Avatar billede Frederik Bach Juniormester
25. februar 2020 - 17:22 Der er 9 løsninger

Harddisk

Hej jeg har sat en meget gammel harddisk i min nye computer da der ikke var mere plads på min ssd.
Nu hvor jeg vil hente spil ned downloader den langsommere, er det noget med harddisken eller er det noget helt andet som er problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2020 - 17:30 #1
Hvis destinationen spillet downoades  på er HDD måske endda en ide disk, vil det gå temmelig langsommere end hvis det går til  SSD drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2020 - 17:32 #2
En SSD kan sagtens have ca 4 gange hurtigere hastighed end HDD har.
Avatar billede Frederik Bach Juniormester
25. februar 2020 - 17:33 #3
hvor hurtigt vil jeg kunne downloade med en ny hdd, og hvilken vil du anbefale, det skal bare være 1 tb
Avatar billede Frederik Bach Juniormester
25. februar 2020 - 17:39 #4
Men hvis det skal være en hdd hvilken vil så være hurtig, eller vil der ikke være nogen forskel?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2020 - 17:55 #5
Nu spiller jeg ikke selv, så jeg vil lade andre vurdere hvilken disk du skal have. Det optimale ville jo være SSD men den falder jo noget dyrere ud. Din disk er langsom nu, men i princippet så længe der ikke skal hentes informationer fra den vil spillet jo fungere hurtigt nok når det er loadet. Det er kun når der skal hentes info at det kører langsommere.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2020 - 19:10 #6
Du skal gå efter at den kører 7200 Omdrejninger er de hurtigste standard diske
inden SSD Diske var de jo hurtig nok til spil.
Avatar billede milter Ekspert
25. februar 2020 - 19:32 #8
Du skriver: "Nu hvor jeg vil hente spil ned downloader den langsommere". Hvad mener du med det? Mener du, at spillet er længere om at starte? Er det langsommere, når du er inde i spillet?  Eller hvad...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. februar 2020 - 22:42 #9
Du kører stadig med SSD disken som windows disk? - i så fald er det ultra vigtigt at du får ryddet op i en fart, så der er rigeligt med ledig plads på. Ellers vil Windows ikke have plads at arbejde på = langsomt system, og endnu værre, vil din SSD hurtigt blive slidt ihjel.

Hvis ikke du bruger din SSD længere, så glem ovenstående :-)

Den optimale situation, hastighed vægtet mod pris, er at bruge en SSD som system/windows disk, og have en gammeldags disk som anden disk, hvor du installerer spil direkte på. Det kræver at du holder øje med hvor du installerer spillene, så de ikke havner på c: drevet, som jo normalt er standard.
På den måde vil du have det lille men hurtige SSD drev til Windows, og det langsommere, billigere og større traditionelle drev til de store installationer, og så må man vente de 3 sekunder længere det tager at indlæse et spil... - når først spillet er oppe at køre, vil du typisk ikke kunne mærke at det kører fra en langsommere disk.