gennemført det foreslåede. Det fandt ingen fejl, men nu har jeg kommandoen til en anden gang.
ad #2 Deaktiver programmer der ikke er relevante for Windows. Er gjort.
ad #3 Der kom ikke blå skærm, ingen automatisk genstart. Den reagerede simpelthen bare ikke på musetryk på ikonerr.
Jeg har renset filter. PC var ikke varm, lige nu kører den OK igen. Så fejl har muligvis været af midlertidig karakter 🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 18:29 #5
Hvis der er en opdaterings tjeneste der er skyld i det vil fejl komme igen. Jeg håber dog for dig problemet er løst.
Avatar billede perwolf Forsker
23. februar 2020 - 12:26 #6
Fejlen kan også skyldes en defekt RAM-klods. Der findes vist software til at checke dette, men har ikke selv erfaring med dette