Avatar billede logbuilders Mester
24. februar 2020 - 21:54 Der er 2 kommentarer

Find and replece

Jeg har ryddet op i mine mange emailkontakter (500 stk) med et valideringsprogram Bounce.
Resultatet er ok, men den fil jeg får fra Bounce omfatter alle de adr, som er valide, men med en masse kommentarer for hver adr - hver adr på egen linie.
Hver linie starter med emailadr , godkendt , en del ekstra info hver separeret med et komma.
Jeg ønsker nu at finde "godkendt" og slette alt til "end of line"
Er der nogen der kan angive hvorledes det gøres i eksempelvis WordPad ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. februar 2020 - 00:13 #1
Forslag:
1.    Kopier det hele og indsæt det et tomt Word-dokument.
2.    Åbn Søg og erstat (Ctrl+H).
3.    I feltet “Søg efter”, indtast (eller kopier herfra):
<godkendt>*^13
4.    I feltet “Erstat med, indtast:
^p
5.    Slå Jokertegn (Wildcards hvis engelsk) TIL.
6.    Slå alle andre afkrydsningsfelter FRA.
7.    Klik på “Erstat alle” (inden du gør det, kan du klikke på “Find næste” for at se, om det fundne passer – ret “Søg efter” til om nødvendigt).

Forklaring:
^13 finder afsnitstegn. Ethvert afsnit I Word slutter med et afsnitstegn.
^p er også koden for afsnitstegn. Når jokertegn er slået til, kan ^p ikke bruges I “Søg efter”.
Resultat: Finder alle forekomster af “godkendt” til og med afsnitstegn og erstatter med afsnitstegn.
25. februar 2020 - 09:22 #2
Hej Logbuilders.
Du kan ikke udføre Lenes "trick" i WordPad. Der kan du kun søge på Godkendt og derefter slette manuelt.

Du kan imidlertid åbne din kommafil i et regneark f.eks. Excel.
Så opdeler programmet teksten efter kommaerne så hvert element indsættes i hver sin kolonne og du kan derefter slette alt andet end kolonne A.

(I de nyeste udgaver af Excel kan du åbne filen og importfunktionen starter som regel automatisk. Hvis alle data er i kolonne A skal du selv vælge import-funktionen.)
Læs her:
https://support.office.com/da-dk/article/Import%C3%A9r-eller-eksport%C3%A9r-tekstfiler-txt-eller-csv-5250ac4c-663c-47ce-937b-339e391393ba

Hvis du ikke har Excel kan du bruge LibreOffice (gratisprogram). Deres programmer (Writer og Calc) kan ca. det samme som Word og Excel.

I Calc kan du også åbne / importerer din kommafil. (Som du måske gætter vil jeg anbefale et regneark til opgaven.😊)

Hvis du hellere vil bruge Writer er det lidt mere teknisk at bygge søgeudtrykket op, end det er i Word.
Du kan kigge her og se om du vil kaste dig ud i det:
https://help.libreoffice.org/6.4/da/text/swriter/guide/search_regexp.html?&DbPAR=WRITER&System=WIN

Forneden er der et link til opbygning af søgeudtryk.

med venlig hilsen
Birthe Lauridsen