Avatar billede Nina Juniormester
29. februar 2020 - 12:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra ark til userform

Jeg har en ComboBox1 som henter tekst fra L2:L36 i mit ark. Afhængig af valget i denne ComboBox1 står der tekst fra m2:m92 i combobox2.

Det fungerer fint.

Når brugeren har valgt tekst i combobox2 og brugeren trykker ‘beregn’ på en CommandButton, skal en tekstbox udfyldes.

Textboksen skal udfyldes med det, der står til højre på arket. Altså fx

If me.cbxtext = ws.cells (2,13) then
Me.txtsvar = ws.cells (2,14)
End if

If me.cbxtext = ws.cells (3,13) then
Me.txtsvar = ws.cells (3,14)
End if

Osv....

Det skal den så gøre 92 gange.
Enten kan jeg skrive koden 92 gange
Ellers findes der måske noget smart, så jeg kan få den til at gøre det i én kode?

Jeg tænker selv en form for loop?
Avatar billede Nina Juniormester
01. marts 2020 - 17:57 #2
Tak for link:-) Jeg synes dog ikke rigtig, jeg kan finde ud af at få det du linker til, til at passe på mit ark?
Avatar billede Nina Juniormester
02. marts 2020 - 08:04 #3
Det er stadig ikke lykkedes mig at lave en ordentlig formel. Jeg ville sætte stor pris på, hvis nogen ligger inde med er brugbart svar.

Jeg har forsøgt at tænke på det ligesom hvis textboxen skulle vise et navn, hvis man indsætter et cpr. Nr og noget opslag, men jeg synes stadig ikke rigtig jeg kan få det til at virke.
Avatar billede terry Ekspert
02. marts 2020 - 10:14 #4
"Jeg synes dog ikke rigtig, jeg kan finde ud af at få det du linker til, til at passe på mit ark?"

Not sure it can, but worth trying ;-)

Something like this

Dim iRow As Integer
    For iRow = 2 To 92
    If me.cbxtext = ws.cells (iRow,13) then
      Me.txtsvar = ws.cells (iRow,14)
      Exit For
    End if
    Next iRow

Similar example here counting "Oranges" :-)
https://excelmacromastery.com/vba-for-loop/
Avatar billede Nina Juniormester
03. marts 2020 - 21:14 #5
You are brilliant!! I works! Thanks a lot!
Avatar billede terry Ekspert
04. marts 2020 - 16:27 #6
selv tak ;-)